Vitrolifes seneste kvartalsrapport bekræfter, at selskabet har stærke marginer, men at den organiske vækst er svag. De største udfordringer er forretningsområdet Genetic Services og en svag vækst i USA. Trods den svage vækst viser Vitrolife stærke marginer, og væksten forventes at vendte tilbage gradvist over de næste 12 måneder.
For årets første 9 mdr. steg omsætningen med 10 % til 2.607 mio. SEK fra 2.379 mio. SEK. Forretningsområdet Consumables voksede med 18 % med nogenlunde samme stigning i alle regioner, men stærkest i APAC. Inden for Technologies steg salget med 9 % med den stærkeste vækst i APAC, en mindre vækst i EMEA og negativ vækst i Amerika. Genetic Services faldt med 5 % i forhold til året før.
Faldet i omsætningen i Genetic Services skyldtes primært en specifik test, Endometrium Receptivity Analysis (ERA), som har til formål at optimere timingen af embryoimplantation. 3. kvartal oplevede et kraftigt fald i salget af ERA-testen i Amerika og et fald i salget i EMEA, mens salget i APAC var uændret. Bruttoresultatet for perioden udgjorde 1.463 mio. SEK sammenlignet med 1.317 mio. SEK sidste år, hvilket modsvarer en margin på 56,1 % i 2023 sammenlignet med 55,3 % i 2022. Marginen forbedredes dermed trods engangsomkostninger i det foregående kvartal og lavere salgsvolumen i Amerika.
For 3. kvartal var den samlede organiske vækst for alle forretningsområder under 3 %. I perioden udgjorde salget 352 mio. SEK for EMEA, 228 mio. SEK for Amerika og 381 mio. SEK for APAC. Det samlede salg for perioden steg således til 961 mio. SEK
ERA er en sten i skoen
For at komme tilbage på vækstsporet skal Vitrolife i første omgang stabilisere driften inden for forretningsområdet Genetic Services og samtidig understøtte forretningsområdet Consumables og Technologies, der har en stabil og høj efterspørgsel. En stor aktuel udfordring for Vitrolife er presset på ERA-segmentet på det amerikanske marked, hvor Vitrolife er i gang med at forsvare og understøtte fordelene i kernepatientsegmentet, der repræsenterer omkring 15 % af patienter og en væsentlig fremtidig vækstmulighed på trods af presset på kort sigt.
ERA-trykket vil sandsynligvis forblive og endda udvide sig uden for USA på grund af øget konkurrence. Vitrolife har en markedsandel på omkring 60 %, hvilket repræsenterer omkring 20 % af Vitrolifes Genetic Services forretning. Vitrolife forsøger nu at løse udfordringerne ved at frembringe yderligere validering og klinisk evidens. Der sættes også ind med bedre oplysning om og til testens rigtige patientindikation samt protokollen for brug.
Udviklingstendenser
Aktuelle tendenser inden for reproduktiv sundhed viser, at efterspørgslen efter IVF-processer er stadigt stigende, selvom refusionsniveauet forbliver lavt. Dvs. at der stadig er vækst og efterspørgsel uanset tilskudsmulighederne. Tilbagebetalingssituationen og private forsikringsmiljøer er dog i bedring i flere regioner, herunder de private markedssegmenter i USA og Japan.
En konsolidering blandt Vitrolifes kunder er også i gang i øjeblikket. Mindre klinikker bliver til store kæder. Procedurerne er stadig arbejdskraftintensive, så bemanding og skalerbarhed er en udfordring, hvorfor kunderne har brug for mere automatisering og digitalisering. Vitrolife er med deres omfattende portefølje af produkter, test og tjenester kombineret med den brede geografiske rækkevidde godt positioneret til at udnytte disse markedstendenser. Standarderne for behandling og pleje varierer efter region, og f.eks. spiller genetisk testning en meget større rolle i USA end i andre dele af verden. Vi mener, at Vitrolifes portefølje af produkter, test og tjenester er unikt positioneret til at drage fordel af disse markedstendenser indenfor fertilitetsbehandling.
Virksomheden har en stærk R&D-portefølje inden for alle tre forretningsområder og stræber efter fortsat at være en førende innovatør i sin branche. 8 nye produkter og tjenester blev for nylig præsenteret. Vitrolife arbejder nu også på at identificere og realisere synergier mellem nøglefunktioner som økonomi og IT for at øge effektiviteten og forbedre skalerbarheden. Virksomheden udnytter sin øgede størrelse til at forhandle lavere omkostninger og forbedrede betalingsbetingelser fra sine leverandører, hvilket forventes at øge indtjeningen i de kommende kvartaler, især inden for Genetic Services.
Kursmål og anbefaling
Vitrolife er efter vores vurdering godt positioneret til at fortsætte med at kombinere synergistiske opkøb med stigende organisk vækst efter 2024. De næste seks til ni måneder og det meste af 2024 kan ses som en forlænget konsolideringsperiode. Bestræbelserne på at stabilisere situationen er central, da Vitrolife er markedsleder inden for visse segmenter og kan drage fordel af konsolideringen blandt IVF-centre. Vi forventer en gradvis forbedring af væksten og øget gennemsigtighed allerede i 4. kvartal 2023 med fortsættelse i 2024.
For 2024 og 2025 forventer vi en gradvist stigende vækst understøttet af nyligt lancerede eller opgraderede tjenester i Genetic Services. Konsensus-estimater indikerer en vækst på 10,9 % for 2023 og 12,6 % for 2024, som i de følgende to år vil aftage til 8,3 % i 2025 og 4,8 % i 2026.
Vores vurdering er baseret på den stigende brug af IVF og på tendensen til at understøtte IVF gennem forbedret refusion og forsikringsdækning. Den regionale ekspansion og udviklede Genetic Services-forretning positionerer også Vitrolife bedre til at ekspandere baseret på opkøb af komplementære produkter, innovation og muligheder for krydssalg. Vi mener, at Vitrolife nu er i en fremragende position til at udnytte sin stærke position som en førende global IVF-udbyder. Vores anbefaling er køb med et kursmål på 210 SEK med en tidshorisont på 12 måneder.
Vitrolife Group har omkring 1.100 ansatte i mere end 25 lande og er organiseret i tre forretningsområder: Consumables, Technologies og Genetic Services. Virksomheden opererer i tre geografiske regioner: Americas, EMEA og APAC som består af en kombination af de tidligere markedsregioner Asien og Japan samt Stillehavsregionen.
Andrea Backlund
Kurs på anbefalingstidspunkt: 154 SEK
Kursmål: 210 SEK
Analysedato: 3. november 2023
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.