Et overgangsår venter Ambu i 2022/23, der skal sikre vedvarende, stærk og profitabel vækst, efter at selskabet netop har forladt et tumultarisk forskudt regnskabsår 2021/22 præget af stor makroøkonomisk usikkerhed og flere nedjusteringer til forventningerne som følge deraf.
Det siger Ambus administrerende direktør, Britt Meelby Jensen, i medicoselskabets regnskab for fjerde kvartal og hele perioden 2021/22.
Forventningerne var ikke sat med situationen efter covid-19 for øje, siger Ambus topchef, Britt Meelby Jensen, der overtog roret fra Juan Jose Gonzalez i foråret 2022.
– Vi var for optimistiske, hvad angår hastigheden for lanceringer i nye segmenter, og vi indregnede ikke præcist situationen efter covid-19, siger hun i regnskabet offentliggjort tirsdag morgen.
– På samme tid havde vi investeret på tværs af for mange områder, fortsætter hun.
Ambu nedjusterede i det forgangne regnskabsår tre gange. Årets tredje – og mest markante – nedjustering kom, efter at Britt Meelby Jensen overtog topchefposten.
Blandt årsagerne til modgang var fortsat nedlukningerne i Kina i forbindelse med smitteudbrud af covid-19. Desuden var selskabet påvirket af makroøkonomisk modvind i form af stigende inflation på råvarer, energi og logistik, volatilitet i forsyningskæderne og personalemangel på hospitalerne.
Som konsekvens af udviklingen i 2021/22 har Ambu justeret sit fokus og tilpasset sin forretning i overensstemmelse med markedssituationen.
Ambu fastholder sit stærke fokus på projekter med høj værdi, men har nedskaleret sine investeringer, så de er på niveau med industristandarden. Samtidig har Ambu i det forgangne regnskabsår nedskaleret den kommercielle del af forretningen, mens evnen til at yde “førsteklasses kundeservice” er bibeholdt, fremgår det af regnskabet.
– I dag har vi nedbragt antallet af udviklingsprojekter i Ambu. Inden for endoskopiløsninger er vores fokus nu på de største værdiskabere inden for de fire store endoskopisegmenter – pulmonologi, urologi, øre-næse-hals og mave-tarm.
NY STRATEGI
Ligesom Ambus fire endoskopiområder har medicoselskabets nye strategi, Zoom In, også fire fokusområder: Kunder, udførelse, mennesker og bæredygtighed.
Det betyder også, at Ambu har indsnævret sin pipeline betydeligt for i stedet at fokusere på færre, men mere indbringende projekter.
Desuden indeholder strategien også langsigtede finansielle forventninger.
– Med denne strategi vil vi vende tilbage til stærk profitabel vækst. Med fokus på eksekvering sigter vi efter at levere langsigtet vedvarende tocifret omsætningsvækst med løbende opadgående trend i EBIT-marginen mod industriniveauet, skriver Ambu i årsregnskabet.
.\\˙ MarketWire