De danske bankkunder går i den lokale filial, hvis privatøkonomien skal diskuteres. Men det bliver mere og mere udfordrende, da antallet af lokale bankfilialer ifølge Finans Danmark er halveret de sidste ti år.
En undersøgelse fra konsulentvirksomheden Accenture viser, at 46 pct. af de danske bankkunder er glade for de fysiske filialer, og også de 18-44-årige er at finde blandt dem, der gerne så den lokale filial bevaret.
– De danske banker har været udfordret på at nedbringe deres omkostninger over en årrække, og derfor har det været naturligt at se på bankfilialerne, fordi de udgør en stor del af bankernes omkostninger. Næsten samtidig med denne udvikling har teknologi givet mulighed for at løse flere og flere bankydelser på distancen. Det interessante i undersøgelsen er, at bankkunderne stadig efterspørger specifikke ydelser i filialerne, siger Klaus Jensen, Banking Lead i Accenture, om undersøgelsen.
Acccentures tal viser, at halvdelen af alle danske bankkunder opsøger den fysiske filial, når de skal have rådgivning om konkrete og komplicerede banksager.
Af dem er det det 52 pct. af de 18-24-årige og 41 pct. af de plus 75-årige, der gerne ser den lokale filial bevaret.
Accenture har i undersøgelsen spurgt flere end 49.000 bankkunder i 33 lande, herunder 1000 i Danmark.
Klaus Jensen understreger, at udviklingen for bankerne stadig går mod flere og flere digitale løsninger, men lige nu er der en kløft mellem kundernes behov og de muligheder, som de har hos bankerne.
.\\˙ MarketWire