KORR: Driftsunderskud er rettet til driftsoverskud i sidste afsnit
Boozt har sat jagten ind på at vinde markedsandele, men det er endnu usikkert, hvornår onlineplatformen er i mål med sin ambition.
– Vi viser med vores første kvartal, at vi fortsætter med at vinde markedsandele og samtidig er ganske profitable. Det er et udtryk for, at vi har den rigtige strategiske retning, siger administrerende direktør, Hermann Haraldsson, til MarketWire.
I forbindelse med kapitalmarkedsdagen i marts oplyste selskabet at have en markedsandel på 6 pct. af onlinemarkedet i Norden. Set i forhold til det totale internationale marked for branchen har Boozt en markedsandel på 1,5 pct.
Det langsigtede mål er at nå en markedsandel på 10 pct.
– Hele kombinationen med at folk kan købe alting samme sted er ret stærkt. Vi skal vokse mere end markedet vokser, men hvornår vi har 10 pct. af hele onlinemarkedet, det er svært at sige, siger Hermann Haraldsson.
Boozt nåede i første kvartal af 2023 en nettoomsætning på 1525 mio. svenske kr., hvilket er en stigning på 7,1 pct. – i lokale valuta 4,2 pct. – i forhold til året før.
Driftsunderskuddet blev på 2,5 mio. svenske kr. mod næsten det dobbelte året før. På bundlinjen landede selskabet et underskud på 4,9 mio. svenske kr. mod et underskud på 7,6 mio. svenske kr. i første kvartal 2022.
Forventningerne til 2023 fastholdes, og ifølge den administrerende direktør er der stadig en del usikkerhed forbundet til markedet. Det gør, at forventningen til omsætningsvæksten stadig er i spændet 5-15 pct.
– Vores bedste bud er stadig at lande på 10 pct. – og det synes vi er realistisk, siger Hermann Haraldsson og henviser til, at det kan være svært at sige efter første kvartal.
– I takt med at overskuddet vinder frem, så får vi også øget gennemsigtigheden, fortsætter han.
For 2023 venter Boozt desuden et ordinært driftsoverskud på 275-375 mio. svenske kr.
.\\˙ MarketWire