Kunderne er blevet mere tilbøjelige til at vælge billigere øl, når de går på bar, restaurant og i supermarkedet, efter at inflation og dyrere produktion har fået bryggerier som Carlsberg til at hæve priserne.
Det fortæller Carlsbergs afgående topchef, Cees ‘t Hart, i forbindelse med regnskabet for første kvartal.
– Vi ser, at kunderne er begyndt at vise tegn på at være lidt mere prisfølsomme, siger han.
Her fremhæver han blandt andet det polske marked, hvor kunderne fravælger de dyrere mærker til fordel for “mainstream” lager øl. Og i Danmark køber kunderne større mængder til lavere literpris.
Med andre ord ser bryggeriet tegn på “downtrading”, hvor kunderne vælger de billigere alternativer.
– Det er stadig nogle små ændringer, så det kan være svært at drage store konklusioner, lyder det fra Cees ‘t Hart.
SENESTE PRISLØFT ENDNU IKKE SLÅET IGENNEM
Carlsberg har løbende hævet priserne på selskabets varer henover det seneste år og ind i første kvartal. Det er sket i et forsøg på at sende de højere omkostninger til produktionen videre til kunderne. Det har i store træk været tilstrækkeligt indtil videre, fortæller Cees ‘t Hart i forbindelse med regnskabet.
Risikoen er dog, at kunderne reagerer på de højere priser, som selskabet er begyndt at se begrænsede tegn på. Det seneste prisløft er imidlertid ikke slået igennem hos forbrugerne endnu.
– Vi har løftet vores priser en del i første kvartal, men noget af det har endnu ikke ramt hylderne, fordi vi forhandlede med forhandlerne i starten af året, siger topchefen.
– På det her tidspunkt har vi endnu ikke set signifikant ændringer i forbrugsadfærden hverken on- eller offtrade, tilføjer han med henvisning til salget på henholdsvis beværtninger og i supermarkedet.
.\\˙ MarketWire