Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind

DSV: DB Schenker rygtes at få godkendt frasalgsplaner i december

MarketWire

mandag 21. november 2022 kl. 17:34

DB Schenker, der længe har været anset som en lækkerbisken for opkøbslystne DSV, skal formentlig snart have ny ejer.

Det skriver det tyske medie Manager Magazin.

Den tyske speditør hører under det statsejede Deutsche Bahn, der på et bestyrelsesmøde 14. december skal tage stilling til datterselskabets fremtid. Her anses det ifølge mediet som sikkert, at bestyrelsen vil stemme for at afhænde DB Schenker.

Det vil sætte endegyldigt punktum for årelange spekulationer, og salgsprocessen kan blive sat i gang, skriver mediet.

DSV har længe været rygtet som mulig køber, da den danske transportkoncern er kendt for – meget effektivt – at udvide sin forretning gennem opkøb. Senest kan nævnes Global Integrated Logistics (GIL), Panalpina og Uti Worldwide, der alle har fået DSV til at kravle gevaldigt op ad rangstigen størrelsesmæssigt.

DSV HAR VÆRET INTERESSERET

Ifølge det tyske medie er udsigten til en dansk overtagelse dog skrumpet ind, i takt med at det store boom på logistik- og fragtmarkedet er aftaget. Faktisk beskrives den som “forsvundet” – dog uden at komme årsagen meget nærmere.

Den danske speditør har ellers ad flere omgange luftet sin interesse offentligt, blandt andet i august 2021, hvor finansdirektør Jens Lund til mediet Shippingwatch udtalte:

– Hvis den politiske proces om DB Schenker bliver afklaret og selskabet kommer til salg, så vi vil da også kigge på det, sagde Jens Lund dengang med henvisning til, at den tyske stat som ejer først skulle være villig til at sælge.

Den godkendelse landede først i september i år.

BESTYRELSE VAR STOPKLODS

Angiveligt er det bestyrelsen, der længe har været stopklods for det egentlige salg, da logistikbenet som den mest profitable del af Deutsche Bahn ikke uden videre kunne undværes, har argumentet lydt. Siden hen skulle regeringen have indvilliget i, at Deusche Bahn kan beholde en stor del af indtægterne fra salget, skriver Manager Magazin.

Også salgsprisen vurderes dog at have ændret sig markant, mens de politiske forhandlinger har stået på. Nedgangen på fragtmarkedet betyder, at forretningsbenet er mindre værd nu, end da det først blev rygtet til salg. Ifølge Manager Magazin skal man fjerne “et par milliarder” fra de 20 mia. euro, som tidligere er blevet estimeret.

Udover DSV som fremtidig ejer har en selvstændig børsnotering også været på tale. Det vurderes dog også at være blevet mindre sandsynligt med tiden, mens et frasalg til en finansiel investor ifølge mediet lige nu er det, hatten skal hænges på – men ikke for enhver pris.

.\\˙ MarketWire

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank