Flügger øgede i sit forskudte halvår af 2022/23 sin omsætning, men måtte se indtjeningen på de vesteuropæiske markeder svinde ind som følge af samfundsøkonomisk afmatning og stigende omkostninger til råvarer, energi og transport.
Det skriver malingkoncernen i sit regnskab for første halvår mandag.
Mens den vesteuropæiske forretning bød på modvind, steg indtjeningen på Flüggers østeuropæiske markeder.
– De østeuropæiske markeder var påvirket af krigen i Ukraine, men havde i første halvår stigende indtjening som følge af valutaudvikling. Der er betydelig usikkerhed om fremtiden på disse markeder, herunder værdiansættelsen af Flüggers aktiviteter, fremgår det af regnskabet.
Omsætningen blev i første halvår opgjort til 1433 mio. kr. mod 1393 mio. kr. et år forinden.
Det var på trods af et fald i omsætningen i både Flüggers segment 1 og 2, der tæller henholdsvis Flüggers forretninger og salget til byggemarkeder af private label. Omsætningen i de to segmenter faldt henholdsvis 2 og 7 pct.
Omvendt voksede omsætningen i segment 3, som omfatter forretningsbenet Eskaro i Østeuropa, med 31 pct., hvoraf 23 pct. skyldtes valuta og 8 pct. organisk vækst.
– Der var stor efterspørgsel efter lokalt producerede varer i Rusland og Belarus. Modsat var salget i Ukraine reduceret med 40 pct. i forhold til året før som følge af krigen, skriver Flügger i regnskabet.
Driftsoverskuddet, EBIT, faldt til 118 mio. kr. mod 191 mio. kr. i halvåret 2021/22 som følge af en negativ påvirkning af “ændringer i kundemikset kombineret med høje råvarepriser, energiomkostninger samt transportomkostninger, som det ikke har været muligt at videreføre til salgspriserne i fuldt omfang”.
– I perioden har aktiviteterne været præget af en tiltagend samfundsøkonomisk afmatning. Hårdest ramt er vi på konsumenterne, men også hos de professionelle er konkurrencen blevet hårdere, siger topchef Sune Schnack i regnskabet.
– Det til trods oplever vi organisk vækst i blandet andet Norge, Sverige og Polen. En vækst, der er drevet af de professionelle segmenter. På det danske marked har vi været hårdere ramt på de professionelle, hvorimod performance påkonsumenterne har været stabil, fortsætter han.
På bundlinjen realiserede Flügger et overskud på 90 mio. kr. mod 136 mio. kr. i samme periode et år forinden.
For at imødegå udfordringerne har malingproducenten igangsat en række omkostningsbesparende initiativer, der vil få effekt i indeværende og kommende regnskabsår.
Tabel for Flüggers regnskab for første halvår og andet kvartal 2022/23:
Mio. kr.
H1 2022/23
H1 2021/22
Q2 2022/23
Q2 2021/22
FY 2021/22
Nettoomsætning
1433 1393 703
657
2520
Bruttoresultat
701 745 338
339
1268
EBIT
118 191 48
67
41
Resultat før skat
125 180 38
63
27
Nettoresultat
90 136 35
48
-8
Flüggers forventninger til 2021/2022:
Mio. kr.
Ved Q2 2022/23
11. november
Før Q1 2022/23
Omsætning
2500-2700
2500-2700 2500-2700
EBIT
50-80
50-80 100-150
.\\˙ MarketWire