Delebiltjenesten Greenmobility leverede et dundrende underskud sidste år, men størrelsen på bundlinjetal ventes reduceret i indeværende regnskabsår.
Det fremgår af selskabets årsrapport for 2022.
Omsætningen steg sidste år med 56 pct. til 97,3 mio. kr., hvilket er lige omkring midten af prognoseintervallet på 95-100 mio. kr.
Underskuddet efter skat øget til 77,2 mio. kr. fra et underskud på 51,6 mio. kr. for året forinden. Det var også helt inden for rammerne af prognosen på et minus på 75-80 mio. kr.
Delebilselskabet var sidste år påvirket af eksterne faktorer såsom energiomkostninger, renter og ændringer i forbrugeradfærd, hvilket har ført til en re-fokusering af GreenMobility-forretningen for 2023.
– Greenmobillity vil i 2023 fokusere på at vokse på de eksisterende markeder og bringe den eksisterende drift til et break-even niveau med en klar udsigt til lønsomhed i 2024, skriver selskabet i regnskabet.
Greenmobility venter i regnskabsåret 2023 en omsætning på 135-145 mio. kr. og et underskud efter skat på 35-45 mio. kr.
Dermed ventes en omsætningsvækst på cirka 40-50 pct. i forhold til sidste år.
Greenmobility forventer at have tilstrækkelig likviditet til at drive sin forretning og har derfor ingen planer om eller forventning om at rejse ny egenkapital i 2023.
Tabel over Green Mobilitys årsregnskab for perioden 2022:
Mio. kr.
FY 2022
FY 2021 Nettoomsætning
97,3
62,4
Bruttoresultat
3,8
7,1
Resultat før skat
-78,1
-51,6
Nettoresultat
-77,2
-51,6 Green Mobilitys forventninger til 2023:
Mio. kr.
Ved FY 2022
Omsætning
135-145
Nettoresultat
-35 til -45
.\\˙ MarketWire