Et opkøb i 2020 bidrager markant til væksten i Chr. Hansens sats på de såkaldte “lighthouses” – eller fyrtårne. De er en del af 2025-strategien, hvor ingredienskoncernen satser på områder som biobeskyttelse, fermenteret plantebase, plantesundhed og Bacthera, der vurderes at have et langsigtet markedspotentiale på op mod 1 mia. euro.
I andet kvartal præsterede gruppen en organisk vækst på 38 pct.
– Jeg minder altid om, at man skal se på “lighthouses” årligt og ikke kvartalvist. For en vækst på 38 pct. i kvartalet var høj – og HMO var en kæmpe bidragsyder med en vækst på 20 pct., forklarer Mauricio Graber, der er administrerende direktør i Chr. Hansen, efter koncernens regnskab for andet kvartal blev fremlagt torsdag morgen.
Væksten kan blandt andet tilskrives, at tre af Chr. Hansens HMO’ere – LNT, 3-FL og 3′-SL) – er blevet godkendt af EU til sikker brug i modermælkserstatning ved de højeste dosisniveauer, der er godkendt på HMO-markedet.
– Vi ser lidt mere styrke på grund af godkendelserne. Og samtidig har timingen af ordrer også påvirket kvartalet, fordi vi havde lidt færre i første kvartal, siger koncernchefen.
Oveni er kundeinteressen for HMO’er fortsat høj, og Chr. Hansen har formået yderligere penetration af HMO’er i modermælkserstatningsprodukter, oplyses det i regnskabet.
Samtidig er der gang i produktregistreringer i Kina og andre nøglegeografier.
– Vi venter, at vores HMO-forretning vil levere en vækst på 30 pct. for året. Og vi har hele tiden sagt, at HMO-forrretningens organisk vækst vil komme over 20 pct. på sigt, siger Mauricio Graber.
Chr. Hansen købte i 2020 tyske Jennewein, der er førende inden for humane mælke-oligosaccharider (HMO’er), der bruges i modermælkserstatning.
.\\˙ MarketWire