Lundbeck har i 2023 forventninger om ekstraordinært store omkostninger i forbindelse med markedsføring, lanceringer og salg af nye lægemidler, men de fleste af udgifterne rammer sidst på året, lyder det fra ledelsen i medicinalselskabet.
Udgifterne ventes større i år, fordi der er heftig aktivitet i Lundbecks pipeline, hvor skizofrenimidlet Abilify Asimtufii for nylig er blevet godkendt hos de amerikanske sundhedsmyndigheder, Food and Drug Administration (FDA).
Derudover repræsenterer onsdag afgørelsens time for Lundbecks Rexulti i behandling af agitation hos Alzheimers-patienter. Det er nemlig netop i dag, at FDA vil tage endelig stilling til, hvorvidt midlet kan godkendes til markedsføring i den kategori.
Rexulti markedsføres i forvejen som behandling af depression og skizofreni og har særligt i første kategori et stort aftryk på netop det amerikanske marked. Frem mod afgørelsen, hvor der er ventet en godkendelse efter en næsten entydig ekspertanbefaling, har Lundbeck investeret penge i at opbygge en salgsstyrke og en markedsføringskampagne til det nye marked.
– Første kvartal er det laveste i forhold til den type omkostninger. Vi løftede salgsstyrken i slutningen af kvartalet eller i ind april. Så omkostningerne bliver større i andet kvartal, og tredje og fjerde kvartal bliver de allertungeste, siger Deborah Dunsire, der er administrerende direktør hos Lundbeck, til MarketWire.
.\\˙ MarketWire