Mærsk og rederiet MSC har besluttet at afslutte samarbejdet 2M-alliancen fra januar 2025.
Det meddeler Mærsk onsdag formiddag.
– MSC og Mærsk anerkender, at meget har ændret sig siden de to selskaber underskrev den 10-årige aftale i 2015. Afbrydelsen af 2M-alliancen rydder vejen for at begge selskaber kan fortsætte med at jagte deres individuelle strategier, lyder det fra Mærsk-topchefen, Vincent Clerc, og MSC’s administrerende direktør, Søren Toft, i en fællesudtalelse.
Dagens meddelelse får ingen umiddelbar påvirkning på den service, som kunder modtager gennem alliancen, fremgår det af meddelelsen.
2M-alliancen blev indgået i 2015 med det mål at sikre konkurrencedygtig og omkostningseffektiv drift på ruter mellem Asien og Europa, på tværs af Atlanten og Stillehavet.
Aftalen havde en minimumsløbetid på 10 år med en opsigelsesperiode på 2 år.
Dermed forsvinder en af de tre store shipping-alliancer, der foruden 2M-alliancen tæller Ocean Alliance, der er et samarbejde mellem Cosco, CMA CGM, OOCL og Evergreen, samt The Alliance mellem HMM, Hapag Lloyd, One og Yang Ming.
Ifølge branchemediet Shippingwatch, har det længe været rygtet, at der kunne være et opbrud på vej i 2M-alliancen, hvor MSC siden aftalens indgåelse i 2015 har oprustet sin flåde voldsomt.
Det ventes, at MSC’s flåde i slutningen af 2024 vil have nået en samlet kapacitet, der cirka svarer til den kapacitet som MSC og Maersk bragte med ind i 2M-alliancen i 2015, vurderede shipping-analytiker Lars Jensen, administrerende direktør og partner i Vespucci Maritime, i oktober til Shippingwatch.
Mærsks B-aktie faldt på nyheden og ligger klokken 10.30 3,4 pct. lavere i 14.650 kr.
.\\˙ MarketWire