Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind

Matas/CEO: Stabilt regnskab i en ustabil tid

MarketWire

torsdag 10. november 2022 kl. 10:27

Matas andet kvartal i det skæve regnskabsår 2022/23 har vist rekordhøje tal for kundetilfredshed og resultater, hvor toplinjevæksten og driftsindtjeningen har været lavere på grund af stigende energipriser, men bundlinjen er højere blandt andet drevent af lavere af- og nedskrivninger. Mens kunderne har fået færre penge mellem hænderne, bekæmper Matas inflationen med et større sortiment

– Alt i alt er det et meget stabilt regnskab i en ustabil tid. Vi ligger cirka 20 pct. over samme kvartal i tiden før corona. Til gengæld ser vi en del ændringer i kundeadfærden. De er mere opmærksomme på at lede efter tilbud og medlemsfordele, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, som er Matas’ administrerende direktør, til MarketWire.

Kunderne handler oftere, men de køber til gengæld billigere vare eller går til kassen med en mindre kurv. Det er en tendens, som detailkæden også så i regnskabsårets første kvartal.

I alt havde Matas 5,37 mio. transaktioner med en gennemsnitlig ordreværdi på 179,4 kr. i andet kvartal mod samme kvartal sidste års 5,21 mio. transaktioner og en gennemsnitslig kurv på 181,9 kr.

Den fysiske handel er i andet kvartal faldet med 0,7 pct., og det er særligt i de mindre byer, at folk handler mindre lokalt. Onlinesalget er dog steget med 9,9 pct. i andet kvartal, direktøren pointerer at ordreværdien er højere, når folk handler online. Væksten har trukket første halvårs online-salgsvækst op til 4,6 pct., da udviklingen var rimelig flad i første kvartal.

Bundlinjen ligger 10 mio. kr. højere i 47 mio. kr. sammenlignet med sidste års resultat, da Matas eget varemærke er fuldt afskrevet nu. og den underliggende like-for-like omsætningsvækst landede på 1,6 pct. mod sidste års 1,8 pct. for samme kvartal.

ET BREDT SORTIMENT PÅ HYLDERNE

På trods af stigende omkostninger, så har Matas over en bred kam ikke hævet priserne på sine produkter. Detailkædens modsvar på inflationen er derimod at sætte flere brands på hylderne, så der er noget til alle typer kunder.

– Det vigtigste vi gør, det er at udvide sortimentet. Allerede i første halvår har vi fået 65 nye brands. Der har vi især været optaget af at få nogle brands på hylderne, som folk måske har købt andre steder før. Men vi forsøger også at få nogle yngre brands, som er rigtig populære på sociale medier, siger topchefen.

Matas ser også en vækst i sine egne varemærker, som ofte er billigere end andre brands.

– Vi kan se, at kunderne søger mod dem, de kan godt lide, at vi har nogle billige alternativer. Det er noget af det, der gør os forskellige fra andre derude, lyder det fra Gregers Wedell-Wedellsborg.

ENERGIPRISERNE BREMSEDE DRIFTSINDTJENINGEN

Selskabets driftsresultat før renter, skat og af-og nedskrivninger er faldet med 6 mio. kr. til 160 mio. kr. sammenlignet med sidste års resultat for samme periode. Det sker på grund af stigende energipriser.

Matas har brugt 8 mio. kr. mere end samme kvartal sidste år for at holde lys og varme tændt i butikkerne, og det er selvom Matas forsøger at spare på energien.

– Vi har skruet ned for varmeniveauet på hovedkontoret og i butikkerne, hvor der altid er ret meget aktivitet, så vores medarbejdere har ikke kunnet mærke nogen forskel på, hvordan hverdagen er der. Det mest tydelige er, at vi slukker lyset i butikkerne om aftenen, siger Gregers Wedell-Wedellsborg

TÅRNHØJ KUNDETILFREDSHED

Kundetilfredsheden har ramt nye højder med en Net Promoter Score (NPS) på 75 for webbutikken og 73 i butikkerne. NPS er en loyalitetsindikator baseret på svar fra kundeundersøgelser.

– Det, som er det allerglædeligste i dagens regnskab, er, at vi aldrig nogensinde har oplevet så høj kundetilfredshed, som vi har i den her periode. Det er næsten den bedste medicin mod usikre tier, at kunderne er glade. Vi har slået rekorder i både vores fysiske butikker og online. Vores vigtigste nøgletal er, at kunderne bliver gladere for at handle hos os, lyder det fra en glad topchef

FLERE PLUSKUNDER

I første halvår 2021/22 nåede Matas 37.100 abonnenter i deres Matas Plus kundeklub. Det nye regnskab viser, at der nu er 60.600 abonnementer. Det betyder, at andelen af kunder, som køber mere, er steget.

– Vores allermest loyale kunder handler faktisk endnu mere hos os, da de kan se, at det giver dem en økonomisk fordel at være med i Matas plus, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Det er ifølge direktøren ikke noget, som er blevet markedsført voldsomt, så væksten kommer ifølge ham af, at kunderne har spredt ordet. På trods af, at det generelle billede viser, at forbrugere har sparet på abonnementstjenester, så er det heller ikke noget, som Matas har mærket i deres betalte kundeklub.

Med en kommende julesæson og Black Friday, er der spænding hos detailhandlerne. Matas lyder til at være klar.

– Vi har varer på hylderne, og vi har alle de medarbejdere, som skal til for at lave en god oplevelse for kunderne både online og ude i butikkerne. Så må tiden vise, hvordan kunderne vil agere. Vi tror, at der bliver jul i Danmark.

.\\˙ MarketWire

[postviewcount]

Jobannoncer

No data was found

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank