Det schweiziske fødevarekonglomerat Nestlé nød i første kvartal overbevisende vækst på tværs af regionerne med pæne bidrag fra dyrefoderproducenten Purina Petcare, kaffesalget samt salget af søde sager.
– Nestlé leverede stærk organisk vækst i første kvartal, da vores medarbejdere arbejdede flittigt for at værne om volumen og sikre et modstandsdygtigt miks. Optimering af porteføljen samt ansvarlig prisjustering opvejede det fortsatte pres fra to år med stigende omkostningsinflation, siger Mark Schneider, der er administrerende direktør i Nestlé, i regnskabet.
Kaffesalget viste en høj encifret organisk vækst i første kvartal, mens salget af søde sager – og særligt chokoladen Kitkat – leverede en tocifret vækst. Det største bidrag kom imidlertid fra Purina Petcare, der udvikler og producerer foder til kæledyr.
Den positive udvikling i kvartalet til trods fastholder Nestlé sine forventninger for 2023 om en organisk omsætningsvækst i niveauet 6-8 pct. og en underliggende driftsmargin på 17-17,5 pct.
Analytikerne havde ifølge Bloomberg News ventet henholdsvis 6,71 og 17,3 pct.
Nestlés omsætning voksede organisk i første kvartal i samtlige af selskabets regioner med undtagelse af i Kina. Særligt i den europæiske og nordamerikanske region var væksten højere end ventet.
Samlet omsatte Nestlé for 23,47 mia. schweizerfranc i januar, februar og marts, hvor konsensus blandt analytikerne lød på 23,08 mia. schweizerfranc.
Toplinjen var drevet af prisjusteringer på 9,8 pct. i kvartalet mod ventet 9,51 pct.
.\\˙ MarketWire