Amerikanske Eli Lilly, der er Novo Nordisks største konkurrent på markedet for diabetesmedicin, melder om et robust patientoptag og en stærk lancering af sit nyeste diabetes 2-middel, Mounjaro, i tredje kvartal.
Det fremgår af en telekonference i forbindelse med selskabets regnskab for perioden.
– Vi har set en efterspørgsel uden fortilfælde ved lanceringen af Mounjaro til type 2-diabetes, siger Anat Ashkenazi, finansdirektør i Eli Lilly, tirsdag på en telekonference i forbindelse med regnskabet.
Mounjaro, der er en direkte udfordrer til Novos supersællert Ozempic, omsatte i perioden for 187,3 mio. dollar mod ventet 80 mio. dollar blandt analytikere ifølge Bloomberg News.
Omsætningen i USA landede på 97,3 mio. dollar, mens omsætningen uden for USA blev 90 mio. dollar, hvilket dog er relateret til en betaling fra den japanske partner Mitsubishi Tanabe vedrørende en ny aftale om salgs- og distributionsrettighederne i Japan.
I alt 70 pct. af patienterne, der startede på Mounjaro, har ikke tidligere modtaget behandling med et injektionsbaseret type 2-diabetes-middel. Og mindre end 10 pct. af patienterne er kommet fra Lillys Trulicity, der kan beskrives som Mounjaros forgænger.
.\\˙ MarketWire
