Den schweiziske DSV-konkurrent Kuehne + Nagel skuffer med et større end ventet dyk i omsætningen, mens indtjeningen til gengæld falder mindre end ventet.
Transport- og logistikgiganten er ramt af faldende volumen for både sø- og luftfragt samt fald i indtjeningen per fragtenhed.
Den bedre end ventede indtjening er især drevet af søfragt, hvor både volumen og en større end ventet indtjening per fragtet enhed overrasker positivt.
Omsætningen er i første kvartal dykker med 34 pct. til 6,75 mia. schweizerfranc, hvor der af analytikere adspurgt af Bloomberg News kun var ventet et fald til 7,08 mia. schweizerfranc.
Her falder omsætningen inden for søfragt med 45,1 pct. til 2,67 mia. schweizerfranc, hvilket er stort set på linje med konsensus på 2,68 mia. schweizerfranc, mens omsætningen for luftfragt dykker 40,8 pct. til 1,86 mia. schweizerfranc, hvor analytikerkorpset havde sat næsen op efter 2,01 mia. schweizerfranc.
Til gengæld er dykket i driftsindtjeningen for hele koncernen målt på EBIT på 45 pct. til 612 mio. schweizerfranc mindre end ventet, da der var ventet et fald til 513,8 mio. schweizerfranc.
Divisionsmæssigt er den bedre end ventede driftsindtjening drevet af søfragtsdivsionen, Sea Logistics, hvor driftsindtjeningen er faldet med 45 pct. til 344 mio. schweizerfranc, hvor der var ventet et fald til 239,1 mio. schweizerfranc.
I søfragt henvises til fortsat fokus på det langsigtede skifte mod fragt med højere indtjening per fragtet enhed samt øgede markedsandele.
For luftfragtsdivisonen, Air Logistics, blev faldet i driftsindtjeningen på 64 pct. til 154 mio. schweizerfranc, hvor der var ventet et dyk til 180 mio. schweizerfranc.
Her henvises især til faldende eksportvolumen ud af Nordamerika og Asien og inflationspres, der delvist er blevet kompenseret for gennem omkostningsreduktioner.
På bundlinjen er indtjeningen før skat faldet med 44,5 pct. til 462 mio. schweizerfranc, hvor analytikerne havde ventet et større fald til 362,9 mio. schweizerfranc.
Analytiker Sathish Sivakumar fra Citigroup, der har anbefalingen “sælg” for aktien pointerer, at det bedre resultat er drevet af bedre end ventede priser inden for søfragt og for DSV-investorerne henviser analytikeren til den positive trend for yielden, indtjeningen per fragtet enhed, for søfragt.
Hos det mindre finanshus ZKB henvises til den schweiziske transportgigants imponerende omkostningskontrol og øgede markedsandele på globalt plan, men analytikeren er fortsat varsom, da volumen kan være presset i både andet og tredje kvartal.
.\\˙ MarketWire