Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Samfundsansvar

Spekulanter sender CO2-kvoteprisen i vejret

Joachim Kattrup

tirsdag 25. september 2018 kl. 10:20

Grøn omstilling: Siden fødslen i 2005 har det europæiske CO2-kvote handelssystem (EU ETS) levet et barsk liv med mistillid og dysfunktionelle markedsegenskaber. Handelssystemet har hidtil hverken kunne levere nævneværdige reduktioner i CO2-udslip fra energisektoren eller den energitunge industri og luftfarten. Den har heller ikke vakt finansielle spekulanters interesse. Men med reformen af systemet, som EU tidligere på året vedtog, er spekulanterne kommet på banen.

CO2-kvoteprisen toppede 11. september på sit højeste nogensinde. Et kæmpe kvoteoverskud har ellers gennem CO2-kvotesystemets levetid medført en nærmest ligegyldig lav pris, som hverken har fremmet investeringer i den grønne omstilling eller skabt finansielle incitamenter for investorer til at opkøbe kvoter med videresalg for øje.

Men med den seneste EU-reform af systemet, som de kommende år kraftigt vil reducere kvotemængden, ser det nu ud til, at CO2-kvotemarkedet er ved at rejse sig og gå sine første skridt. Kvoteprisen var nemlig på sit højeste nogensinde, med en (11. september) pris på 25,19 euro for 1 ton CO2.

At CO2-kvotemarkedet er begyndt at fungere for spekulanter allerede inden, at reformen træder i kraft, blev tragisk understreget med den norske stor-energispekulant Einar Aas’ konkurs i sidste uge. Den kraftigt øgede CO2-kvotepris har løftet prisen på naturgas og elektricitet (mindre CO2-udledende end kul). Det kunne Einar Aas’ positioner ikke holde til. Han kunne heller ikke med 350 mio. kr. fra private midler dække tabet og leve op til børsens såkaldte margin-regler. Nasdaq tvangsopløste derfor hans positioner med store tab som konsekvens.

Vi mener, at kvotesystemet skal være hjørnestenen i den grønne omstilling. Derfor var det vigtigt, at EU sidste år vedtog at styrke kvotesystemet.

 

Vi skal helt tilbage til maj 2011 for at finde CO2-kvote priser, der på en god dag og med medvind på cykelstien kan sammenlignes med det aktuelle niveau. Prisen har hidtil befundet sig langt under 10 euro pr. et ton CO2.

”Vi mener, at kvotesystemet skal være hjørnestenen i den grønne omstilling. Derfor var det vigtigt, at EU sidste år vedtog at styrke kvotesystemet. Det skete bl.a. med beslutningen om at fordoble andelen af hvor stor en del af overskuddet af kvoter på markedet, der årligt lægges ind i stabiliseringsreserven fra og med 2019,” siger viceadministrerende direktør i Dansk Energi, Anders Stouge.

Anders Stouge vurderer på linje med den seneste miljøøkonomiske vismandsrapport , at reformen på længere sigt vil øge kvoteprisen og reducere CO2-udledningen i EU på langt sigt. Vurderingen er altså, at kvotesystemet endelig ser ud til at komme til at virke.

”Vi tror på, at kvotesystemet kan blive genoprettet, men jeg vil ikke udelukke, at der senere kan blive behov for flere reformer af systemet. Det må vi se. Der er behov for en kvotepris, der varigt ligger over 25-26 EUR for at kvotesystemet får den ønskede effekt, som vi alle ønsker, nemlig at prisen på kvoter gør det tilstrækkeligt dyrt at forurene med CO2, så der reelt sker et større skift fra fossile brændsler til grøn energi.” siger Anders Stouge.

Industrien skal betale mere og for flere CO2-kvoter

De berørte sektorer fra industrien, fx Aalborg Portland som cementproducent og Thomas Cook Airlines i flytransport, har typisk risikoafdækket omkostningen ved kvotekøb et stykke ud i fremtiden.

Men næste afregning for risikoafdækning af CO2-kvotepriser kan for industrien betyde markante stigninger i omkostninger til kvoter. Dels forbi kvoteprisen nu er stigende, og dels fordi kvoteandelen, som EU gratis tildeler de berørte sektorer i systemet, med reformen falder i de kommende år. Industrier, som er underlagt kvotesystemet, vil altså skulle erhverve sig markant flere kvoter til en højere pris end tidligere.

Aalborg Portland har ikke ønsket at kommentere på udviklingen, men i årsrapporten fremgår det, at ”The CO2 quota allocation after 2020, which is currently being negotiated in the EU, remains a significant element of uncertainty.”

Hos Thomas Cook Airlines Scandinavia oplyser Head of External Communications Lisbeth Nedergaard, at selskabet tildeles 176.454 kvoter årligt og derudover tilkøber yderligere 5-15 pct. Både andelen af tilkøb og prisen på C02 står fremadrettet til at stige betragteligt.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark

Mere fra ØU Samfundsansvar

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank