Royal Unibrew opnår 11 point ud af 14 mulige i ØU’s Tax Governance Rating. Præstationen bringer Unibrew til tops set i forhold til internationale peers. Carlsberg – der for tre år siden lå på førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs årlige rating om skattetransparens – opnår 9 point. Storbryggeriet halter altså efter sin sydsjællandske konkurrent. I bunden af peer-listen ligger Anheuser-Buch og Molson Coors, begge med 4 point. Ingen af de to amerikanske bryggerigiganter rapporterer om land-for-land skattebetalinger eller om deres samlede skattebidrag. Redaktør Claus Strue Frederiksen fortsætter her artikelserien, hvor store danske selskabers arbejde med ansvarlig skat sammenlignes med internationale peers.
Økonomisk Ugebrev har undersøgt, hvordan Carlsberg og Royal Unibrew klarer sig på skattetransparens i forhold til internationale peers. Overordnet set viser undersøgelsen, at de to danske bryggerigiganter klarer sig godt, særligt i forhold til amerikanske konkurrenter som Anheuser-Buch, der blandt andet står bag det kendte ølmærke Budweiser.
Med 11 point ud af 14 mulige indtager Royal Unibrew førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating 2024 for fem store bryggerikoncerner (mere om pointtildelingen i afsnittet ’Sådan har vi gjort’ nederst i denne artikel). På andenpladsen ligger Carlsberg og hollandske Heineken med 9 point.
Undersøgelsens to amerikanske bryggerigiganter, Anheuser-Buch og Molson Coors, skraber bunden, begge med 4 point. Den beskedne pointhøst skyldes blandt andet, at de to selskaber hverken rapporterer om deres samlede skattebidrag eller om land-for-land skattebetalinger.
Ifølge Lars Vestergaard, CFO i Royal Unibrew, er det ikke så overraskende, at de to danske bryggerikoncerner ligger i toppen af peergruppen: ”Vi lever i et land med et højt niveau af tillid – det er derfor naturligt for danske virksomheder at kommunikere omkring deres arbejde med ESG, herunder skat.”
Han tilføjer, at Royal Unibrew stort set kun opererer i områder med ordnede forhold og forholdsvis klar lovgivning: ”Vores geografiske footprint, som hovedsageligt er Europa, gør det relativt nemt for os at agere indenfor gældende regler og kommunikere åbent omkring blandt andet vores skattebetalinger.”
Det er første gang, at Royal Unibrew klarer sig bedre end Carlberg i Økonomisk Ugebrevs årlige skatte-rating. Med 7 point ud af 7 mulige toppede Carlsberg ØU Top-100 Tax Governance Rating i 2021. Samme år opnåede Royal Unibrew 3 point og endte midt i feltet.
Økonomisk Ugebrev har de seneste år udviklet ratingen ved blandt andet at indføre mulighed for ekstrapoint i en række målepunkter samt introduktion af et ny målepunkt vedrørende rapportering af selskabers samlede skattebidrag, fordelt på afholdte skatter som f.eks. selskabsskat og opkrævede skatter som f.eks. medarbejderskat – i 2024 kunne selskaber maksimalt opnå 14 point, mod 7 i 2021.
Som det fremgår af nedenstående tabel, har Carlsberg i perioden 2021-2024 kun forbedret sin score med to point siden 2021, hvorimod Royal Unibrew er gået fra 3 til 11 point. Eksempelvis rapporterer Royal Unibrew om skattebetalingerne for samtlige lande, som bryggerikoncernen opererer i, hvorimod Carlsberg nøjes med rapporterer om skattebetalinger på overordnet regionsniveau som eksempelvis Asien.
Derved halter Carlsberg ikke blot efter Royal Unibrew men også efter hollandske Heineken, der ligesom Unibrew leverer fuld land-for-land rapportering i 2024.
Ifølge Carsten Munk Petersen, VP med ansvar for skatteområdet i Carlsberg Group, arbejder Carlsberg dog løbende på at forbedre transparensen og tilgangen til skatterapportering: ”Det har vi gjort i flere år, og det er en indsats, der vil fortsætte, således at vi kan blive ved med at have en standard, der internationalt kan leve op til de forventninger, der er til os.”
Modsat Carlsberg har Royal Unibrew forbedret sin score i Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating markant – fra 3 point ud af 7 mulige i 2021 til 11 point ud af 14 mulige i 2024.
Ifølge CFO Lars Vestergaard besluttede Royal Unibrew for et par år siden at styrke kommunikationen omkring selskabets arbejde med ansvarlig skat: ”Vi har altid gjort en dyd ud af at opføre os ordentligt, hvilket blandt andet indebærer at betale den skat, vi skal. Og hvis du ser på vores skattebetalinger, så har vi altid været en stor skattebetaler i Danmark. For et par år siden besluttede vi at styrke kommunikationen på området.”
Lars Vestergaard tilføjer, at hele ESG-området bygger på en simpel kommunikationsstrategi: ”Målet er at være så transparent som mulig, så længe det er relevant. Kort sagt, vi ønsker at levere de oplysninger, som vores stakeholdere har brug for. Desuden er det ofte nemmere bare at lægge oplysningerne frem end at forklare, hvorfor man ikke oplyser.”
Sådan har vi gjort
Med udgangspunkt i virksomhedsrapporter udgivet i 2024 har vi indsamlet data og uddelt point til selskaberne for otte målepunkter.
1: Tax Governance: Har virksomheden offentliggjort en skattepolitik med oplysning om dens tilgang til governance og tax risk management? Mulighed for ekstrapoint: Er det oplyst hvem i bestyrelsen, som har ansvaret i forhold til udarbejdelse og efterlevelse af skattepolitikken?
En udførlig guide med forklarende eksempler til alle målepunkter findes her
2: Skattelylande: Er det eksplicit oplyst, hvorvidt selskabet har aktiviteter i skattelylande? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet hvilke skattelylande, det har aktiviteter i, indenfor hvilke områder og hvorfor?
3: Skatteincitamenter: Er det tydeligt oplyst, hvordan selskabet forholder sig til skatteincitamenter og præsenteres mindst et eksempel på et område (f.eks. R&D) og et land (f.eks. Danmark), hvor selskabet benytter skatteincitament? Mulighed for ekstrapoint: Offentliggør selskabet en komplet liste over alle de skatteincitamenter, som selskabet benytter, samt de tilknyttede lande?
4: Land-for-land rapportering: Har virksomheden oplyst betaling af selskabsskat for de lande eller regioner, den opererer i? Mulighed for ekstra point: Har virksomheden fuldt oplyst selskabsskat for ALLE lande?
5: Dialog med stakeholders: Oplyser selskabet om tilgang til og indgåede samarbejder med skattemyndigheder i forhold til at sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning? Mulighed for ekstrapoint: Oplyser selskabet om samarbejder med andre organisationer i forhold til at påvirke eller influere lovgivning, sikre compliance og modvirke aggressiv skatteplanlægning?
6: Verdensmål: Bliver skattepolitikken kædet sammen med et eller flere af FN’s 17 Verdensmål?
7: Offentliggørelse: Indgår skattepolitikken tydeligt som en del af virksomhedens politikker, som præsenteres i CSR-, ESG-, bæredygtigheds-, års, eller skatterapporten? Mulighed for ekstrapoint: Udarbejder selskabet en dedikeret årlig skatterapport.
8: Samlet skattebidrag: Oplyser og specificerer selskabet sit samlede skattebidrag også kaldet global tax footprint eller total tax contribution?
Transparency rating
Hensigten med Økonomisk Ugebrevs Tax Governance Rating er at give indblik i virksomheders tax governance rapportering set i forhold til 8 udvalgte målepunkter. Undersøgelsen siger således udelukkende noget om, hvordan virksomhederne rapporterer på området – altså, en transparency rating.
Eksempelvis, hvis en virksomhed ikke eksplicit oplyser, hvorvidt den har aktiviteter i skattelylande (f.eks. jævnfør OECD eller EU’s skattelylister), så tildeles virksomheden 0 point i målepunkt 2. Dette betyder dog på ingen måde, at den pågældende virksomhed har aktiviteter i skattelylande – det betyder udelukkende, at virksomheden ikke eksplicit oplyser herom.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.