I en ny pressemeddelelse offentligegjorde EU-kommissionen i sidste uge et forslag til Rådets henstilling om læring med henblik på miljømæssige bæredygtighed. Heri skriver de bl.a.:
“Formålet med forslaget er at støtte EU-landene, skoler, videregående uddannelsesinstitutioner, ikkestatslige organisationer og alle uddannelsesudbydere i at give de lærende en forståelse af og færdigheder inden for bæredygtighed, klimaforandringer og miljø. En ny europæisk kompetenceramme for bæredygtighed, der offentliggøres af Det Fælles Forskningscenter, og som også er tilgængelig fra i dag, kortlægger de kompetencer, der er nødvendige for den grønne omstilling, herunder kritisk tænkning, initiativtagning, respekt for naturen og forståelse de virkninger hverdagens handlinger og beslutninger har på miljøet og det globale klima.”
“I Kommissionens forslag opfordres EU-landene til:
- at give lærende i alle aldre adgang til inkluderende uddannelse af høj kvalitet om klimaændringer, biodiversitet og bæredygtighed
- at indføre læring med henblik på miljømæssig bæredygtighed som et prioriteret område i uddannelsespolitikker og -programmer med henblik på at støtte og gøre sektoren i stand til at bidrage til den grønne omstilling
- at tilskynde til og fremme tværinstitutionelle tilgange til bæredygtighed, som omfatter undervisning og læring, udvikling af visioner, planlægning og forvaltning, aktiv inddragelse af lærende og personale, forvaltning af bygninger og ressourcer, partnerskaber med lokalsamfundene og med samfundet som helhed
- at mobilisere nationale midler og EU-midler til investeringer i bæredygtig og grøn infrastruktur, uddannelse, værktøjer og ressourcer for at øge modstandsdygtigheden og beredskabet inden for uddannelse og erhvervsuddannelse med henblik på den grønne omstilling.”
“Kommissionens forslag vil blive drøftet af EU-landene og derefter vedtaget af EU’s undervisningsministre. Kommissionen vil støtte gennemførelsen af henstillingen gennem læring og udveksling mellem EU-landene, interessenter og partnerlande.”
Læs hele pressemeddelse her:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_22_327