Chr. Hansen leverede i den forgangne uge et finansielt resultat for 2017/18, som sendte aktiekursen i positiv retning. Chr. Hansen leverede samtidig bæredygtige resultater, der trods øget CO2 udledning viser, at koncernen er fem gange så CO2-effektiv som sine globale konkurrenter. Blandt andet halter Novozymes og hollandske Koninklijke DSM langt bagefter.
Opfattelsen af alvoren i klimakrisen vil have betydning for, hvorvidt samfundsansvarlige interessenter ser positivt på, at Chr. Hansen forbedrede sin CO2-effektivitet. Eller om de vil se negativt på, at koncernens faktiske CO2-emissioner for andet år i træk er stigende.
Selvom virksomhedens Sustainability rapport indeholder et ”stakeholder-brev” fra den nye CEO Mauricio Graber, er de stigende CO2-emissioner ikke nævnt med et ord. Han fokuserer i stedet på virksomhedens bidrag til Verdensmålene, genbrug af affald og udviklingen i diversiteten i ledelseslagene, hvor der da også er ganske fine fremskridt i forhold til koncernens egne langsigtede mål.
Men Mauricio Graber kunne med forretningsmæssig god samvittighed sagtens have fokuseret på de stigende CO2-udledninger og forklaret, at selskabet præsterer særdeles godt i forhold til sine globale konkurrenter målt på nøgletallene ”Return on CO2” (Profit pr. udledt CO2 ton) og ”Carbon-intensitet” (CO2 pr. omsætningskrone).
Nøgternt betragtet kommer verdenssamfundet ikke i mål med Parisaftalen alene gennem øget CO2-effektivitet, når nu de faktiske CO2-udledninger er stigende som følge af økonomisk vækst. Men isoleret set kan Chr. Hansen glæde sig over at være bedst blandt globale peer-gruppeselskaber til at skabe bedst indtjening pr. udledt CO2 ton.
Beregnet på såkaldte scope 1 og 2 CO2-emissioner (CO2-emissioner fra egen produktion) tjener Chr. Hansen 33 mio. kr. pr. 1000 ton udledt CO2, mens fx Novozymes kun formår at skabe profit for 7,65 mio. kr. pr. 1000 ton udledt CO2.
Vores energieffektivitet er i år på 22 procent, hvilket vi er stolte af. Det er korrekt, at de faktiske udledninger er steget de sidste år, og det hænger sammen med vores vækst og dermed øget produktion
Chr. Hansen udleder mindre CO2 end konkurrenterne
Chr. Hansens gode præstation på ”Return on CO2” understøttes af nøgletallet ”Carbon-intensitet” som viser, at Chr. Hansen reelt har en produktion, som udleder mindre CO2 end konkurrenterne og ikke ”blot” er en mere profitabel forretning. I denne sammenhæng er det værd at bemærke, at Novozymes har den højeste Carbon-intensitet i gruppen – altså den produktion blandt peers, som udleder mest CO2 pr. omsætningskrone.
Det er også værd at bemærke, at Chr. Hansens CO2-data ikke er revideret af tredjepart, derfor ved offentligheden ikke, om tallene er korrekte, omend der ikke er grund til at tro, at de er misvisende.
”Vores energieffektivitet er i år på 22 procent, hvilket vi er stolte af. Det er korrekt, at de faktiske udledninger er steget de sidste år, og det hænger sammen med vores vækst og dermed øget produktion. Vores EHS-organisation kører et stort globalt projekt omkring vores miljø og energi performance. Et af deres fokusområder er bl.a. at undersøge mulighederne for brug af vedvarende energi,” oplyser Annemarie Meisling, Director, Sustainability hos Chr. Hansen.
Interview med Annemarie Meisling, Director, Sustainability hos Chr. Hansen, om årets bæredygtige resulater
Er I generelt tilfredse med årets bæredygtige resultater?
Hvilket resultat eller område vil du betegne som årets største bæredygtige succes?
Hvilke resultat har ikke levet op til dine forventninger?
Hvilken bæredygtigt parameter har størst forretningsmæssig betydning for jer? Hvorfor?
I de sidste par år har vi arbejdet målrettet med madspildsagendaen. Vi har sat et ambitiøst mål om at reducere madspild inden for fermenterede mejeriprodukter, såsom yoghurt, med 1,2 millioner tons i 2022. Vores biobeskyttende kulturer FreshQ kan på en naturlig måde, være med til at holde yoghurten frisk i lidt længere tid. Hvis dette produkt blev anvendt på alt yoghurt i Europa ville det kunne reducere yoghurtspild med 30%. Det er en agenda vi bruger proaktivt over for vores kunder og som mange efterspørger. Vores erfaringer viser, at madspildsagendaen kan være en effektiv vej ind til de vigtige beslutningstagere hos kunden. De øvrige to områder kobler ligeledes bæredygtighed og forretning og vi har f.eks. et innovativt partnerskab med NGO’en CARE Danmark om være med til at udvikle bæredygtigt landbrug i Kenya.”
CO2 emissioner scope 1 blev i sidste års rapport opgjort til 21748 tons. I årets rapport er emissioner for 16/17 opgjort til 24,541. Hvordan hænger det sammen?
I er godt på vej mod de 25 % i CO2 effektivitet. Men de faktiske CO2 udledninger har været stigende de seneste år. Er det acceptabelt? og har I ambitioner om at kunne afkoble CO2 udslip fra produktionen gennem?
“De svære” Scope 3 emissioner steg kraftigt sidste og igen i år. Har I planer for hvordan I vil arbejde med færre scope 3 emissioner, som I ikke selv direkte kan påvirke?
“Vores scope 3 emissioner dækker downstream transport af færdige produkter til vores kunder. Vi arbejder løbende på at forbedre dette bl.a. ved at forsøge at effektivisere både transportform og vores produkter. Chr. Hansens vækst påvirker resultatet da øget salg medfører at vi sender flere produkter. Vi har fokus på at minimere brug af luftfragt blandt andet ved brug af vores 21 globale distributionscentre for at forbedre logistikken.”
Mangfoldighed: Er der balance nok mellem kønnene i ledelseslagene?
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.