Samfundsansvar

Fremtidens forbrugere tager ansvar

Økonomisk ugebrev

fredag 24. august 2018 kl. 14:25

Efter mange års fokus på bæredygtighed hos virksomhederne, har bølgen nu for alvor ramt forbrugerne og ikke mindst de unge og de yngre generationer. Men hvad er det egentlig for en ny virkelighed, detailhandlen og producenterne skal tilpasse sig fremadrettet? Det er emnet i en kandidatafhandling på cand.merc., som har fået topkarakter. Den giver et bud på, hvordan den nye ansvarlige forbruger kommer til at forme fremtidens forbrug.

Bæredygtighed har i detailhandlen og hos deres leverandører de seneste år rykket sig fra blot at være et buzzword til at være anset for et seriøst punkt på agendaen. Især mærker dagligvarehandlen, at de danske forbrugere er blevet mere kritiske omkring, hvad de spiser og drikker – og i det hele taget støtter op omkring. De foretrækker rene og naturlige fødevarer uden pesticider. Og buræg er næsten ikke til at finde på hylderne i supermarkederne længere, da de ikke lever op til de danskes forbrugeres etiske krav omkring dyrevelfærd.

Bomuld er en af de mest sprøjtede afgrøder, som bliver båret tæt på huden hver dag, samtidig med at de store tøjkæder, som er meget populære, understøtter uetiske arbejdsvilkår i udviklingslande.

Paradoksalt nok er danskerne ikke lige så kritiske og ”bæredygtige” i deres overvejelser, når det kommer til andre segmenter indenfor detailhandel. Tag tøjbranchen som eksempel: Bomuld er en af de mest sprøjtede afgrøder, som bliver båret tæt på huden hver dag, samtidig med at de store tøjkæder, som er meget populære, understøtter uetiske arbejdsvilkår i udviklingslande.

Bæredygtighed er et emne alle forbrugere konstant bliver konfronteret med og dermed også bliver stadig mere bevidste omkring. Viden er den vigtigste katalysator til ændring i forbrugeradfærd, når det gælder bæredygtighed. Alene af den grund ventes flere forbrugere i fremtiden at blive mere bevidste omkring de forbrugsvalg, de tager og hvilke konsekvenser de har. Kort sagt: flere vil agere som bæredygtige forbrugere.

Men hvad kendetegner egentlig den slags bæredygtige forbruger som virksomhederne skal tilpasse sig i fremtiden?

Den ansvarsfulde forbruger

Kandidatafhandlingen viser, at den gængse forbruger stadig finder begrebet bæredygtighed meget uhåndterbar, og derfor har svært ved at implementere begrebet i sin hverdag på mere end blot overfladisk basis. Til gengæld er en nyere forbrugergruppe i udvikling, bestående af unge bevidste og ansvarsfulde forbrugere, som besidder mere dybdegående viden om bæredygtighed.

Denne gruppe af ansvarsfulde forbrugere tager beslutninger på et mere oplyst grundlag og har derfor mulighed for at navigere bedre i hvilket valg, der er det mere bæredygtige. Det må antages at være en gruppe, som kommer til at vokse markant de kommende år.

Grundet denne viden har den ansvarsfulde forbruger også et mere overordnet perspektiv, der gør, at de kan sætte deres forbrug i en større sammenhæng, og det sker faktisk også i den virkelige verden. Det mere holistiske syn indebærer kritiske overvejelser om, hvilket fodaftryk man sætter i miljø og andre steder, hver gang man trykker godkend på dankortterminalen.

Det betyder også, at den ansvarsfulde forbruger ikke alene sørger for at dække egne behov ved forbrug, men at de også tager et ansvar for samfundets udvikling.

Den ansvarsfulde forbruger udgør stadig kun en mindre, men dog voksende, andel af befolkningen. Det betyder en voksende andel af mere kritiske forbrugere, der stiller større krav til produktion, en gennemsigtig supply chain og overordnet etisk adfærd. Der vil blive stillet krav til virksomhederne om at tage bevidste valg og oplyse om disse valg ved at udvise større gennemsigtighed omkring de forskellige led i virksomheden fra produktion til salg.

De ansvarsfulde forbrugere vil ikke blot stille sig tilfreds med tom snak. De vil forvente at bæredygtige principper ikke blot er noget man som virksomhed snakker om i en historiefortælling. Men at det er konkrete principper, man integrerer og handler aktivt på. Alle beslutninger i virksomheden, skal altså vurderes kritisk i forhold de fodspor der bliver afsat.

Til gengæld er den ansvarsfulde forbruger villig til at betale ekstra for det bæredygtige brand, og de er som kunde loyale og støtter de virksomheder, der lever op til de stillede krav.

Artiklen er baseret på kandidatafhandlingen ’A window into fashion world: Understanding shopping patterns: Traditional vs. Responsible consumers,’ som er skrevet af Michaela Cinková og Maria Nørgaard Langer.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Samfundsansvar

Bo Foged er nyt medlem af Komitéen for god Selskabsledelse

Fungerende erhvervsminister Dan Jørgensen har udpeget et nyt medlem til Komitéen for god Selskabsledelse, medlemmet er udpeget for en to-årig periode efter indstilling fra komitéen. Eric Christian Pedersen udtræder…
Finans
Danske institutionelle investorer leve op til ny hullet lov om aktivt ejerskab
Finans
IPO Rating: Dataproces Group over middel i første IPO Rating, kun få kiks
Samfundsansvar
Vismand: Grøn omstilling kan gøres billigere
Ledelse
Total nedsmeltning i Waturu: Sendt til tvangsopløsning, direktion og bestyrelse fratrådt, uden revisor
Finans
PKA og PFA hemmeligholder afkast på verdens største vindmøllepark
Finans
Børsprofessor: Certified Advisors på First North bør godkendes af Finanstilsynet
Samfundsansvar
Download gratis ESG Controversial Report om ExxonMobil
Samfundsansvar
ØU’s Klimabarometer: Det danske samfund i solid fremgang på klimahensyn
Finans
Bankekspert: Bankerne overkapitaliserede, ”sparer op” til kæmpeudbytter næste år
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Fokus på virksomheders ESG risici og modstandsdygtighed overfor klimarisici, samt ESG effekter på obligationsmarkedet
Samfundsansvar
A.P. Møller Holding øjner gennembrud for grønne børsnoteringer
Formue
Investeringsfonden AktieUgebrevet Invest gav et afkast på 32 % i 2020
Formue
Norwegian afslører detaljer i redningsplan: Her er vores opdaterede kursmål
Samfundsansvar
AkademikerPension hæver barren for aktivt ejerskab

Seneste nyt

Formue
Bullish eksperter? Derfor får vi ikke et januar rally i år
Formue
Analytikerne udpeger her 43 danske udbytte-aktier i 2021
Finans
Venture: Nyt marked for salg af ejerandele med kæmperabat
Samfundsansvar
Sasja Beslik: Danske virksomheder langt fra Parisaftalens klimamål
Finans

Temaer 2021: Her er årets temaer og brancheanalyser i ØU Finans

NR. DATO TEMA 1 Globale Megatrends: finans, markeder, kundeadfærd 2 3 Survey: Danmarks Bedste Pensionsselskab: Disciplin: kundesurvey 2020 4 Survey: Danmarks Bedste Pensionsselskab: Disciplin: kundesurvey 2020/ 2 5 Survey:…

Aktuel artikelserie

Formue

Pensionsfinte skal standses, siger politisk flertal

Pensionsselskabernes nye finte med at tilbyde erhvervsvirksomheder attraktive renter fra deres egne medarbejderes firmapensionsordninger skal være slut, lyder det fra et politisk flertal på Christiansborg. Der er mistanke om, at virksomhederne begunstiges på bekostning af

Andre artikelserier

Ny3
KlimaBarometer for Dansk Økonomi
ESG analyser
Sustainable Finance
Ledelse
Mærsk går enegang, udskyder grøn flådefornyelse og satser på cash flow
Finans
First North-rådgivere: De har haft succes, og de har haft fiasko
Samfundsansvar
Globale ESG-tendenser 2021: Investorenes dilemma, incitamentsordninger og nye EU-regler
Samfundsansvar
EU Sustainable Finance truer den danske ledelsesmodel
Samfundsansvar
Store forskelle i landes tilgang til grøn finanspolitik
Ledelse
Trends 2021: Danske Largecap lagde i 2020 byggeklodser til nye strategier
Samfundsansvar
Pensionsselskaber har milliarder investeret i globale selskaber, som ignorerer klima
Finans
Rating: Her er vinderne blandt de 100 største unoterede selskaber
Ledelse
Erhvervslivets resultatskabere: Topchefer, vi lagde mærke til
Ledelse
MT Højgaard næsten i mål med turn around: Problemprojekter tæt på afviklet
Formue
Waturu ejere forsøger ny børsnotering, denne gang i Norge
Finans
Engelsk crowdfunding-platform på vej med seks danske startups
Ledelse
NYTÅRSBREV FRA CHEFREDAKTØREN: Vi skærper profilen og tilpasser os ny omverden
Samfundsansvar
Exxon offentliggør scope 3-emissioner for første gang

Seneste nyt

Ledelse
Få gratis adgang til Bestyrelsesguiden med 700 artikler om Praktisk Bestyrelsesarbejde
Formue
Langers Skarpe: Sådan gik det mine fem vinderaktier 2020, udpeget primo januar 2020

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Hvordan skal erhvervsejendomme vurderes i fremtiden?
Fødevarestyrelsen påbegynder udbetalinger til minkavlerne – her er vores guide i forbindelse med den påbegyndende udbetaling
Ny normalvedtægt for ejerforeninger
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Skriv til os på: [email protected]
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]
X