Samfundsansvar

Fremtidens forbrugere tager ansvar

Økonomisk ugebrev

fredag 24. august 2018 kl. 14:25

Efter mange års fokus på bæredygtighed hos virksomhederne, har bølgen nu for alvor ramt forbrugerne og ikke mindst de unge og de yngre generationer. Men hvad er det egentlig for en ny virkelighed, detailhandlen og producenterne skal tilpasse sig fremadrettet? Det er emnet i en kandidatafhandling på cand.merc., som har fået topkarakter. Den giver et bud på, hvordan den nye ansvarlige forbruger kommer til at forme fremtidens forbrug.

Bæredygtighed har i detailhandlen og hos deres leverandører de seneste år rykket sig fra blot at være et buzzword til at være anset for et seriøst punkt på agendaen. Især mærker dagligvarehandlen, at de danske forbrugere er blevet mere kritiske omkring, hvad de spiser og drikker – og i det hele taget støtter op omkring. De foretrækker rene og naturlige fødevarer uden pesticider. Og buræg er næsten ikke til at finde på hylderne i supermarkederne længere, da de ikke lever op til de danskes forbrugeres etiske krav omkring dyrevelfærd.

Bomuld er en af de mest sprøjtede afgrøder, som bliver båret tæt på huden hver dag, samtidig med at de store tøjkæder, som er meget populære, understøtter uetiske arbejdsvilkår i udviklingslande.

Paradoksalt nok er danskerne ikke lige så kritiske og ”bæredygtige” i deres overvejelser, når det kommer til andre segmenter indenfor detailhandel. Tag tøjbranchen som eksempel: Bomuld er en af de mest sprøjtede afgrøder, som bliver båret tæt på huden hver dag, samtidig med at de store tøjkæder, som er meget populære, understøtter uetiske arbejdsvilkår i udviklingslande.

Bæredygtighed er et emne alle forbrugere konstant bliver konfronteret med og dermed også bliver stadig mere bevidste omkring. Viden er den vigtigste katalysator til ændring i forbrugeradfærd, når det gælder bæredygtighed. Alene af den grund ventes flere forbrugere i fremtiden at blive mere bevidste omkring de forbrugsvalg, de tager og hvilke konsekvenser de har. Kort sagt: flere vil agere som bæredygtige forbrugere.

Men hvad kendetegner egentlig den slags bæredygtige forbruger som virksomhederne skal tilpasse sig i fremtiden?

Den ansvarsfulde forbruger

Kandidatafhandlingen viser, at den gængse forbruger stadig finder begrebet bæredygtighed meget uhåndterbar, og derfor har svært ved at implementere begrebet i sin hverdag på mere end blot overfladisk basis. Til gengæld er en nyere forbrugergruppe i udvikling, bestående af unge bevidste og ansvarsfulde forbrugere, som besidder mere dybdegående viden om bæredygtighed.

Denne gruppe af ansvarsfulde forbrugere tager beslutninger på et mere oplyst grundlag og har derfor mulighed for at navigere bedre i hvilket valg, der er det mere bæredygtige. Det må antages at være en gruppe, som kommer til at vokse markant de kommende år.

Grundet denne viden har den ansvarsfulde forbruger også et mere overordnet perspektiv, der gør, at de kan sætte deres forbrug i en større sammenhæng, og det sker faktisk også i den virkelige verden. Det mere holistiske syn indebærer kritiske overvejelser om, hvilket fodaftryk man sætter i miljø og andre steder, hver gang man trykker godkend på dankortterminalen.

Det betyder også, at den ansvarsfulde forbruger ikke alene sørger for at dække egne behov ved forbrug, men at de også tager et ansvar for samfundets udvikling.

Den ansvarsfulde forbruger udgør stadig kun en mindre, men dog voksende, andel af befolkningen. Det betyder en voksende andel af mere kritiske forbrugere, der stiller større krav til produktion, en gennemsigtig supply chain og overordnet etisk adfærd. Der vil blive stillet krav til virksomhederne om at tage bevidste valg og oplyse om disse valg ved at udvise større gennemsigtighed omkring de forskellige led i virksomheden fra produktion til salg.

De ansvarsfulde forbrugere vil ikke blot stille sig tilfreds med tom snak. De vil forvente at bæredygtige principper ikke blot er noget man som virksomhed snakker om i en historiefortælling. Men at det er konkrete principper, man integrerer og handler aktivt på. Alle beslutninger i virksomheden, skal altså vurderes kritisk i forhold de fodspor der bliver afsat.

Til gengæld er den ansvarsfulde forbruger villig til at betale ekstra for det bæredygtige brand, og de er som kunde loyale og støtter de virksomheder, der lever op til de stillede krav.

Artiklen er baseret på kandidatafhandlingen ’A window into fashion world: Understanding shopping patterns: Traditional vs. Responsible consumers,’ som er skrevet af Michaela Cinková og Maria Nørgaard Langer.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Ledelse

Rating af Etik & Moral i C25: Novo Nordisk ligger i en klasse for sig

I dette års survey af Etik & Moral i erhvervslivet har vi også spurgt til de private investorers opfattelse af de enkelte C25-selskaber og deres ledelser. Generelt scorer de…
Finans
Kapitalfonde rydder op i selskaber baseret på ”den gamle økonomi”
Finans
Pres på Lars Rohde: Kræver redegørelse om den “hemmelige” guldbeholdning
Samfundsansvar
Genmab og Lundbeck indfører ESG i ledelsens bonusordninger
Samfundsansvar
Nykredit Invests klimastrategi accepterer kul og olie fra tjæresand
Samfundsansvar
Danske Bank lægger op til hård kurs i aktivt ejerskab i 2021
Samfundsansvar
Her er de største institutionelle globale investorer i kulindustrien
Finans
Sydbank befæster førsteplads i obligationsmægler-rating
Formue
Langers Skarpe: Magtopgør mellem marked og centralbanker forude
Formue
Analyse: Valuers per money værdi på 300 mio. halveret på en uge
Ledelse
Vokseværk i Vestas: Forringet kvalitet og øgede garantier presser resultatet
Ledelse
Erhvervslivets resultatskabere: Topchefer, vi lagde mærke til i denne uge
Formue
Nu løber den europæiske obligationsrente løbsk
Samfundsansvar
EU Rådet støtter nu forslag om land-for-land skatterapportering – læs reaktioner her
Samfundsansvar
Forvirrende politiske signaler fra Christiansborg spænder ben for elbil-salget

Seneste nyt

Formue
Økonomisk Ugebrev: Her er overblikket over vores investeringsprodukter
Finans
Moesgaard mobbede Valuer-stifter: Fik én mio. for aktiepost til værdi på 58 mio.
Formue
DAX Future: Nu begynder det at blive kritisk for europæiske aktier
Samfundsansvar
Danske investorers aktive ejerskab kikser i sager om menneskerettigheder
Aktieugebrevet Invest Logo
Formue

Vi åbner for nytegning: Investeringsfonden AktieUgebrevet Invest gav et afkast på 32% i 2020

AktieUgebrevet Invest er en anderledes investeringsfond, der grundlæggende følger porteføljen i Økonomisk Ugebrev Formue. Fonden gav i 2020 et afkast på 32 procent. Udgangspunktet er en meget forsigtig investeringsstrategi:…

Aktuel artikelserie

ESG analyser

Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar bringer løbende ESG-analyser af C25 selsakber. Analyserne er datadrevet og perspektiverer selskabernes bæredygtige strategier til markeder, konkurrenter og finansielle eller forretningsmæssige forhold.

Andre artikelserier

ESG analyser
KlimaBarometer for Dansk Økonomi
Sustainable Finance
Ny3
KlimaBarometer for Dansk Økonomi
ESG analyser
Life Science
Starter den næste rejse i Novo-aktien i år?
Samfundsansvar
ESG bør ikke sidestilles med ansvarlig og bæredygtig adfærd
Samfundsansvar
ATP strammer aktivt ejerskab, men danske selskaber slipper
Formue
Regnskab 2020: Vestas løfter sløret for ny vækst i 2025
Formue
Langers Skarpe. Gamechanger på nervøst aktiemarked: Afvent renteudviklingen
Finans
Jesper Berg: Her er Finanstilsynets styrker og svagheder
Finans
Vækstfonden har fiasko med dyre landbrugslån
Ledelse
Turnaround i B&O: Accelereret vækst mulig fra næste år
Formue
Coloplasts forventninger trues af usikkert 2. halvår
Finans
Danish institutional investors are living up to the new law with loopholes on active ownership
Ledelse
In 2020, Danish Large caps laid building blocks for new strategies
Finans
IPO Rating: Valuer ekstrem højrisiko med stribevis af uklarheder
Finans
Nationalbanken har aldrig kontrolleret den danske guldbeholdning: Er alle 66 tons der?
Samfundsansvar
ATP har flest klimafokuserede selskaber i porteføljen

Seneste nyt

Samfundsansvar
Novo og Mærsk åbner op for land-for-land skatteoplysninger
Samfundsansvar
Klimahensyn bliver varmt emne på de kommende generalforsamlinger

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Nu bliver det et krav at registrere sine overvågnings­kameraer
Er du og din virksomhed klar til besøg fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen – både på kontoret og i private hjem?
Få overblik: Ændring af konkurrenceloven
Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15
Salgschef: Sidsel Bogh

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Sundkaj 125, 3. sal
Nordhavn 2150

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]