En ny rapport fra refinitiv belyser investormyterne om de sociale faktorer i ESG. Her skriver de, at i løbet af det sidste årti er investorernes forståelse af både miljø- og ledelsesindikatorer og deres væsentlighed blevet forbedret, og investorer har bevæget sig for at integrere disse indikatorer i risikoanalyse og screening. Imidlertid er sociale præstationshensyn ofte blevet afvist som enten uvæsentlige eller en mindre prioritet på grund af den opfattelse, at de udgør en lavere risiko for indtægtsstrømme eller er mindre tilbøjelige til at blive genstand for reguleringsforanstaltninger eller straffeforanstaltninger. Kvantificering af konsekvenserne af sociale overvejelser er ikke blevet anset for let målelig, og derfor er sammenhængen til investorernes afkast blevet underudforsket, bortset fra nogle få målrettede investorer. Mange virksomheder indtager en offentlig holdning om, at deres eneste forpligtelse er at overholde, og at sociale spørgsmål er regeringernes ansvar snarere end private aktører eller investorer. Dette perspektiv er forkert og skal udfordres.
Deres bud på de 5 myter lyder på:
- Financial materiality: Social performance is less financially material than environmental performance.
- Starting point: It is too difficult to know how and where to start assessing social performance.
- Data: The “S” indicators are too hard to measure; there is no reliable and comparable data
- Integration process: Qualitative surveys or questionnaires are the best method for tackling social issues and analysing the social aspects of performance
- Relevance to investors: Integrating “S” indicators is only relevant for impact investors
I rapporten uddyber de disse myter, hvortil de både fremlægger deres sandhed og en aktionsplan til at imødekomme det. Læs rapporten her:
https://resourcehub.refinitiv.com/443870globalsustainablefinanceesg/443870-ESG-PaperAmplifyingS?utm_source=Eloqua&utm_medium=email&utm_campaign=443870_2021GlobalSustainableFinanceESG&utm_content=443870_2021GlobalSustainableFinanceESG+Email12SocialMetrics