Log ind
Log ind
Samfundsansvar

Banker får mest PR-værdi fra Verdensmål 10 om ulighed

Joachim Kattrup

lørdag 22. februar 2020 kl. 15:31

Danske Bank er det C25-selskab, der samlet set i 2019 fik mest presseomtale i relation til FN’s 17 verdensmål. Danske Bank får overraskende mest medieopmærksomhed på verdensmål 10 om mindre ulighed, som slet ikke er et strategisk fokus for banken.

To ud af de tre verdensmål, som Danske Bank har udvalgt som strategiske fokusområder, har svært ved at trænge igennem mediemøllen. Det viser en opgørelse, som Infomedia har udarbejdet for Økonomisk Ugebrev.

I alt 739 artikler har i 2019 på den ene eller anden måde i medielandskabet kædet Danske Bank sammen med et af de 17 verdensmål. Omsat til potentielle læsere, lyttere og seere – også kaldet reach – har Danske Bank via medierne ramt godt 107 mio. danskere fordelt over året.

Det er betragteligt mere end både Ørsted og Mærsk, som med et samlet reach på henholdsvis 79 mio. og 86 mio. potentielle medieforbrugere kommer ind på de næste placeringer på listen.

 


Overraskende henter Danske Bank sin topplacering i mest medieomtale fra verdensmål 10 om mindre ulighed. Verdensmål 10 er ikke blandt de tre verdensmål, som Danske Bank har udvalgt som strategiske indsatsområder i forhold til sin forretning.

Forklaringen er todelt. Dels har Danske Bank og den finansielle sektor ofte været involveret i sager, hvor ulighedsdiskussionen er repræsenteret. Det gælder for eksempel i skandalesager om hvidvask og høje toplederlønninger.

For eksempel i Finans.dk’s artikel ” Bestyrelsesformand erkender: Danske Banks hvidvaskskandale har været en fordel for os.” Her udtaler Per Christensen, best. fmd. fra Pensiondanmark, at ”vi må blive ved og ved med at holde fast i dagsordenen om ulighed. Ellers sker der aldrig forandringer.”

Også sagen om fire Danske Bank direktører på forsker-ordning med lav skatprocent er blevet vinklet på ulighed. Det gjorde bl.a. Ekstra Bladet i artiklen ” Provokeret over Danske Bank-direktørers skattefidus: Det lyder vanvittigt ”.

Danske Bank fodrer også selv ulighedsdebatten i medierne. Det skete for eksempel overfor DR, hvor Danske Bank fik god omtale i artiklen ” Økonomisk ulighed vokser markant.” Artiklen var baseret på beregninger fra Danske Bank.

Den høje mediedækning af Danske Bank i artikler om ulighed kan desuden forklares med, at Danske Banks analytikere ofte er citeret i artikler relateret til ulighed.

For eksempel i denne artikel fra Berlingske om ”Gyldne aktieår udløser firedobling af danske dollarmillionærer,” hvor privatøkonom i Danske Bank, Louise Aggerstrøm Hansen, ”påpeger, at antallet af dollarmillionærer i Danmark ifølge undersøgelsen kan vokse, uden at uligheden stiger (…).”

Danske Bank har kun opnået relativt høj mediedækning på et af bankens i alt tre udvalgte strategiske verdensmål; Nemlig mål 13 om klimaindsats. På de to øvrige – mål 4 og 8 om henholdsvis kvalitetsuddannelse og anstændige jobs og økonomisk vækst – har pressen været meget tavs.

 

Man kan ikke længere tale om klassisk PR arbejde

Ifølge adm. direktør Lotte Hansen fra PR-bureauet Hansen & Ersbøll Agenda, der rådgiver om verdensmål og public affairs, har mediestrategier om samfundsansvar (CSR) ændret sig med Verdensmålenes fødsel i 2015.

”I en verdensmål-kontekst kan man ikke længere tale om klassisk PR arbejde. Det er anderledes på den måde, at det kortsigtede pressearbejde kan skade omdømmet mere end det gavner, fordi det skal underbygges af reelle forbedringer. PR-arbejdet skal i dag gå via stakeholders og mindre direkte til medierne. Det er blevet langt vigtigere, at stakeholderne finder en virksomhed troværdig,” siger Lotte Hansen.

Hos Danske Bank anerkender man, at PR arbejde i relation til Verdensmål kræver et bredere fokus via forskellige stakeholders.

”FN’s verdensmål har formået at sætte en vigtig dagsorden for erhvervslivet og samfundet. Der er ikke nogen tvivl om, at som stor finansiel institution kan og skal vi bidrage både direkte og indirekte gennem vores arbejde med kunder, partnere og leverandører,” siger Maria Simonson, der er chef for Group Societal Impact & Sustainability i Danske Bank.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Jobannoncer

Porteføljemanager til alternative investeringer
Finansielle business partnere til budgettering og opfølgning i styrelsens fagområder
Business Controller til DLF Beet Seed
Nyt job
Synes du også at udvikling af samfundsøkonomiske analyser og strukturelle beregninger er det sjoveste i verden?
Vi søger endnu en medarbejder til bekæmpelse af hvidvask og operationel risiko
Ringkjøbing Landbobank søger Privatrådgiver til København
Økonom til overvågning af dansk økonomi og prognose
Plesner søger økonom til Team EU & Competition
Egmont søger M&A advisor
Energinet A/S søger afdelingsleder for forretningsstøtte & udvikling
Nysgerrig og relationsskabende økonom til Danmarks største el-projekter
Ringkjøbing Landbobank søger erhvervsrådgiver til Viborg
To Controllere til Nature Energy
Investeringsspecialist til Investeringsafdeling i Sparekassen Sjælland-Fyn
ROCKWOOL Fondens forskningsenhed søger metodestærk økonom
Moalem Weitemeyer søger Økonomimedarbejder/ Bogholder
Energinet søger forretningsudvikler med fokus på innovationsprocesser
Nationalbanken søger Økonom til Finansiel Statistik
Executive Assistant til Nationalbankens vicedirektør

Mere fra ØU Samfundsansvar

Seneste nyt

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Salg: salg@ugebrev.dk
Redaktion: redaktion@ugebrev.dk
Annonce materialer: annonce-mat@ugebrev.dk
Bogholderi: bogholderi@ugebrev.dk

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]