Præstationerne i 2. halvår skal sikre en organisk vækst for hele 2019 efter en tilbagegang på 3% i 1. halvår. Der er ikke megen medvind at spore, så det bliver i høj grad op til Novozymes selv at levere varen via egne produktlanceringer ind i svære markeder.
Efter den overraskende vækstnedjustering i starten af juni måned, var der næppe nogen tvivl i markedet om at regnskabet for 2. kvartal bestemt ikke ville blive prangende. Det var det bestemt heller ikke og samtlige divisioner præsterede negativ vækst. Med undtagelse af den klart mindste division ”Tekniske og farma” var der dog tale om en forbedring i alle divisioner i forhold til 1. kvartal. Den organiske vækst i 2. kvartal blev på -2% mod -4% i 1. kvartal. For 1. halvår som helhed blev det til en organisk vækst på -3% mod en fremgang på 4% i samme periode 2018.
Novozymes fastholdt de tidligere nedjusterede forventninger til 2019 om en organisk vækst på 1-3%, og bekræftede at man har stor tiltro til, at den forventede salgsvækst realiseres i 2. halvår. Analytikernes fokus på telefonkonferencen lå derfor i høj grad på vækstdriverne i 2. halvår, som i høj grad samler sig om egne produktlanceringer i de store forretningsdivisioner. Der er nemlig ikke megen hjælp at hente fra den generelle udvikling på Novozymes’ markeder.
Der er f.eks. udsigt til samlet volumen-tilbagegang på det store og vigtige Bioethanol-marked i USA, hvor de svære tider netop er blevet bekræftet af de seneste regnskaber fra de store ethanol-producenter. Trods forventningen om en samlet markedstilbagegang på volumen-siden, forventer Novozymes at øge omsætningen i 2. halvår, som følge af de seneste produktlanceringer samt idriftsættelse af ny ethanol-kapacitet i Sydamerika.
Indenfor den største division Vaskemidler er det forventningen, at den fortsatte udrulning af ”Friskheds”-platformen (Freshness) vil bidrage væsentligt til væksten. På telefonkonferencen ville man ikke gå meget i detaljer om den konkrete udrulning, men det blev noteret i regnskabet, at den kommercielle udrulning af platformen har forløbet planmæssigt indtil videre.
Den eneste medvind som Novozymes med sikkerhed vil få, er at udfordringerne i Mellemøsten (Tyrkiet, Iran, m.m.), som i stor stil har påvirket de seneste kvartaler, allerede indgår i sammenligningstallene for 2. halvår 2018, hvorved man på det punkt får ”nemmere” sammenligningstal i 2. halvår 2019, når den organiske vækst skal opgøres. Landbruget har det fortsat svært i USA, men også her forventer Novozymes en bedring i 2. halvår, når såsæsonen går i gang. Her er det værd at notere, at den seneste udvikling i handelskrigen næppe har gjort det nemmere for de økonomisk pressede amerikanske landmænd. På den anden side kan det betyde, at en ”økonomisk hjælpepakke” kan være på vej i et eller andet omfang.
Samlet set er det vores indtryk, at 2. halvår ligner en kamp op ad bakke for Novozymes, hvor risikoen for skuffelser nok er større end for positive overraskelser – mest pga. den modvind der eksisterer pt. og ikke fordi vi mangler konkret tiltro til selve produktlanceringerne.
Kapitalmarkedsdag uden kæmpe nyheder
På kapitalmarkedsdagen i juni lancerede Novozymes en række justeringer af strategi og omstruktureringer i forretningen. Det betyder også fyringer som vil blive iværksat i løbet af 3. og 4. kvartal. I forhold forretningen og væksten skinnede det også igennem, at 2020 kan blive (endnu) et ”tabt” år, hvor omstruktureringer m.m. kan medføre, at man ikke kan leve op til det organiske vækstmål på 5%, der blev sat for de kommende år. Dermed skal vi helt hen til 2021 førend forretningen måske for alvor vil være tilbage på sporet i regnskabstallene. Der er tydeligvis en lang række underliggende drivere, som i de kommende mange år vil understøtte Novozymes’ forretning – naturligvis under forudsætning af, at man formår at udvikle de rette produkter, der løser de behov der opstår. Især er den stigende verdensbefolkning, stigende urbanisering og selvfølgelig klimaforandringer oplagte og meget store drivere i de kommende mange år. Samtlige præsentationer fra kapitalmarkedsdagen kan findes på Novozymes hjemmeside.
Kursmål ned
I kølvandet på modvinden i 2. halvår og de store krav til egne produktlanceringer sænker vi vort kursmål yderligere fra 300 til 270 kr. per aktie. Vi ser fortsat ikke nogen stor upside på kort sigt, og vi vurderer, at investorernes tålmodighed er ved at være opbrugt.
Det understreges f.eks. af de fortsatte – omend milde – skriverier i pressen om udskiftning på ledelsesgangen. Vi noterer endvidere, at der i regnskabet også blev annonceret en øjeblikkelig udskiftning på CFO-posten efter kun 18 mdr. Det er også værd at notere, at Novozymes allerede nu føler trang til at oplyse, at der er indgået aftale med den tidligere – og meget succesfulde – Chr. Hansen-CEO Cees de Jong om hans kandidatur til bestyrelsen i februar 2020.
Vores reaktion ligger på linje med bankernes analytikere, som over en bred kam har sænket estimaterne ovenpå regnskabet, ligesom enkelte også har sænket deres anbefalinger.
Den faldende tillid og tålmodighed underminerer i den grad kurspotentialet i aktien på kortsigt, ligesom udsvingene – og svagheden – i den organiske vækst svækker den værdiansættelsespræmie som investorerne ellers burde være klar til at betale for en solid langsigtet væksthistorie i det nuværende lavrentemiljø.
Vi fastholder derfor en neutral-anbefaling og forventer, at det er smartest at holde sig på sidelinjen indtil videre.
Kurs på anbefalingstidspunkt: 292,00 kr
Kurstarget: 270,00 kr (6 mdr.)
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.