Tema om Globale Megatrends 2020: Shippingbranchen konkurrerer benhårdt om at lancere den bedste blockchain-platform. Sammen med andre i transportbranchen går bl.a. Maersk efter succes med blockchain-teknologi. Eksperter peger på shippingbranchen og den finansielle sektor som de første til at implementere digitale systemer baseret på blockchain.
At handle er at vise tillid. Uden tro på, at den, vi handler med, vil opfylde sin del af transaktionen, bliver der ingen handel. Når vi handler på nettet, stoler vi på, at Amazon, eBay eller andre sørger for, at vi får vores pakker eller penge. Men hvad gør man, når man ikke kender sin modpart? Joh, man sørger for at have papirerne i orden, klar til et juridisk slagsmål. Et eksempel på dette er shippingbranchen, hvor et væld af fysiske dokumenter er en del af hverdagen. Alle disse er dyre og besværlige for både kunder og leverandører af transport og logistik.
Dette har fået branchen til at kigge på blockchain som en mulighed for sikkert at digitalisere papirarbejdet. I dag er teknologien mest kendt som grundlaget for sikkerheden bag kryptovalutaer som f.eks. Bitcoin, der ellers har haft et blakket rygte som it-kriminelles foretrukne valuta. Men hvad er blochchain egentlig? Meget groft forenklet er det, som navnet angiver, en kæde af blokke, der er krypteret på en måde, så man ikke bagefter kan ændre indholdet af de informationer, hver blok indeholder.
MANGE OM BUDDET
Sælger man f.eks. en bitcoin, bliver transaktionen registreret i en bestemt blok på det tidspunkt, hvor den er foregået. Og den handel kan kun registreres, hvis det fremgår af en tidligere blok i kæden, at sælger rent faktisk ejer den bitcoin, som skal sælges. Alle i netværket kan se indholdet af alle tidligere blokke i kæden af transaktioner, så det er tydeligt, hvem der ejer hvad hvornår.
Det betyder, at blockchain har store fordele , hvis man har at gøre med parter, som man ikke kender, fordi man i stedet for papirer kan digitalisere kontrakterne, så det er meget svært at snyde. I dag arbejder en række brancher på at udvikle løsninger til dette formål. Blandt andet har Maersk og IBM de seneste år arbejdet på at udvikle Trade – Lens som digital platform for shippingbranchen, baseret på blockchain-teknologi. Her er det lykkedes at få en række andre rederier til at gå med.
TradeLens er dog ikke den eneste på markedet. En konkurrent, CargoX, blev på en konference i Dubai i november udpeget som den mest innovative blockchain-løsning for shippingbranchen. Mens CargoX er en start-up, var TradeLens ejet af Maersk og IBM. I dag er virksomheden stadig domineret af disse to selskaber . Konsulentvirksomheden Gartner anerkender , at TradeLens kan være med til at effektivisere shippingbranchen i 2020 og frem. De peger på, at der i en række forskellige brancher er eksempler på lignende projekter, hvor man forsøger at udvikle platforme baseret på blockchain. For langt de flestes tilfælde er der dog tale om centrale løsninger som Trade-Lens, hvor en eller flere virksomheder står bag.
På sigt har blockchain dog et langt større potentiale, vurderer Gartner, når erhvervslivet formår at gå over til decentrale løsninger, der ikke er styret af en eller flere etablerede spillere på markedet. Ifølge Gartner kan der være et globalt vækstpotentiale på op mod 3 billioner dollars.
TILLID TAGER TID
Ifølge Gartner bør de store virksomheders teknologichefer nu, i det nye år, begynde at undersøge muligheder – vel at mærke uden at falde for den hype, der netop i disse år omgærder begrebet blockchain. Mulighederne går langt ud over shipping og logistik. Med blockchain kan detailkæder f.eks. spore produkter gennem forsyningskæden fra fabrik til butik, og på den måde minimere svindel eller forfalskede varer.
Særligt den finansielle sektor står til at kunne udnytte mulighederne i blockchain. I dag kan det f.eks. være særdeles vanskeligt for mindre virksomheder at handle med leverandører på tværs af landegrænser, uden at risikere at blive snydt. Med brug af betalingssystemer, som f.eks. en kryptovaluta som Ripple, kunne det være muligt for dem at sende og modtage betalinger uden om de etablerede systemer. Ifølge konsulentvirksomheden PwC er der lige nu en række fintech-virksomheder, som arbejder med blockchain-løsninger til den finansielle sektor. Her forudser konsulenterne, at man realistisk set skal vente mellem tre og frem år, før blockchain for alvor slår igennem. Det tager tid at opbygge tillid, som rapporten konkluderer.
Peder Bjerge
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her