Flere banker går ind i kampen for iværksætterne og formidler kontakten til risikovillige investorer. Nordea og Danske Bank har de seneste par år markant oprustet på deres rådgiverkompetencer rettet mod iværksættere. De ser kommercielle muligheder i det nye forretningsben på den lange bane, altså når succesvirksomhederne vokser sig store.
Danske Bank og Nordea er de seneste år begyndt at interessere sig rigtig meget for at hjælpe perspektivrige startup-virksomheder videre frem. Det er ikke, fordi de ser den store forretning i det på den korte bane. Men bankerne ved, at de mest succesrige startup-virksomheder udvikler sig til internationale succeser, hvor det bliver meget interessant at være den vigtigste bankforbindelse. På grund af meget store risici går bankerne dog hverken selv ind med egenkapital eller lånekapital.
”Vi låner kun penge til virksomheder, som er kommet over proof of concept-stadiet. Early stage-startups har behov for risikovillig kapital,” forklarer Bjørn Bøje Jensen, som er Country Senior Executive hos Nordea. Den risikovillige kapital hjælper Nordea til gengæld iværksætterne med at finde ved at forsøge at matche dem med investorer og business angels. Her ser Nordea en forretning.
LEVER AF NYE IDEER
Ifølge bankerne selv ligger der dog også et element af samfundsansvar i det øgede engagement i iværksættermiljøet. ”I Nordea har vi i flere år kigget på, hvordan vi kunne sætte bankens værdier bedre i spil i forhold til, hvordan vi engagerede os i samfundet omkring os,” forklarer Bjørn Bøje Jensen. ”Vi kom frem til, at vi kunne gøre en positiv forskel på to områder: For det første ved at engagere os mere i entreprenørskab og iværksætteri. For det andet ved at engagere os i forhold til finansiel forståelse og uddannelse.”
Men der er selvfølgelig også et forretningsperspektiv i det for Nordea. Bjørn Bøje Jensen forklarer, at det nordiske samfund er præget af mange små virksomheder: ”Nordea lever jo langt hen ad vejen af de nye idéer, som skaber arbejdspladser. Vi kan ikke skabe en stor indtjening på iværksætteri. Men vi kan skabe et miljø og noget rådgivning og bruge vores økosystem omkring banken til at få endnu flere virksomheder til at lykkes.”
Men det er ikke sådan, at Nordea slet ikke kan skabe en forretning på at hjælpe iværksætterne. Jacob Faber Andersen har ansvaret for bankens rådgivning om iværksætteri. ”Vi har tiltrukket nye formuende kunder, fordi de har fået muligheden for at blive præsenteret for startups,” siger Jacob Faber Andersen og henviser til et business angels netværk, Nordea har oparbejdet.
”Så kan man også sige, at nogle af de virksomheder, som er lykkedes og har exitet deres forretning, de har faktisk geninvesteret nogle af de penge, som de har tjent på det, i nogle af vores andre startups,” tilføjer Jacob Faber Andersen.
Nordea startede først op i Finland med fokus på iværksætteri, og det har været en stor succes med en betydelig markedsandel som primær finansiel rådgiver for mange af de succesrige iværksættere. For knap to år siden startede aktiviteten op i Danmark.
SOM I LØVENS HULE
Jacob Faber Andersen lægger også vægt på, at Nordea allerede går ind i projekter dér, hvor en person blot står med en idé. Der behøver ikke engang at være en virksomhed endnu. Men Nordea er også tilstede i ti forskellige startup-hubs rundt omkring i Danmark. Det er her, Nordea mener, at den adskiller sig fra Danske Bank og andre banker. Banken hjælper med alt fra forretningsplan til at få det rigtige team på plads, som Jacob Faber Andersen understreger er noget af det vigtigste for at få succes som iværksætter.
”Det er afgørende, at teamet har de rigtige kompetencer. Og hvis man ikke har de rigtige kompetencer i teamet, så hjælper vi dem med at finde det. Vi hjælper med både advisory board og bestyrelser. Men vi har jo også skabt et netværk af business angels, der også kan stille med risikovillig kapital.” Nordea har sammen med Accelerace, et dansk baseret acceleratorprogram, startet en uddannelse for forretningsfolk, som ønsker at være business angels. Hensigten er at give dem bedre mulighed for at kunne vurdere eventuelle investeringer. Og så laver Nordea matchmakings-events minimum en gang om måneden, lidt som det foregår i Løvens hule på DR.
”Netværket af investorer består af bankens store kunder, private banking-kunder eller business angels uden for banken, som vi hjælper iværksætterne med at finde den rigtige kontakt til,” forklarer Bjørn Bøje Jensen.
Christina Yoon Petersen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her