Strategisk set: Nilfisk er en af verdens største i sin branche. Men også et eksempel på, hvad ledelsen af en traditionel industri kan stå over for: Svag vækst i Europa, hård konkurrence i USA og en vigende markedsandel. Hvis det ikke lykkes at følge bedre med rivalerne, kan Nilfisk blive en overtagelseskandidat, skriver Morten A. Sørensen i denne kommentar.
Nilfisk er ved at tabe sin flotte position på verdensmarkedet for professionelle rengøringsmaskiner. Det blev understreget af regnskabet for 2019. Set over hele året faldt omsætningen 8,3 pct. Det lykkedes dog at løfte EBITDA-marginen for hele 2019 (før særlige poster) til 12,6, fra 11,9 pct. i 2018. Hos den amerikanske hovedkonkurrent Tennant steg omsætningen imidlertid 1,3 pct., mens Tennants EBIT-DA-margin steg til 12,0 pct. fra 10,8 pct. året før. Med en forventet omsætningsstigning på 1,5-2,5 pct., i 2020 ser Tennant ud til at øge vækstforspringet i 2020. Nilfisk venter en ”vækst” på mellem minus 4 og plus 1 pct., og omtrent som Tennant en EBTIDA-margin på 12-13 pct.
Markedet for professionelle rengøringsmaskiner konsoliderer sig langsomt, men det har i de seneste år ikke været til fordel for det danske traditions-mærke, der indtil for få år siden var den dominerende aktør.
RIVAL SKABER LANGT MERE VÆRDI
Da der i 2017 /2018 var tale om at fusionere Nilfisk med Tennant, var de to konkurrenter omtrent lige meget værd. I den danske erhvervspresse blev det fremhævet, at en skuffende udvikling i Tennant kunne tvinge amerikanerne i armene på deres danske konkurrenter. Nilfisk havde (ifølge de tal, som Tennant lagde frem i sine investorpræsentationer) en lidt større global markedsandel på 18 pct., mod Tennant’s 17 pct. Tennant sagde nej til fusionen. Den amerikanske virksomhed ville selv.
Og kunne selv: Tennant har opnået en global markedsandel på 20 pct., mens Nilfisk stadig ligger på 18 pct. (se skema). Onsdag i den forgangne uge havde Tennant en markedsværdi på 10,1 mia. kr., mens Nilfisk var 3,9 mia. kr. værd.
Siden 2017, hvor Hans Henrik Lund tiltrådte som ny topchef, og Nilfisk blev børsnoteret, har selskabets aktie skuffet. Nilfisk Next-strategien fra 2018 skulle rette op på den udvikling. Det skal være en transformerende rejse, der fører til en global driftsmodel, og Nilfisk satser på at udvikle mere intelligente, selvkørende maskiner.
Tilbagegangen i 2019 bliver forklaret med uventet svaghed i Europas økonomi. I USA blev Nilfisks marked desuden drastisk forværret fra tredje til fjerde kvartal. På den baggrund er de finansielle strategiske mål – lanceret i 2018 – for 2020-2022, herunder en årlig organisk vækst på 3-5 pct. og en EBITDA-margin på 13-15 pct., foreløbig lagt til side. Hans Henrik Lund afviste under en investor-præsentation, at Nilfisk vil reagere med drastiske initiativer på modgangen i USA.
Tværtimod: Fortiden har været præget af for mange hektiske strategiskift, og bestyrelsesformand Jens Due Olsen understreger i årsrapporten, at der skal komme færre strukturelle og strategiske ændringer i 2020. I stedet skal der fokuseres og være mere kundefokus på udførelsen.
Alt i alt har udviklingen hos branchens to store aktører medført, at hvis der skal ske en afgørende deal i branchen, så må det logiske være, at Tennant – eller måske fremstormende, privatejede tyske Kärcher – simpelthen overtager Nilfisk. I givet fald kan Tennant dog møde en snublesten i form af Lego-familien Kirk Kristiansens holdingselskab Kirkbi, der som største aktionær ejer 20,3 pct. af Nilfisk. Kirkbi udviser i andre selskaber (som ISS) stor tålmodighed og vil gerne give selskabernes ledelser tid til at realisere deres strategier.
Og der er potentiale i markedet for rengøringsmaskiner. Effektive autonome maskiner kan få rengøringsbranchen ud i en ny investeringsbølge. Lønningerne på store markeder som Kina nærmer sig et tipping point, hvor det bedre kan betale sig at mekanisere rengøringen end at få den udført manuelt, påpegede Tennants CEO Chris Killingstad i forrige uge i en investorpræsentation. Og corona-krisen kan – mere overraskende – måske også give branchen et skub, fordi den vil øge fokus på rengøring og hygiejne, mente han.
Efter det skuffende 2019 er det imidlertid ikke blevet nemmere for Nilfisk at få positioneret sig godt over for fremtidens potentiale og konkurrenterne.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her