Forskellen mellem de to transportselskaber, NTG og DSV, er så stor, at NTG’s overskud i 2020 groft sagt kan ligge i DSV’s kasse med byttepenge. Men NTG’s vækst de seneste år gør aktien til en interessant langsigtet investering.
NTG’s 1. kvartalsregnskab tager hul på 2021 med en omsætningsvækst på 17,6 procent og en opjustering af helårsforventningerne.
Hvor man blot to måneder tidligere regnede med en 2021-omsætning på 5500-6000 mio. kr., er intervallet nu hævet til 5900-6300 mio. kr. Forventningerne til EBIT løftes endnu højere. Nærmere bestemt fra 300-350 mio. kr. til 360-400 mio. kr.
Den betydelige opjustering flyttede dog ikke NTG’s aktiekurs tilsvarende, hvilket kan forklares med kursens kraftige stigning det seneste år. For et år siden kunne man således købe en NTG-aktie til kurs 92, mens man i dag må betale mere end det tredobbelte. Markedet har altså – med rette – allerede indregnet de gode nyheder i kursen.
Men det samme er sagt om den langt større konkurrent DSV. Og hver gang har DSV gjort påstanden til skamme med et nyt opkøb og en ny kursrekord. Måske kan det samme ske for NTG de kommende år. Selvom der størrelsesmæssigt er en verden til forskel på NTG og DSV, har selskaberne nemlig en vigtig fællesnævner: Store vækstambitioner.
Som det ses af tabellen nedenfor, er NTG’s omsætning steget næsten 50 procent de seneste fem år. Dette på trods af, at Corona-krisen medførte en uændret omsætning i 2020 i forhold til året før. Mht. omsætningsvækst kan NTG procentmæssigt ikke følge med DSV, hvor store opkøb de seneste år har sendt omsætningen kraftigt i vejret. Men NTG vinder den næste sammenligningspost, som er vækst i bruttomargin:
Det kan diskuteres, hvad der er mest imponerende: At NTG øger bruttomarginen med 4,3 procentpoint, eller at DSV øger en allerede høj bruttomargin.
Men at begge selskaber forfølger en aggressiv vækststrategi er indiskutabelt. Investorerne tror, at vækststrategierne bliver succesfulde, og de demonstrerer det ved at handle både NTG og DSV til forventede Price/Earnings de næste 12 måneder på henholdsvis 33 og 35. Det skal ses i forhold til branchemedianen på 20.
DSV’s succes med vækst gennem opkøb er velkendt, og NTG går i samme retning. Man definerer i årsregnskabet 2021 sin vækststrategi som bestående af tre ben: Organisk vækst, Start-ups med lokale partnere og Opkøb.
Strategien har været succesfuld, idet man har leveret en gennemsnitlig organisk omsætningsvækst på 10 procent om året siden 2016, etableret 33 Start-ups og gennemført 24 opkøb.
NTG betegner i årsregnskabet 2020 opkøb som værende højt på agendaen for 2021, og selskabets økonomiske situation lægger ikke hindringer i vejen for den målsætning. NTG’s NIBD/EBITDA (NIBD=Net Interest Bearing Debt) var ultimo 2020 0,98, mens den for DSV var 1,25. NTG har altså teoretisk set et finansielt forspring til DSV vedrørende opkøb.
DSV har været ekstremt succesfulde med opkøb og efterfølgende integration, og det vil være meget optimistisk at spå samme succes for NTG.
Men for 18 år siden kunne man købe en DSV-aktie for 10 kr. I dag koster den 1455 kr. NTG behøver ikke klare sig tilnærmelsesvis lige så godt som DSV for at gøre den aktuelle kurs til en god langsigtet investering.
Bruno Japp
Aktuel kurs: 349,00
Kursmål (3 mdr.): 366,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her