Flüggers regnskabsår 2020/21 blev det bedste nogensinde, og det skyldtes delvist Covid-19. Men den vigtigste del af succesen skyldes andre forhold af mere langvarig karakter.
Flüggers omsætning passerede for første gang 2000 mio. kr. efter at være frosset fast i det snævre interval 1818-1924 mio. kr. de seneste otte år. Indtjeningen fulgte trop med et resultat før skat på 220 mio. kr.
Vi skal tilbage til 2009/10 for at finde Flüggers sidste trecifrede overskud. På det tidspunkt havde man stabilt leveret et trecifret overskud seks år i træk, men den linje blev ødelagt af finanskrisen.
For nogle selskaber har Covid-19 været ødelæggende for omsætning og indtjening, men for Flügger har det været lige omvendt. Det er derfor et nærliggende spørgsmål, om det igen er dramatiske udefrakommende forhold, som er årsagen til et bemærkelsesværdigt regnskab fra Flügger? Denne gang med det modsatte fortegn i forhold til finanskrisen i slutningen af 0’erne.
Fremgang også uden Covid-19
Det spørgsmål besvarer Flügger selv med oplysningen om, at Covid-19 har bidraget med 4-5 procent vækst i omsætningen og 1-2 procentpoint af EBIT-marginen. Selvom vi korrigerer regnskabstallene for disse oplysninger, ender Flügger stadig med det største overskud før skat nogensinde, så det succesfulde 2020/21 kan altså ikke forklares med Covid-19. Flügger er ganske givet på vej fremad.
Før sommerferien fortalte vi om generationsskiftet i Flügger og tilkomsten af en kapitalstærk storaktionær i form af bestyrelsesformand Michael Mortensen. Hans formandsberetning i årsregnskabet 2020/21 giver en del af forklaringen på, at Flügger også uden Covid-19 ville have haft et stærkt år. Mens Covid-19 øgede efterspørgslen efter Flüggers produkter blandt andet pga. mere hjemmearbejde, var der også regnskabsmæssig gevinst på omkostningssiden. Her startede man for tre år siden et effektiviseringsprogram, som i dag har reduceret omkostningerne med 60 mio. kr. årligt. Denne regnskabseffekt er specielt vigtig, da den ikke er forårsaget af midlertidige begivenheder, men er en gevinst, som kan høstes hvert år fremover.
En anden fremtidig gevinstmulighed er Flüggers ”Going Green” strategi, som blev præsenteret i 2019/20-regnskabet. Med ønsket om yderligere international ekspansion efter opkøbet af Unicell og Eskaro det seneste halvandet år, bliver det endnu vigtigere at være på forkant med de aktuelle internationale trends, og her vægter miljø tungt.
Produktion og brug af maling slæber historisk set nogle grimme sundheds- og miljømæssige minder med sig, og det image angriber Flügger med den nævnte strategi. Målet er, at man i 2030 udelukkende vil producere bæredygtig maling, som skal være enten internationalt eller nordisk miljømærket.
Man kan diskutere, om implementering af denne plan vil medføre et øget salg, eller om det bare vil give øgede omkostninger. Men om en manglende tilpasning til den internationale stemning på miljø- og sundhedsområdet er en nødvendighed for ikke at blive kørt bagud i et konkurrencepræget marked, er næppe til diskussion.
Alt i alt ser vi Flügger sætte handling bag en række vækstskabende initiativer, og vi betragter derfor ikke det ekstremt gode 2020/21 som en enlig svale skabt af specielle Covid-19 forhold.
Bruno Japp
Aktuel kurs: 718,00
Kursmål (3 mdr.): 794,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her