Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Teknologisk spring skal få kunderne til at elske B&O

Morten Sørensen

lørdag 21. august 2021 kl. 11:13

Efter første bølge af turnaround-processen har løftet Bang & Olufsen i 2020/21, vil man i den næste bølge satse på en ny teknologisk vision: Forretningen skal gøres mere robust og klar til skalérbar vækst. Endemålet er at få kunderne til at elske brandet, skriver Morten A. Sørensen i denne strategiske analyse.

Love – kærlighed – er blevet et centralt begreb i Bang & Olufsens strategi, sådan som den fremgår af årsberetningen for 2020/21. Nu er målet simpelthen at blive et customer love brand. Den næste bølge af en af de mest spændende turnaround- og ledelsesprocesser i dansk erhvervsliv går dermed i gang.

Efter at Bang & Olufsen mange gange før har forsøgt at skabe et varigt og mere stabilt vækstgrundlag – og efter udsendelsen af en ret afdæmpet prognose for 2021/22 – er virksomheden imidlertid stadig omgivet af en vis skepsis.

Omsætningen steg 31 procent i hele 2020/21, og farten er gradvist øget, men den imponerende vækst på hele 109 procent i regnskabsårets 4. kvartal er dog baseret på en meget lav omsætning i 4. kvartal 2020/21.

Samtidig er EBIT-driftsresultatet løftet til 38 mio. kr. – svarende til en margin på 1,4 procent – mod minus 304 mio. kr. i 2019/20. Nok så vigtigt for en virksomhed, der i fortiden har haft et kraftigt forbrug af likviditet: Den frie pengestrøm er steget med 353 mio. kr. til plus 119 mio. kr.

Resultaterne giver håb – men forventningerne til det kommende år er umiddelbart skuffende. Det er stadig et åbent spørgsmål, hvad det meget specielle regnskabsår 2020/21 egentlig siger om Bang & Olufsens fremtidsmuligheder. Der er endnu lang vej til en virkelig robust indtjeningsevne.

Virksomheden understreger, at den i 2020/21 skaffede ”en dyb forståelse af Bang & Olufsens målgruppe og segmenter.” I det kommende år vil fokus være proaktivt at engagere disse kunder og få dem til at elske mærket. ”Vi har brug for everlasting kærlighedsforhold”, har CEO Kristian Teär understeget.

Værdien af mærket har historisk set ikke været udnyttet godt nok. Nu skal den stigende indflydelse fra og købekraft hos millennials og generation z bruges til at give virksomheden en ny og bedre brand position.

Efter lanceringen af 14 nye produkter i 2020/21 skal Bang & Olufsen lancere mindst syv produkter og platformsinnovationer i indeværende regnskabsår. Men den stærkere position blandt yngre kunder vil virksomheden især opnå ved blandt andet at skabe et helstøbt integreret ecosystem.

Investorernes kærlighed er afmålt
Men Bang & Olufsen har før været i stand til at forføre – for så senere at skuffe. Siden udsendelsen af en foreløbig regnskabsmeddelelse den 2. juni 2021 har aktiekursen svinget mellem 33 og 35.

Det niveau blev faktisk nået allerede i første halvdel af regnskabsåret 2020/21, hvor aktiekursen blev næsten tredoblet, da Bang & olufsen fik overbevist om, at turnaround-planen foreløbig virker, og at selskabet er overlevelsesdygtigt.

Nu synes markedet og omgivelserne afventende overfor Bang & Olufsen. Den uventet stærke omsætningsstigning i regnskabsårets 4. kvartal, udsendelsen af planen for næste fase af turnaround-processen og forventningerne til 2021/22 har foreløbig ikke givet et ekstra skub.

Morten A. Sørensen

Aktuel kurs:                  34,04
Kursmål (3 mdr.):       32,30

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Relaterede nyheder

Jobannoncer

Økonomi- og administrationschef til Søfartsstyrelsens Administrationssekretariat
Region Sjælland
Financial Controller
Region Nordjylland
Udløber snart
Contract manager til Finans Danmark
Region Hovedstaden
Rigspolitiet søger en administrationschef til Bornholms Politi
Bornholms Regionskommune
Dansk Erhverv søger skattepolitisk fagchef
Regiopn Hovedstaden
Strategisk Finans Partner i Forca
Region Hovedstaden
Er du vores nye regnskabscontroller i Team Regnskab Erhvervsstyrelsen?
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank