På trods af fortsatte corona-lukninger formåede Pandora også i 2. kvartal at klare sig bedre end samme periode i det seneste normal-år, altså 2019. Der ligger flere potentielle vækstraketter forude.
Analytikere og investorer modtog 2. kvartalsregnskabet lidt lunkent, og efterfølgende er aktien sendt 5 procent ned. Der er da også flere gode grunde til, at analytikerne for en periode skruer lidt op for risikopræmien, især på grund af fortsatte udfordringer på det kæmpestore kinesiske marked. Til gengæld er det værd at bemærke, at Pandora flere gange i år har opjusteret årsforventningen, og at resultaterne ligger over det seneste normal-år, 2019.
Mens USA trækker stærkt frem, og Europa også går godt, er der to underliggende drivkræfter. For det første har det store kinesiske marked ligget underdrejet i 2. kvartal, og salget var 13 procent lavere end samme kvartal 2019. Ledelsen forklarer, at det dels hænger sammen med tyfoner og oversvømmelser, og dels den nye smittebølge med den nye coronavariant. Det har betydet mange lukkede butikker, og i det lys har man valgt ikke at investere i markedsførings- og salgskampagner.
Ledelsen oplyser også, at corona fortsat vil trække ned i resultatet i 3. kvartal på grund af fortsat smittespredning.
Men man lægger an til at træde på speederen i Kina. I præsentationen oplyses det om Kina, at der ses ”sequential improvement, but still negative sellout growth vs 2019. First significant steps in the transformation to be taken in H2 2021.”
Stort potentiale i Kina
Kina har traditionelt været et af de største markeder for Pandora, og hvis/når der kommer gang i væksten her, kan der være lagt op til helt andre vækstrater i salg og bundlinje.
Ledelsen lægger op til en total repositionering af Pandora-brandet i Kina, og ledelsen vil fortælle om de konkrete planer ved næste kapitalmarkedsdag den 14. september, altså om knap en måned. Både fortsat nedlukning af butikker, effekt af myndighedsrestriktioner og investeringer i denne repositionering i Kina er indarbejdet i den aktuelle årsforventning, og ifølge CEO Alexander Lacik er Pandora så småt gået i gang med at teste nye modeller i Kina. Umiddelbart virker det som om, ledelsen er parat til at trykke på startknappen i Kina. Den anden store joker i fremtidens Pandora er udrulningen af det nye smykkekoncept, Brillance, smykker med en kunstig diamant, som blev lanceret i maj med første test i England.
Med opjusteringer baseret på stærk fremgang i USA og god medvind i Europa, er der altså mindst to store ”historier” forude, som kan bringe Pandora frem mod det næste store vækstspring. Næste opdatering kommer på kapitalmarkedsdagen den 14. september.
Morten W. Langer
Aktuel kurs: 761,20
Kursmål (3 mdr.): 750,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her