Ovenpå et aldeles fremragende tørlastår er det store spørgsmål, om Tank-forretningen kan komme op i gear og levere et godt resultat i 2022. Det er D/S Norden ved at positionere sig til samtidig med, at det flotte tørlastresultat delvist flyder videre til aktionærerne via udbytte og tilbagekøb.
Efter snart en del års venten er det endelig på sin plads at konstatere, at vendingen i tørlastmarkedet er kommet i år, og at den var voldsom. Det toneangivende tørlastindeks BDI nåede således i oktober et niveau på over 5.000 point, hvilket ikke er set siden 2007, hvor den såkaldte supercyklus indenfor tørlast var ved at toppe ud.
Derudover kan vi også konstatere, at Norden i den grad har vist, at den kortsigtede forretningsmodel i Dry Operator (uden ejerskab af skibe) i den grad har vist sit værd med et resultat på hele 68 mio. USD i kvartalet og udsigt til et endnu bedre resultat i 4. kvartal, som vel at mærke er afdækket og sikret via kontrakter.
I lyset af det stærke tørlastmarked kan det virke overraskende, at man på indtjeningen i asset management divisionen, hvor der ligger 43 ejede og 70 langtidsleasede skibe, ikke formåede at levere et nævneværdigt resultat (8 mio. USD i 3. kvartal, hvoraf 13 mio. USD stammede fra salg af skibe).
En forklaring er dels eksponeringen til tank, dels at afdækningen i tørlast har været længere/konservativ, således at man først i 2022 begynder at få gavn af opturen, når det nye og højere rateniveau begynder at slå igennem i 2022-afdækningen.
Efter gentagne opjusteringer siden årets start var det lidt atypisk, at man faktisk valgte at indsnævre forventningerne til årets resultat marginalt i negativ retning, da kvartalsregnskabet blev fremlagt. Forventningen til det justerede resultat blev ændret fra 140-220 mio. USD til 150-200 mio. USD. Man kan sige, at det er et forholdsvist stort spænd så sent på året, hvor der reelt kun er 2 måneder tilbage ved fremlæggelsen. Om man ender i den ene eller anden ende af intervallet afhænger dels af tankmarkedets udvikling i årets sidste del, dels af den helt konkrete timing/afvikling af årets sidste transporter i tørlast.
Norden satser på tankskibe i 2022
Fundamentalerne på tankmarkedet bedres hele tiden en smule, om end det aktuelle niveau ikke er attraktivt, hvilket vi også tydeligt så i Torms nylige regnskab, der viste et underskud på 14 mio. USD i 3. kvartal og 33,9 mio. for årets første tre kvartaler. For Norden blev det 5. kvartal i træk med underskud til Tanker Operator med 11 mio. USD i underskud. Kigger vi fremad vil det bestemt være for optimisk at forvente et ligeså fremragende år for 2022 for Dry Operator. Til gengæld har man i asset management nu i praksis låst raterne for 2022 på et noget højere niveau end tidligere, og sammen med flere skibssalg bør det sikre en bedre indtjening i asset management i 2022.
Til gengæld er tank-eksponeringen i højere grad uafdækket, og en bedring i tank bør således være den næste driver for indtjeningen i rederiet. Med undtagelse af de vilde måneder, da coronakrisen brød ud, har tankmarkedet ligget i dvale i flere år, og det indikerer i sig selv, at en optur er rykket nærmere. Med udsigt til et to-cifret udbytte, yderligere tilbagekøb og en indre værdi omkring 230 kr/aktie, når 2021 er slut, løfter vi lidt optimistisk kursmålet til 200.
Steen Albrechtsen
SA og/eller dennes nærtstående ejer aktier i D/S Norden.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her