Carlsberg er i gang med at forberede sig på et 2022, der på mange måder kan blive vanskeligere end 2021. Men drikkevarekoncernen har opbygget et stærkt momentum siden foråret og er klar med en række initiativer, der kan modvirke virkningen af inflationen. Læs strategisk analyse af Carlsberg.
Modvinden vil blive stærkere i 2022 end i 2021, fremgik det ved fremlæggelsen af volumen- og omsætningstal for 3. kvartal. Carlsberg opjusterede her sin forventning til 2021 til en stigning i driftsresultatet på 10-12 procent fra tidligere 8-10 procent. I modsætning til flere rivaler kan drikkevarekoncernen melde om en omsætning, der i 3. kvartal ikke blot ligger over 3. kvartal i virusåret 2020 men også over det tilsvarende kvartal i det mere ”normale” år 2019. Der er god fremgang og et godt momentum forud for næste år.
Alligevel er der flere grunde til, at Carlsberg i 2022 kan løbe ind i mere modgang end ventet for nogle få måneder siden. For det første er inflationen stigende på stort set alle koncernens markeder med prisstigninger på både råvarer, energi og transport. For det andet er virus-pandemien igen på fremmarch.
I store dele af Nordvesteuropa – Carlsbergs hovedmarked – og også i Rusland og Østeuropa og på adskillige asiatiske markeder er smittetallene igen kraftigt stigende. Netop Carlsberg kan blive hårdt ramt, hvis restauranter og forlystelser bliver begrænset eller lukket ned igen. Det er gennem denne såkaldte on-trade og ikke off-trade gennem butikker, at Carlsberg tjener forholdsvist mest.
I Rusland, hvor Carlsberg er den dominerende ølproducent, er det lykkes at gennemføre prisforhøjelser i størrelsesordenen fire procent her i efteråret. Men der skal mere til. Med en rapporteret stigning i omsætningen per hektoliter på tre procent i 3. kvartal og på én procent over årets første ni måneder følger Carlsberg knapt med inflationen på sine hovedmarkeder.
Det har været lidt lettere at komme igennem med en runde prisforhøjelser i Rusland end sædvanligt. Men det er foreløbigt et åbent spørgsmål, om prisforhøjelser glider lige så glat igennem på de vesteuropæiske og asiatiske markeder. Foreløbig møder koncernen modstand i Frankrig.
Carlsberg vil også imødegå inflationen ved at satse endnu kraftigere på de premium-mærker med særlig god indtjening, som koncernen i forvejen har favoriseret i en årrække. Salget af ikke-alkoholiske øl og andre drikkevarer som for eksempel energidrikke, der sælges med en større fortjeneste end øl, skal også styrkes endnu mere.
Endelig vil Carlsberg yderligere intensivere sin effektiviseringskampagne, Funding the Journey, som har været i gang siden 2016. Allerede i begyndelsen af 2021 blev effektiviseringskampagnen forstærket, og det har sammen med en fordelagtig volumenudvikling og et godt produktmix medvirket til, at koncernen netop har kunnet udsende sin nye stærkere guidance.
I begyndelsen af 2021 vil Carlsberg udsende sin næste femårsplan: Sail’ 27 skal afløse Sail’22, der kom i 2016. Carlsbergs indtjeningsevne og kapitalforrentning (ROIC) er blevet klart forbedret i perioden, og de seneste omsætningstal har også vist, at Carlsberg har opnået en robust evne til at komme igennem en krise, og også her nu kan måle sig med rivaler som Heineken og AB Inbev.
Men nu skal det vise sig, hvordan Carlsberg klarer den forventede modvind i 2022.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs: 1.107,00
Kursmål (6 mdr.): 1.217,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her