Rating af Børsmæglere for aktier 2022, del 1: Commissioned research blev mødt med skepsis, da produktet blev introduceret af Nordea og ABG Sundal Collier. Der er indtil videre også kun 11 børsnoterede selskaber i Danmark, der har valgt at bruge det. Men de store investorer er i dag trygge ved konceptet og ser en vis nytteværdi i dem, viser Økonomisk Ugebrevs Survey.
Kan du huske dengang, man talte meget om kinesiske mure mellem de forskellige afdelinger i bankerne, der beskæftigede sig med børsnoterede aktier og selskaberne bag dem?
Den bagvedliggende frygt var, at mæglerne rodede sig ud i interessekonflikter. De kinesiske mure står stadig, og de er også nødvendige, for hvis medarbejderne i bankernes forskellige afdelinger med opgaver i relation til aktier og børsnoterede aktier havde detaljeret kendskab til hinandens arbejde, kunne de hurtigt opnå insiderviden og dermed blive sat ud af spillet.
Styrker aktiemarkedet
Men de professionelle investorer synes i dag at have et noget mere afslappet forhold til, at de mæglere, de søger rådgivning hos, også har andre interesser.
Det fremgår af en survey med 17 besvarelser, som Økonomisk Ugebrev har foretaget blandt professionelle porteføljemanagere. Vi har spurgt dem, hvordan de mener, at commisioned research – altså analyser, som selskaberne selv betaler for at markedsføre deres aktier – påvirker aktiemarkedet.
For fem år siden, da ABG Sundal Collier og Nordea begyndte at opbygge denne aktivitet, var den omdiskuteret. For kunne man stole på en mægler og en analytiker, der arbejdede for selskaberne bag aktierne? I dag er konklusionen entydigt, at det er mere godt end skidt med commisioned research. 11 af de 17 mener, den i moderat omfang styrker aktiemarkedet, 5 er neutrale, og 1 ved ikke. Ingen angiver, at commisioned research skulle have en negativ effekt.
En betalt analyse er også bedre end ingenting, så længe læseren er opmærksom på, for hvis penge den er kommet til verden. Og ingenting er netop, hvad de fleste investorer i dag får: Ifølge MiFID II-reglerne er der meget snærende begrænsninger på, hvad en analytiker må sige til pressen. Det er altså kun de store investorer, der ser analyserne – de små investorer, der ikke betaler for analyser, får end ikke brudstykker af dem gennem nyhedstjenester eller medier.
Det er f.eks. også baggrunden for, at C25-selskabet Netcompany er et af de 11 danske, børsnoterede selskaber, der har købt commisioned research hos Nordea, selv om 11 andre danske og udenlandske mæglere dækker aktien i forvejen. ”Vi vil gerne give alle vores investorer mulighed for at få adgang til aktiedækning af høj kvalitet. Og hvis ikke vi betalte for det som selskab, ville vi ikke kunne lægge analysen på vores hjemmeside.” siger CFO Thomas Johansen fra Netcompany.
Det hører også med til historien, at investorer i dag er vant til, at selskaber og mægler kommer hånd i hånd. Der har altid været brug for mæglere til at arrangere logistikken under selskabernes roadshows til investorer oven på regnskabsaflæggelserne. Men i de senere år er arrangementer for investorer blevet meget mere almindelige.
Investorerne betaler
Modellen i dét er, at det er investorerne, der i sidste ende betaler gildet. Enten indgår arrangementet i den rådgivningspakke, de har købt, eller også lægger de en kommission, hvis de efter arrangementet beslutter sig for at købe aktien.
For selskabet eller selskaberne, det handler om, er arrangementet gratis. Men også deres tid er sparsom, så de vælger, hvad de vil med til, og en ir-manager fra et større børsnoteret selskab oplyser, at der er store forskelle i kvaliteten fra mægler til mægler. ”Ja, for pokker da. Der er kæmpe forskelle. Meget af det afhænger af personer, f.eks. analytikere og salgsfolk. Der er mange aktører, og jeg kunne for så vidt selv invitere investorerne. Men vi bruger typisk bankerne,” siger den ir-ansvarlige.
Også Thomas Johansen oplever store kvalitetsforskelle. I Danmark og Norden mener han, at de tre, som også ligger højest i Økonomisk Ugebrev vs rating – Nordea, Danske Bank og SEB – er de bedste. Men Netcompany vælger at tilgodese alle de 12 mæglerhuse, der laver analyser på selskabet. ”Vi kører en turnusordning, hvor vi får forskellige banker til at lave arrangementer i forskellige byer. På den måde får vi også exposure mod forskellige investorer,” siger Thomas Johansen.
Sten Thorup Kristensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her