Pandora aflagde torsdag regnskab for Q1, som var bedre end forventet af analytikerne. Alligevel blev aktien sendt seks procent ned. Hvorfor? Var det fordi shortfondene manipulerede aktiekursen ned? Eller var det fordi smykkekoncernens strukturelle vækstcase vakler? Læs interview med CEO Anders Colding-Friis.
Udenlandske finanshuse har det seneste år nettosolgt Pandora aktier for over syv mia. kr. på børsen. De er i stigende grad bekymrede for, at Pandoras eventyr er ved at være ovre, og at det bliver et kortsigtet modefænomen. Budskabet bliver fremmet af shortfonde. Men hvad er realiteten?
ØU: Hvad er det vigtigste budskab i det Q1 regnskab, du aflagde i tirsdags? ACF: Der er særligt to forhold, vi er glade for i det nye regnskab. For det første at vi præsterer stærk vækst indenfor nye produktkategorier, blandt andet ringe, på 40-60 procent, så de nye produkter nu udgør 25 procent af den samlede omsætning. Og for det andet vores solide vækst på nye markeder, så vi får en mere balanceret geografisk markedsspredning. Eksempelvis i Kina voksede vi i kvartalet 125 procent siden samme kvartal sidste år.
Hvad er det, der driver væksten i Kina? Vi er ved at opbygge brandet, først i de store byer som eksempelvis Beijing og Shanghai. Og så har vi bygget ud derfra til de næststørste Tier 2 byer, og der ser vi også en meget positiv udvikling i de nye butikker. Vi har nu 117 butikker i Kina, og den rejse fortsætter vi. Vi regner med at åbne 60 nye butikker i år.
Hvad er potentialet i Kina? Vi forventer at åbne 40-50 butikker om året. Vi søger en balanceret og kontrolleret vækst. Andre har forceret deres vækst i Kina, og der er stor risiko for, at det går galt. Vores forventning er, at Kina kan være med til at drive koncernens overordnede vækst de kommende år Og det er der flere andre nye markeder, der også kan, eksempelvis Sydamerika, hvor vi kun er i Brasilien. Vi ser en del nye markedsmuligheder, og vi har netop åbnet den første butik i Indien.
Den anden del af jeres vækstpotentiale er overgangen forenklet sagt fra one-product-company, altså især charms, til en bredere produktpalette indenfor smykker. Hvor meget vil I her gå i bredden med nye produkter? Vi vil fortsat have vores hovedvægt og udvikle vores charms og bracelets (smykker og smykketilbehør. Red). Og det vil fortsat udgøre den største del af vores forretning. Men vi vil udvikle den hen mod at blive en bredtdækkende smykkeforretning, og derfor vil vi fortsætte udviklingen mod flere nye produkter. Blandt andet har vi haft stærk vækst på salg af ringe. For ét år siden udgjorde salgsandelen uden for charms og bracelets 19 procent mod nu 25 procent. Den udvikling ser vi fortsætte.
Siden sidste efterår har en del af de store udenlandske finanshuse og spekulationsfonde vist stigende bekymring for jeres fremtidige vækstcase, og de har nettosolgt Pandora-aktier for ca. ni mia. kr. Hvad siger I til den bekymring? Vi forsøger løbende at tegne et godt billede af vores plan for, hvordan vi vil udvikle forretningen. Og det gør vi gennem vores guidance, hvor vi for første kvartal havde udmeldt encifret vækst i omsætningen, og det blev ni procent, og så har vi udmeldt en forventning til helåret, som vi fastholder.
Kernen i analytikernes bekymring er, at afmatningen i det amerikanske og engelske salg kan være første indikation på, at Pandora er ved at nå en strukturel top på de modne markeder, og at I derfor vi have vanskeligt ved at holde væksttempoet, når også de nuværende nye vækstmarkeder når dertil. Det er klart, at vi er udfordret i USA. Men bekymringen skal sættes ind i en kontekst. Det er ikke kun Pandora, som udfordres på det amerikanske marked. Det gør alle andre indenfor amerikansk retail også, herunder også andre smykkebrands. Trafikken i butikkerne i USA er nede med ni procent, men det udgør 25 procent af vores samlede salg, så vi er ikke alene afhængige af udviklingen dér. Overordnet kan man ikke på et par kvartaler vurderer, om Pandora er på vej ind i en anden strukturel udvikling, og samtidig har vi jo mulighed for både at udbygge med nye produkter og i nye markeder.
Analytikerne havde en del fokus på, at jeres promotions ikke var gået helt som forventet, og at det måske var en af grundene til det svagere kvartalssalg? I forhold til 1. kvartal 2016 havde vi strammet vilkårene lidt for at få et gratis armhånd. Nemlig fra et mindste køb på 100 USD til 125 USD. Vi gjorde altså tilbuddet ringere for kunderne, og derfor gik den promotion dårligere end sidste år. Samtidig har den svagere trafik til de amerikanske malls nok betydet, at andre har gjort deres tilbud bedre.
læs hele udgivelsen her
Morten W. Langer
Læs tidligere analyser af Pandora her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her