Hvor hårdt bliver det? Efter at Mærsk har leveret det 16. kvartal i træk med vækst i indtjeningen vender udviklingen nu – og ganske markant.
Analytikerne venter en hård nedtur: A.P. Møller-Mærsk (Mærsk) vil i 2023 og 2024 komme ud for et tilbageslag, der kan skære op mod 200 mia. kr. af det driftsoverskud, der i 2022 sikkert rammer op over forbløffende 225 mia. kr. Det vil blive dramatisk efter 16 kvartaler, der målt mod året før har vist indtjeningsvækst og et 3. kvartal 2022, der har leveret en enestående indtjening.
Tidligere har nedture i markedet ført til betydelige underskud i containerrederiet Maersk Line, sådan som det for eksempel skete i 2016. Men Mærsk er sandsynligvis ikke længere en virksomhed, der kan blive kastet helt så voldsomt rundt af de globale konjunkturer som tidligere.
For det første har A.P. Møller-Mærsk aktivt medvirket til at omskabe hele branchens forretningsgrundlag. Mærsks bidrag til de seneste års omfattende konsolidering har været købet af Hamburg Süd i 2017 og det fortsatte samarbejde med den større konkurrent MSC. De store enheder har i sig selv givet containerrederierne en stærkere forhandlingsposition overfor kunderne.
For det andet har ejerne i A.P. Møller Holding omskabt og fokuseret koncernen. Den traditionelle søtransport af containere er blevet suppleret med en stadigt voksende logistikdel, der i år vil nå en årlig run rate på omkring 17 mia. dollar og i midten af årtiet kan blive større end søtransporten. Ved hjælp af logistikken skal Mærsk kunne levere hele transportløsninger og knytte kunderne tættere til sig.
Hovedmålet med den strategiske transformation har netop været at bryde ud af op- og nedturene i shipping og opfattelsen af containertrafik som en commodity.
Om det vil virke, skal nu vise sig. Mange iagttagere venter under alle omstændigheder en meget markant nedgang i indtjeningen. Branchen har – som den plejer, når det går godt – bestilt mange nye skibe under opturen.
Men hvis branchen, og altså også Mærsk, navigerer klogt gennem nedturen, kan den undgå det værste. Tiden er nu inde til at skære i kapaciteten, og det sker allerede på nogle af de vigtigste ruter. Ifølge Drewry kan der opstå en massiv vækst i kapaciteten på 34 pct. i 2023, hvis alle nye skibe bliver leveret til tiden, hvis der ikke er kødannelser foran havnene, og hvis ingen skibe bliver oplagte. Mærsk vil selv bidrage til den øgede kapacitet med sine efterhånden 19 bestillinger på store skibe, der kan sejle på metanol.
Det er sandsynligt, at markedet ikke crasher, sådan som det tidligere er sket. Det vil være muligt for de rederier, der manøvrerer dygtigt, fortsat at tjene flere penge, end de gjorde før covid-epidemien. Konsolideringen gør det mere sandsynligt, at markedsdeltagerne vil opretholde mere disciplin, som de gjorde i 2020, hvor de oplagde op mod 13 pct. af kapaciteten.
Mærsk står finansielt stærkt efter to exceptionelt gode år. Koncernen kan, forsikrer ledelsen, gennemgå en længere global afmatning, opretholde en solid BBB-kreditrating, købe aktier tilbage, betale et udbytte på 30–50 pct. af resultatet, implementere sin strategi og gøre virksomheden i stand til at udnytte de muligheder, der måtte vise sig.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs 15.100,00
Kursmål (6 mdr.) 16.600,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her