Opgøret om Nets’ lukrative danske Betalingsservice-forretning blev skærpet voldsomt med Mobilepays nye betalingsløsning i denne uge.
Ændret kundeadfærd er afgørende for valget mellem de to løsninger, og her ser Mobilepay ud til at kunne spille på store økonomiske fordele for både forbrugere og tilsluttede virksomheder.
FitnessWorld havnede i en regulær shitstorm, da kæden for knapt et år siden indførte et gebyr på 9 kr. for, at kunderne hver måned betalte for deres medlemskab via Betalingsservice. ”Skal I nu til at have penge for at vi kan betale vores abonnement?” lød det fra vrede kunder i både trykte og sociale medier. Men lige lidt hjalp det. Gebyret eksisterer den dag i dag. Men det hjælper ikke kunderne at flygte over til konkurrenten FitnessDK. Her er gebyret nemlig 9,75 kr.
Alene set i det lys var det et forventeligt og tiltrængt stød i mellemgulvet, MobilePay satte ind mod Nets i den denne uge, da man lancerede sit alternativ til Betalingsservice, med priser mellem 1 kr. og 2,75 kr. per transaktion. Virksomheder og Konkurrencestyrelsen har længe kritiseret Nets for at være alt for dyr med sin Betalingsservice. Men det har ikke påvirket Nets til at sænke priserne.
Positive virksomheder
Derfor er det ikke overraskende, at mange virksomheder allerede har meldt sig klar til også at tilbyde kunderne den nye mulighed.
”Men vi fjerner ikke muligheden for, at kunderne fortsat kan betale via Betalingsservice. MobilePay bliver et alternativ, som kunderne kan vælge at betale med”, siger Rikke Juul Hansen, kommunikationschef hos teleselskabet 3. Samme melding kommer fra mange andre store selskaber, Økonomisk Ugebrev har været i kontakt med.
Virksomhederne siger altså, at de vil lade det være op til kunderne at vælge, hvilken betalingsform de ønsker, og dermed afgøre, om MobilePay og Nets kan banke hinanden ud af ringen, eller om der er plads til dem begge.
Men de samme virksomheder serverer også et voldsomt afgørende argument for kunderne: FitnessDK og Fitness World er nemlig ikke de eneste virksomheder, der bonner kunderne over 9 kr. for at gennemføre en betaling via Betalingsservice. De to fitnesskæder betaler kun 4,32 kr. per betaling til Nets, men fordobler altså beløbet overfor deres egne kunder. Det samme gør teleselskaber som TDC og Telia, mens 3 nøjes med at forlange 9,25 kr. af kunderne. Energiselskaberne tager også 9,75 for de kunder, der har fibernet fra Waoo, mens eksempelvis Energi Fyn nøjes med at opkræve 5,82 kr. af deres kunder, når de skal betale for strømregningen via Betalingsservice.
SEAS-NVE med 400.000 kunder er et af de selskaber, der nu taler varmt for MobilePay. Selskabet har netop besluttet at indføre et gebyr på 5 kr. for kunder, der betaler deres strømregning via Betalingsservice. SEAS-NVE forventer gebyret vil falde, jo flere der vælger at betale via MobilePay.
”Vi er et andelsselskab, og vores priser skal være fuldstændig gennemsigtige og transparente for kunderne. Derfor mener vi, det er bedst at opkræve kunderne det samme gebyr, som vi selv betaler til Nets. Så kan kunderne se, at de penge går til Nets og ikke dyrere strøm,” siger markedsdirektør Ole Vestergaard.
Teleanalytiker John Strand er overbevist om, at kunderne dermed får serveret et klart argument til at vælge MobilePay frem for Betalingsservice. ”Forbrugerne kommer til at afgøre det her. Hvis Nets vil tage kampen op, har de ikke andre muligheder end at sænke deres priser. De kan ikke udvikle en ny teknologisk platform, der kan konkurrere med MobilePay”, siger John Strand
Gratis kildekode
Men hos Nets er der ingen planer om at sænke priserne. Og Nets kan ikke gøre noget ved de virksomheder, der fordobler gebyret overfor deres kunder. ”Det gebyr, virksomhederne pålægger deres kunder, er alene et forhold mellem de to parter, som vi ikke kan blande os i. Vi mener dog stadig, at Betalingsservice har så mange ekstra features, at det retfærdiggør vores priser overfor virksomhederne,” siger Ulrik Marschall, presseansvarlig hos Nets.
En anden motivationsfaktor for virksomheder til at tage MobilePay er en enkel metode til at installere MobilePay på internt i virksomheden. MobilePay har gjort store dele af kildekoden offentligt tilgængelig, så en virksomhed på nogle få dage kan integrere MobilePay i sit eget interne system og dermed spare investeringsomkostninger.
I forvejen tilbyder flere og flere virksomheder i dag abonnementskunder at betale deres tilbagevendende regninger via træk på et betalingskort, og denne løsning er alle steder indtil nu billigere end både Betalingsservice og MobilePay.
Henrik Denta
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her