Generelt er de danske Private Banking kunder godt tilfredse med de investeringsafkast, de har opnået via rådgivning af banken de seneste år.
Måske er det ikke så underligt, da aktiemarkederne stort set kun har fulgt en vej, nemlig opad.
Størst utilfredshed med investeringsafkastet har der været i Nordea, hvor 21 procent siger, at de er ”utilfredse” eller ”meget utilfredse”. Tilsvarende er andelen i Danske Bank kun tolv procent. Forskellen i afkast-tilfredshed flugter med den generelle forskel i kundetilfredshed mellem de to storbanker Nordnets kunder skiller sig ud med en tilfredshed med afkast på hele 78 procent, selvom netbanken i høj grad er en gør-det-selv Private Banking med meget lave priser. Nordnet har dog også formået at opbygge et nordisk univers, hvor investorer kan lære og inspirere hinanden med investeringsmuligheder, og hvor man kan se, hvordan de enkelte (anonymiserede) investorer performer med rigtige penge baseret på deres rigtige afkast. Nordea dumper ikke kun på investeringsafkast, men også på service og rådgivning. Ifølge Økonomisk Ugebrevs survey er 20 procent utilfredse, mens 33 procent er tilfredse og 46 procent neutrale. Den store dummepeter er dog Nykredit med en andel af utilfredse kunder på 37 procent, mens eksempelvis Danske Bank har 15 procent utilfredse kunder.
På tilfredse kunder ligger Danske Bank næsthøjest med en andel på 52 procent, efter Nordnet, som også her toppen med en tilfredshedsandel på 78 procent.
Hvad lægger Private Banking kunder vægt på?
Rådgivningen i bankernes Private Banking afdelinger handler ikke kun om finansielle investeringer, men det vejer meget tungt, fremgår det af Økonomisk Ugebrevs årlige Private Banking survey. Vi har spurgt om vigtigheden af forskellige rådgivningstyper, og den klare melding er, at ”høje investeringsafkast” og ”lave omkostninger” er de allervigtigste faktorer, som bankerne typisk bliver vurderet på.
Anden service og rådgivning vægter også, men slet ikke så meget. På de næste pladser svarer kunderne, at adgang til indsigtsfulde aktieanalyser, som jo også har noget med investering at gøre, er en prioritering. Først på en fjerdeplads kommer anden rådgivning, herunder adgang til rådgivning fra eksperter, personlig rådgivning om hele privatøkonomien og personlig rådgivning om pensionsopsparing.
Selvom de fleste Private Banking afdelinger også gør meget ud af sociale events, seminarer og rejser for de mere velhavende kunder, er det ikke noget, der tæller særligt meget med i karakterbogen. De fleste ved antageligt godt, at de selv betaler det hele og mere til.
Vi har i dette års survey igen spurgt om, hvad kunderne har deltaget i af arrangementer, og ligesom sidste år er det en meget blandet landhandel. Som eksempler kan nævnes rejser og udflugter, eksempelvis en Asger Jorn tur til Italien, racerbilkørsel på Jyllandsringen, investeringsforedrag på Costa del Sol for udlandsdanskere, rejse til Venedig, golfturneringer, koncerter, superligakampe, foredrag med kendte danskere og efterfølgende middag, Walmanns aften, tennis med Caroline og meget meget mere.
Som det bliver oplyst af kunderne skorter det ikke på bankernes opfindsomhed, og det kan da også godt være, at det alligevel trækker lidt, selvom ikke så mange vil erkende det. Hovedparten af de oplyste arrangementer handler om investeringer og om bankens nye produkter, herunder mulighed for at investere i EFT’er, certifikater og om det aktuelle marked med fokus på udvalgte fænomener, eksempelvis Trump og Brexit.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her