A.P. Møller-Mærsks nye CEO Vincent Clerc er klar til at skrue koncernens investeringer op på et historisk højt niveau. Det sker, efter at Mærsk i de fænomenalt gode år 2020-2022 har holdt igen med nye investeringer. Dermed forfølger Clerc en gammel mærsk-dyd: Køb, når markedet er på vej ned.
Mærsk-ledelsen har udsendt stærkt afdæmpede forventninger til den mulige svage indtjeningsudvikling i 2023. Containerraterne er siden midt i 2022 dykket fra 5000 til under 1000, og analytikerne forventer et overskud for Mærsk på 2,8 mia. USD i år mod 29,6 mia. USD sidste år.
Det kommende år bliver præget af i hvert fald to andre centrale satsninger: Transformationen af Mærsk til en integreret udbyder af transport- og logistikløsninger skal ”accelereres.” Og så skal koncernen underkastes en stram finansiel disciplin, så de enorme beløb, der er tjent i de fænomenalt gode år 2021 og 2022 ikke bliver en sovepude.
Mens Mærsk har holdt investeringerne nede i rekordårene 2021 og 2022, skal de nu øges i takt med, at markedet bliver normaliseret. Dermed dyrker Mærsk en af A.P. Møllers gamle dyder: Køb, når markedet er nede, og priserne på skibe må formodes at være lavere.
Mærsk offentliggør sine investeringsplaner i to års-perioder. I de to år 2023 og 2024 skal investeringen i fremme af den organisk vækst – altså eksklusive opkøb – øges til 10-11 mia. USD. For 2022-23 er forventningen på 9-10 mia. USD.
Så sent som i begyndelsen af 2021 forudså Mærsk et investeringsniveau på samlet 4,5-5,5 mia. USD i 2021-2022. Målsætningen var dengang at skabe en meget solid fri pengestrøm. Det lykkedes mildt sagt også, ikke mindst takket være en overraskende stærk optur i markedet.
Med årlige investeringer på 5-5,5 mia. USD (35- 39 mia. kr.) er der plads til køb af mange flere skibe i de næste to år, samtidig med at der også investeres i terminaler og andre aktiviteter.
Mærsk vil i den kommende tid ikke købe så mange nye virksomheder. I stedet skal integrationen af logistik og søtransport af containere accelereres, og der skal satses mere på organisk vækst. De allerede opkøbte logistikvirksomheder skal i endnu højere grad smeltes ind i en samlet organisation, der sælger integrerede Mærsk-løsninger under ét samlet brand.
Med investeringerne vil Mærsk-ledelsen arbejde sig længere frem mod den vision om – under ét brand – at blive en integreret kvalitetssikret leverandør af mere eller mindre skræddersyede dør-til-dør klimaneutrale transportløsninger i løbet af et årti.
Efter den stærke indtjening har Mærsk opnået en meget stærk finansiel stilling med en positiv netto rentebærende position på 12,6 mia. USD. Men den styrke skal tydeligvis ikke udvikle sig til en sovepude. En stemning af, at ”der jo er penge nok” kan let underminere en virksomhed.
Man forudser, at den finansielle gearing øges til en rentebærende nettogæld på ca. 1,5 gange EBITDA. De planlagte store investeringer vil bidrage til at normalisere gældsgraden. Og det vil den store overførsel til aktionærerne på i alt 14 mia. USD i form af udbytte og aktietilbagekøb, som er planlagt for 2023, i endnu højere grad.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs 12815,00
Kursmål (6 mdr.) 14600,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her