Lars Fruergaard Jørgensen har foreløbig ikke fået skabt en ny mere optimistisk equity story, sådan som andre topchefer har formået kort efter, de kom til.
Jo, han vil købe op til biopharmadivisionen. Det ville forgængeren også, men det blev ikke rigtigt til noget. Vi gennemgår Novo Nordisks strategiske udfordringer.
Kan den nye topchef Lars Fruergaard Jørgensen vende opfattelsen af Novo Nordisk? Sådan som for eksempel Kåre Schultz hurtigt fik vendt opfattelsen af Lundbeck, og som Søren Skou har vendt opfattelsen af A.P. Møller-Mærsk? Adskillige problemramte virksomheder har udnyttet et CEO-skifte til hurtigt at præsentere et nyt billede af deres potentiale og har dermed understøttet aktiekursen. Fremlæggelsen af Novo Nordisks regnskab for 2017 gav Lars Fruergaard Jørgensen en mulighed, som han ikke udnyttede. Han kunne ikke gøre noget ved opbremsningen i 2016 eller de usikre forventninger til 2017. Men det er tænkeligt, at han kunne have dæmpet det umiddelbare kursfald på 7,2 procent. Fra en Novo Nordisk-insider, der blev udnævnt allerede i september, kunne man have ventet klarere svar på det afgørende spørgsmål: Hvilke forandringer skal trække Novo Nordisk ud af selskabets aktuelle stagnation?
Måske er hans spillerum begrænset. Bestyrelsesformand Göran Ando understregede, da Lars Fruergaard Jørgensen blev udnævnt i september, at den eksisterende langsigtede strategi skulle være ”et pejlemærke” for den nye topchef. Men netop opbremsningen i 2016 og 2017 bevirker, at svaghederne i Novo Nordisk-strategien bliver skarpere: Hvad er udsigten for Novo Nordisks langsigtede forretningsgrundlag, den globale diabetesepidemi? Selskabet er et af de mest fokuserede i pharmabranchen og omkring 80 procent af omsætningen kommer fra diabetes. Der kan komme en kur mod sygdommen, om end den nok i første omgang vil blive dyr. Lars Rebien Sørensen sagde i 2015: ”After I became CEO, in 2000, I predicted we would cure diabetes in 15 years. We’re still 15 years away. But that is the big goal. I tell my employees, “If we wind up curing diabetes, and it destroys a big part of our business, we can be proud.”” En fin og idealistisk udtalelse, der dog ikke gør aktionærerne meget klogere.
Skal Novo Nordisk på den baggrund diversificere mere? Et af de få strategiske signaler fra den nye topchef er, at Novo Nordisk nu er klar til betydelige opkøb til den biofarmaceutiske forretning, som er aktiviteter, der ikke har med diabetes at gøre. I 2006 luftede Lars Rebien Sørensen lignende tanker og ville købe op indenfor behandling af kræft og inflammatoriske sygdomme.
Det blev ikke rigtigt til noget: Novo Nordisks biopharma bygger stadig på et par midler, som selskabet selv har udviklet for årtier siden: Novo-Seven mod blødersygdomme, lanceret i 1996, og væksthormonet Norditropin, introduceret i 1988. Trods den erklærede købelyst har selskabet været skeptisk over for opkøb (der indtil 2016 sjældent har budt på attraktive afkastmuligheder sammenlignet med diabetesforretningen) og har derfor ikke store erfaringer med opkøb i et pharmamarked, der er præget af pengestærk konkurrence om interessante projekter og virksomheder. Hvad er det mere præcist Lars Fruergaard Jørgensen nu vil satse på?
Skal Novo Nordisk satse på produkter, der dækker en større del af diabetesbehandlingen og satse på flere fremtidsscenarier for denne behandling? Nogle rivaler er gået den vej, og Novo Nordisk selv satser nu også på f.eks. et samarbejde med Oxford University. Men også her kræves et opgør med Lars Rebien Sørensens tankegang og hans afvisning af, at Novo Nordisk skulle satse på for eksempel måling af blodsukker, en aktivitet der også udgør en (formentlig langtidsholdbar) del af diabetesbehandlingen. ”The technology for blood glucose monitoring is different. The regulatory framework is different. The sales and distribution are different. We would not have been successful… so over the past 20 years, we’ve been narrowly focused on the thing we’re really good at.” Skal koncernen nu turde lidt mere?
Hvad med omkostningerne? Novo Nordisk har fyret 1000 medarbejdere i efteråret og nedbragt antallet af ansatte fra tredje til fjerde kvartal. Men ifølge årsrapporten er medarbejdertallet i 2016 alligevel steget mere end omsætningen. Målt på omsætning per ansat ligger Novo Nordisk jævnt blandt sine peers, men burde måske ligge bedre, netop fordi selskabet er så fokuseret. Vil Novo Nordisk skære mere for at imødegå det truende indtjeningsfald i 2017?
Med Novo Nordisks stadig mere afdæmpede fremtidsforventninger og det drastiske aktiekursfald ville det være oplagt, at Lars Fruergaard Jørgensen præsenterede en sammenhængende ny strategi og effektiviseringsplan for Novo Nordisk.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her