Det store samtaleemne i forhold til Pandora er fortsat omsætningsvæksten, hvor nye konceptbutikker i højere grad bliver nødvendige for at drive ny omsætning.
Globalt set ser vi stadig gode muligheder for butiksåbninger, og ser derfor ikke væksten gå i stå de næste par år. Selvom flere og flere af de store eksisterende markeder når et mætningspunkt.
Fokus er på den såkaldte like-for-like (LFL) vækst, som viser væksten i det sammenlignelige salg for butikker åben i mere end 12 måneder (Se også AU 38/2016). På det vigtige USA-marked var væksten excl. online minus 2% og plus 2% inkl. online. LFL for USA har været nedadgående, men efter 30 kvartaler med uafbrudt LFL-vækst var det, som CEO Anders Colding Friis sagde på telefonkonferencen , uundgåeligt, at LFL før eller siden ville blive negativ.
Plads til nye butikker
For 2017 ventes omsætningen at vokse med 13-18% til 23-24 mia. kr. fra 2016-tallet på 20,3 mia. kr. Væksten i 1. kvartal bliver dog kun 1-cifret pga. et stærkt 1. kvartal i 2016.
Der forventes 275 nye konceptbutikker i 2017 sammenlignet med 336 i 2016. Vi ser qua historikken bestemt en chance for at 2017-tallet bliver lidt højere og lander omkring 300. Halvdelen de nye butikker forventes i EMEA, mens kun 25% kommer fra Nord- og Sydamerika og 25% fra Asien.
I dag ligger under 15% af konceptbutikkerne i Asien (heraf næsten 5% i Australien). Pandora går kun stille og roligt frem på det kinesiske marked, hvor en by erobres ad gangen med flere butikker, og der forventes 40 nye butikker om året de næ-ste par år. For så vidt angår Indien har Pandora i januar indgået en lokal distributøraftale, der åbner mulighed for åbning af 50 butikker over de næste 3 år på et af verdens største smykkemarkeder, som dog er meget guldbaseret i modsætning til Pandoras primære sølvfokus.
Samlet er der gode vækstmuligheder via nye butikker – i særdeleshed i Asien og Latinamerika, hvor man kun i lille grad er tilstede idag. Det er dog også klart, at med en større masse bliver kravet til væksten i absolutte tal også større, og det kan naturligvis blive et problem på sigt.
Efter vores vurdering er det dog ikke indenfor en overskuelig fremtid – dertil er potentialet i de nye markeder fortsat for store, ligesom vi stadig ser gode optimeringsmuligheder på de mere modne markeder (USA, EU, AUS), hvor Pandora arbejder aktivt med forhandlernetværket.
Ny udbyttepolitik
I lighed med tidens tendens har Pandora ændret sin udlodningspolitik på baggrund af feedback fra investormiljøet, hvilket vi også ser som en indikation af en ændring i investorstrukturen i takt med et højere modningsniveau. Vækstinvestorerne er i nogen grad afløst af indkomstinvestorer, som sigter efter et løbende afkast.
Aktietilbagekøbet sænkes fra 4 mia. kr. til 1,8 mia. kr, mens udbyttet øges til 36 kr. i 2017. Pandora har med CEO’s egne ord etableret et nyt udbetalingsniveau på omkring 1 mia. kr. per kvartal fremadrettet. Ved kurs 840 modsvarer det et attraktivt direkte afkast på lige over 1% i kvartalet. Vi ser fortsat ingen ændring i investeringscasen, selvom de flotte vækstrater er faldende, og vi sandsynligvis vil se små nedjusteringer af estimaterne. Det er fortsat vores vurdering, at aktien godt kan bære en værdiansættelse over kurs 1.000 – også hvis væksten stabiliserer sig omkring 10% de næ-ste par år.
Steen Albrechtsen og/eller dennes nærmeste ejer aktier i Pandora.
Børskurs på analysetidspunktet: 840 AktieUgebrevets kursmål (9 mdr): 1050-1100
Læs tidligere analyser af Pandora her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her