Efter et fladt 1. halvår lover ALK tocifret vækst i det europæiske tabletsalg i andet halvår. Det er en nødvendighed for at opfylde målsætningen om 9-14 pct. vækst for hele året.
Forventningerne om et stærkere tabletsalg i andet halvår var nok til, at investorerne kunne drage et lettelsens suk og give tiltrængt luft til den vingeskudte aktie. Aktien steg 10 pct. efter regnskabet, og det var næppe fordi, regnskabet var ekstraordinært godt. Snarere fordi frygten for tabletsalgets udvikling i Europa blev tæmmet en smule.
ALK underbyggede sin tro på et stærkt 2. halvår med en række europæiske data om sæson, patienter, lægeaftaler m.v. Baggrunden for 1. kvartals lavere tabletsalg i Tyskland og de nordiske lande var en bølge af luftvejsinfektioner, som optog kapacitet på klinikkerne og førte til en nedprioritering af allergipatienterne. Oveni en lidt svagere pollensæson i 2022, som medførte en lavere tilgang af nye patienter end forventet og dermed et lavere tabletsalg. Tabletsalget er det helt store fokusområde for investorer og analytikere. Det er ikke så overraskende med tanke på aktiens store fald ovenpå de præliminære kvartalstal i april, hvor en mindre skuffelse i tabletsalget gav brændstof til øget usikkerhed. ALK justerede dengang forventningen til tabletsalgsvæksten fra ”op til 15 pct.” til ”9 til 14 pct”. I 2. kvartal var der positive overraskelser fra den internationale forretning, hvor især Japan bidrager. For tabletterne var den samlede omsætning i halvåret på 1.128 mio. kr., hvoraf det europæiske salg udgjorde 775 mio. kr. ALK fastholder den forholdsvis brede forventning om 9-14 pct. vækst i tabletforretningen for 2023, og dermed er der lagt op til, at 2. halvår bliver stærkt og ikke mindst, at væksten vender tilbage i Europa. ALK indsnævrer årets omsætningsvækst fra 7-11 pct. til 8-10 pct.
For den fremtidige investeringscase i ALK er det vigtigt, at forventningen til EBIT-marginen på 13-15 pct. fastholdes, hvilket udgør et markant løft fra 10 pct. i 2022. Indtjeningsvæksten er dermed betydeligt højere end omsætningsvæksten.
Fremgangen er vigtig, fordi den understøtter, at ALK er på vej ind i en fase, hvor skalaeffekter bliver en vigtig faktor. Især, så man frem mod 2025 kan løfte EBIT-marginen til målsætningen på mindst 25 pct., som også er niveauet for et typisk ”specialty pharma” selskab. Udover omsætningsvækst vil bl.a. også faldende R&D-udgifter hjælpe med at løfte indtjeningen, fordi flere af de store – og dyre – fase 3 studier er ved at være i mål.
ALK opdaterede de strategiske milepæle, som skal sikre og understøtte den fremtidige vækstrejse. Her har man bl.a. siden sidst fremlagt gode fase 3 data i husstøvmideallergi for børn. ALK vil på basis af data fra fase 3 studiet i 1.458 børn (5-11 år) med allergitabletten mod husstøvmider indsende ansøgning til lægemiddelmyndighederne i USA og Europa.
Vigtigheden af denne indikation må man ikke glemme i særligt USA, da det efter strategiændringen for det amerikanske marked er via børnelægerne, at man vil forsøge at trænge ind på markedet. Det har hidtil vist sig umuligt for ALK at bryde ind på det amerikanske marked igennem den beskyttende mur af velbetalte allergilæger.
Steen Albrechtsen
Konklusion
Aktuel kurs 78,0
Kortsigtet (< 3 mdr.) Sælg
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 74,1
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.