Mærsk er klar til nye store logistikopkøb efter en pause i 2023. Det er det underliggende signal i topchef Vincent Clercs overraskende melding om, at Mærsk nu er interesseret i tyske DB Schenker. Aktiemarkedet synes ikke begejstret, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Hvis man skal tro det anerkendte tyske Handelsblatt, har A.P. Møller-Mærsk været på en regulær lobbytur gennem det politiske Berlin. Forud for salget af DB Schenker ser avisen nu Mærsk som en mulig køber.
Uanset, om Mærsk får fat i DB Schenker, så har topchef Vincent Clerc givet et signal om, at koncernen efter en pause i 2023 igen er klar til at købe op i stor stil. Selvom 2024 og 2025 tegner meget problematiske for Mærsk, så har koncernen og hovedaktionær A.P. Møller Holding store finansielle reserver efter boomårene 2021 og 2022.
Strategisk ville DB Schenker markant forskyde omsætningstyngden i Mærsk fra søtransport af containere til det mere stabile marked for generelle logistikløsninger. 2023 har demonstreret, at markedet for søtransport svinger voldsomt, og at A.P. Møller-Mærsk er meget følsomt over for udsvingene. Så hvis det ikke lykkes med DB Schenker, vil et eller flere opkøb af andre logistikvirksomheder logisk set være på Vincent Clercs dagsorden.
Foreløbig har opkøbet af en stribe logistikvirksomheder i årene 2022 og 2021 gjort Mærsk-koncernens omsætning mere konjunkturstabil end omsætningen i mere rendyrkede containerrederier som tyske Hapag-Lloyd – selvom indtjeningen i Mærsk slet ikke er stabiliseret på samme måde.
CEO Vincent Clerc understregede på investorkonferencen efter 2023-årsrapporten, at koncernens strategi er meget klar: ”Vi må diversificere vore omsætningsstrømme og vores indtjeningsstrømme mod den mere stabile og mindre volatile dele af forsyningskæden.” Og det vil stort set være alt uden for Ocean-divisionen med containertrafikken til søs.
Vincent Clerc understreger, at logistikvirksomheder som DB Schenker har opvist en mere modstandsdygtig indtjening i perioden efter covid. Men det har også gjort indtryk på Mærsk, at en af koncernens store rivaler i containertrafikken og logistik, CMA CGM, har haft held til at opbygge en logistikforretning, der overgår Mærsks.
En overtagelse af DB Schenker kan også forskubbe omsætningsbalancen i koncernens logistikdel fra forbrugervarer til industrileverancer og dermed bringe logistikken mere i balance med containerfarten. Netop behovet for også på den måde at ændre balancen i koncernen er en yderligere grund til, at Mærsk skal foretage flere opkøb i fremtiden. Det vil tage for lang tid, hvis koncernen organisk skal bygge nye kompetencer og et nyt kundegrundlag i logistikdelen op fra bunden.
Aktiemarkedet ser tilsyneladende med en vis skepsis på de nye opkøbssignaler fra Vincent Clerc. Mærsk B-aktien faldt i den efterfølgende uge med 16 pct. En suspension af det aktuelle aktietilbagekøbsprogram og en dyster prognose for 2024 presser også aktien ned.
Konklusion
Aktuel kurs 9478
Kortsigtet (< 3 mdr.) Sælg
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 8056
Morten A. Sørensen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her