Den nyeste aktie på fondsbørsen tilhører shippingsegmentet, men er dog langt fra en typisk shippingaktie, hvor indtjening og aktiekurs kan svinge voldsomt i takt med udviklingen i fragtrater. Snarere tværtimod.
Selvom Svitzer kan lyde eksotisk, så er det faktisk alt andet end en eksotisk forretning, hvilket selskabets 180-årige historie måske også indikerer.
Omsætning og indtjening er i udgangspunktet uhyre stabil og sikret i betydelig grad via længerevarende kontrakter indenfor to forretningsområder.
Havne- og terminalbugsering, som i runde tal står for henholdsvis 2/3 og 1/3 af omsætningen, mens EBITDA-indtjeningen er mere ligeligt fordelt (ca. 60/40) mellem de to områder, da indtjeningsmarginerne i terminalforretningen er lidt højere.
Principielt ligger den eneste forskel på de to områder på den kommercielle side, hvor terminalforretningen skiller sig ud med en gennemsnitlig kontraktlængde på 10 år, men kan løbe op til 30 år. Havnebugseringen opererer mere efter behov, men dog via enelicenser i nogle havne og i andre havne via aftaler med rederier på flere års varighed.
Svitzer har en længerevarende ordrebog på 13,6 mia. kr. ved udgangen af 2023 alene indenfor terminalbugsering. Kun ca. 2 mia. kr. er for 2024, mens resten er for efterfølgende år, og heraf er 6 mia. kr. til 2025-2028, dvs. i praksis også 2 mia. kr. om året. Det understreger stabiliteten og den lave risiko i terminalforretningen.
EBITDA-marginen har for Svitzer som helhed i fire af de seneste fem år ligget helt stabilt på 29,2-29,7 pct. I ét år nåede den 31,7 pct., og det skyldes formentlig, at pandemien rykkede lidt på fordelingen mellem forretningsområderne.
Selskabet har netop opjusteret forventning til helåret til en vækst på 6,0-7,5 pct. mod 3,5-5,0 pct. før og et løft i EBITDA-resultatet med 75 mio. kr. til 1775-1875 mio. kr. Opjusteringen forklares med en lidt højere inflationsjustering og en opstart af nye kontrakter lidt tidligere end ventet samtidig med valutamedvind på marginsiden.
Omsætningen er de sidste fem år vokset med gennemsnitligt 4,1 pct. om året, men det er især de sidste to år, at væksten har været høj. For de kommende håndfuld år forventes en gennemsnitlig markedsvækst på 4,4 pct., som altså flugter ganske godt med udviklingen hidtil.
Den ledende globale position er dog formentlig kun til låns, for nr. 2 i verden Boluda Towage er i gang med en opkøbsproces af det femtestørste selskab i verden målt på antal skibe i flåden.
Det tegner klart til, at Boluda og Svitzer bliver to markedsledende spillere – og så er der alle de andre. Det vil formentlig ikke ændre noget særligt ved stabiliteten og vækstudsigterne i forretningen, for de to storspillere vil nok primært tage markedsandele fra alle de små selskaber.
Samlet set har vi altså at gøre med en aktie, hvis omsætning og margin næsten kan fremskrives med en lineal. Stabiliteten i den globalt spredte forretning (141 havne og 40 terminaler i 37 lande) er overvældende høj og en forventet udbetalingsprocent på 40-60 pct. af overskuddet sikrer en stabil udbyttehistorie.
Konklusion
Aktuel kurs 258,00
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 260
Steen Albrechtsen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her