Dagbladsanalyse 2024: Sjællandske Medier er uden sammenligning en af de mest udfordrede større danske dagbladsvirksomheder: Sidste år dykkede omsætningen mere end 15 pct. – fra 513 mio. kr. i 2022 til 428 mio. kr. i 2023. Og driftsresultatet blev forringet til minus 46 mio. kr. mod minus 30 mio. kr. året før. Ledelsen er tydeligvis opmærksom på glidebanen og har truffet hårdhændede beslutninger for at genoprette lønsomheden. Men en svag finansiel position gør dagbladskoncernen meget sårbar, hvis tingene skrider yderligere, skriver chefredaktør Morten W. Langer analyse. Læs også vurderinger fra medieeksperter og fra ledelsen for Sjællandske Medier.
Ledelsen med CEO Jens Nicolaisen skriver i regnskabet, at ”Virksomhedens omsætning faldt i 2023 med 84,3 mio. kr. til 428,5 mio. kr. Af faldet kan 72 mio. kr., det vil sige langt størstedelen, henføres til faldende annonceindtægter som følge af det hårdt pressede annoncemarked, mens tilpasning af og reduktion i udgivelser, outsourcing af distribution og et fortsat fald i abonnementsomsætningen på print forklarer de resterende 12,3 mio. kr. Til gengæld steg digitale abonnementer og -annonceomsætning markant, men uden at det har inddæmmet det markante fald på print.”
Videre hedder det i ledelsesberetningen, at ”I 2023 gennemgik virksomheden store tilpasninger af omkostningerne (…) antallet af medarbejdere blev reduceret med godt 100. Omkostningsreduktionen er gennemført ved en ny tværmediel organisering, det vil sige at alle medarbejderes bidrag som udgangspunkt sker på tværs af medier, kanaler og produkter. Derudover er der etaberet en ny chefredaktion og en generel tilpasning og slankning af ledelseslaget. Samtidig er der gennemført en stor effektivisering af processerne omkring printprodukterne i forbindelse med designopgraderingen af alle produkter. Salgsmæssigt er der implementeret en ny tværmediel salgstilgang, som understøtter en mere Iønsom omsætningsstruktur på tværs af produkter og medier fremover.”
”Det usædvanligt store (annonce) fald gav anledning til gennemgribende tilpasninger og omstrukturering af organisationen, som har medført restruktureringsomkostninger på ca. 28,8 mio. kr. Omkostningerne omfattede løn til opsagte medarbejdere på 27,3 mio. kr. (…) Tilpasningen af virksomheden er sket i et marked med markant stigende omkostninger og markant faldende efterspørgsel efter annoncer på print (…) Selskabet kan konstatere, at driftsudviklingen i de første måneder af 2024 er bedre end forventningerne, hvilket for ledelsen indikerer, at det er lykkedes at få selskabets omkostninger reduceret til et niveau, som modsvarer selskabets aktuelle indtægter.”
Artiklen fortsætter under grafikken
Det erkendes dog også, at mediekoncernen er finansielt sårbar: ” Selskabet har gennem de senere år afdækket sine finansieringsbehov ved en kassekredit hos selskabets pengeinstitut, og denne aftale er efter balancedagen fornyet frem til ultimo december 2024, hvor det er ledelsens forventning, at en tilsvarende ny aftale vil blive indgået for 2025. Det er således af afgørende betydning, at Sjællandske Medier i 2024 realiserer sine budgetforventninger, der ligger til grund for aftalen med selskabets pengeinstitut, Iigesom selskabets goodwillbeløb pr. 31. december 2023 på 122 mio. kr. og aktiverede skatteaktiv på 11 mio. kr. tilsvarende tager udgangspunkt i budgetforventningerne til 2024”, oplyses det.
Ledelsen skriver også, at ”virksomheden er – uagtet den positive start på 2024 – fortsat sårbar overfor yderligere opbremsning i økonomien i den lokale detailhandel, som vil have en negativ effekt på virksomhedens resultat, finansielle stilling og likviditetsberedskab.”
Morten W. Langer
Ekspertkommentar fra Michael Dyrby, tidligere chefredaktør for BT, og nu rådgiver for medievirksomheder om strategi og forretningsudvikling.
Sjællandske Medier har indledt et generationsskifte med en forholdsvis ny chefredaktør, Louise Pettersson, der kom til i 2023, og som er relativt uerfaren med topledelse i større organisationer. På den forretningsmæssige side er Sjællandske Medier styret af Jens Nicolaisen, der er en af de mest erfarne i mediebranchen og med stor erfaring fra både print og digital. Han har blandt andet været med til at lave gazellekonceptet, opstarte Finans og som bestyrelsesformand været med til at opbygge Watch Medier.
Pettersson har samlet en ny og talentfuld redaktionel ledelse, der har travlt med at transformere Sjællandske Medier fra et printmedie til en digital udgivelse, der skal levere de væsentligste indtægter i fremtiden. Det er en vanskelig og smertefuld proces, og det er især vanskeligt at gøre det så konsekvent, som det kræver.
Sjællandske Medier tabte i 2023 hele 72 millioner annoncekroner, så der er ingen vej tilbage: De skal have flere betalende digitale brugere. Sjællandske Medier er i fuld gang, men utallige fyringsrunder de seneste to år er udtryk for, at den digitale proces ikke har været tilstrækkelig og radikal nok.
Ledelsen har været for optimistisk i synet på fremtiden. Men det er de ikke ene om i den danske mediebranche. Gentagne fyringsrunder dræner engagement og selvtillid ud af enhver organisation og gør vejen til succes længere. Sjællandske Medier har stadig et stort antal journalister og mange lokalredaktioner, som de er i gang med at sammenlægge og udvikle.
Trods mange nedture har Sjællandske stadig en reel chance for at skabe et stærkt regionalt medie.
Ekspertkommentar fra Steffen Damborg, tidligere direktør på Jyllands-Posten og nu rådgiver og foredragsholder om digitale strategier i medieverdenen.
Sjællandske Medier har gennem en årrække været udfordret. Regionale dagblade og lokale ugeaviser er to af de mest trængte mediekategorier, og Sjællandske Medier køb af JP/Politikens 13 nordsjællandske ugeaviser i 2019 øgede mediehusets eksponering mod det faldende printannoncemarked yderligere.
Samtidig har opkøbet de senere år belastet selskabets regnskaber yderligere som følge af store goodwill-afskrivninger. Afskrivninger, der også vil belaste koncernen i de kommende år, men som dog ikke vil have likviditetseffekt.
Koncernen har altså primært satset på regional sjællandsk dominans inden for printkategorierne. Selvom mediehuset råder over en række digitale medier og radiostationen SLR, så er det printmedierne der fylder. Og koncernen er særlig følsom overfor efterspørgslen efter printannoncering grundet overvægten af rent annoncefinansierede ugeavisudgivelser.
I et marked, hvor betalingsvilligheden for både avisabonnementer og -annoncering fortsætter nedad, så er det en giftig cocktail. Spørgsmålet er, hvor meget der er tilbage at skære i, uden at spareøvelserne accelerer indtægtstabet på såvel bladsalg som annoncesalg yderligere.
Den finansielle polstring er ikke stor, og selskabets kassekredit skal genforhandles med banken senest i december i år.
Fra Sjællandske Medier siger adm. direktør Jens Nicolaisen i forlængelse af denne analyse:
Sjællandske medier er efter et par økonomisk særdeles vanskelige år halvvejs igennem en turnaround, som fundamentalt består af en genopretning af økonomien og en digital transformation. Omstillingen til morgendagens forretningsmodel er gennemgribende organisatorisk, procesmæssigt og strukturmæssigt. Digitaliseringsgraden er stigende, men forventes i næste fase at stige yderligere, som effekt af de mange tiltag der er gennemført. I første omgang forventer vi at nå balance i driftsresultatet (EBITDA) i år – og balance i resultat før skat næste år.