Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Medieanalyse – JFM tjener kun på ”andre aktiviteter”

Morten W. Langer

tirsdag 22. oktober 2024 kl. 11:55

Jesper Rosener

JFM, som består af de tidligere medieselskaber Fynske Medier, Syddanske Medier, Jyske Medier og Midtjyske Medier, der blev købt af Berlingske Media i 2016, har med 15 dagblade og 41 lokalaviser unikke muligheder for at trække stordriftsfordele ud af forretningen. Sid­ste år var driftsbundlinjen alligevel tæt på nul i mo­derselskabets kerneudgivelser. Men der blev skabt et solidt plus på driften uden for moderselskabet, især fra ejerandelene i DAO/Danske Avisomdeling og eCommerce-selskabet deal.dk.

Koncernselskabet JFM P/S har som hovedaktivitet kerneudgi­velserne i form af dagblade, lokalaviser og radio, der sid­ste år gav et driftsplus på to mio. kr. mod 104 mio. kr. året før. Ledelsen, anført af CEO Jesper Rosener, COO Bjarne Munck og ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, op­lyser i regnskabet, at ”2023 var præget af et historisk van­skeligt annoncemarked, hvor særligt nedgangen i printan­noncering accelererede fra 2. kvartal.”

Videre skriver ledelsen, at ”JFM er, som den største ak­tør på det danske ugeavismarked og med 15 dagblade, naturligt påvirket af en sådan udvikling. For koncernen betød nedgangen i annoncemarkedet en negativ resul­tatpåvirkning på mere end MDKK 100. JFM foretager lø­bende tilpasninger af omkostninger for at imødekomme den strukturelle udvikling på både annoncemarkedet og markedet for indholdssalg på print.”

Koncernens driftsresultat faldt mindre end i modersel­skabet, fra 99 mio. kr. i 2022 til 27 mio. kr. sidste år. For­klaringen er, at driftsresultatet på aktiviteterne uden for moderselskabet viste fremgang, fra minus fem kr. i 2022 til 25 mio. kr. sidste år.

Forbedringen skyldes stort set alene et bedre resultat på 32 pct. i ejerandelen i DAO med en driftseffekt på plus 25 mio. kr. – til plus 15 mio. kr. mod minus ti mio. kr. året før. Ejerandelen på 15 pct. i Ritzaus Bureau bidrog med et par mio. ligesom året før.

De øvrige aktiviteter er samlet i datterselskabet JFM Gruppen, der omfatter en lang række andre aktiviteter, blandt andet deal.dk, guloggratis.dk, Radio FM4 og Job­danmark. Under ét gav disse aktiviteter sidste år et under­skud på to mio. kr. mod minus 25 mio. kr. året før.

Fremgangen ligger blandt andet i deal.dk, hvor ledelsen skriver, at ”Deal.dk A/S havde ved indgangen til året erhver­vet sig Sweet Media Group (Sweetdeal), og fokus for 2023 har været at integrere det nye brand og organisation i Deal. dk A/S. Det er lykkedes og parallelt hermed har organisati­onen vundet terræn i markedet og skabt markant vækst.”

Datterselskabet Jobdanmark gav et driftsplus på to mio. kr. mod minus én mio. kr. året før, og datterselskabet guloggratis.dk gav et driftsresultat på nul mio. kr. ligesom året før. Om det kriseramte datterselskab Radio FM4 oply­ses i regnskabet, at ”Selskabets resultatopgørelse for 2023 udviser et overskud efter skat påTDKK 1.272. Set i lyset af, at man i årets løb har mistet momsfradragsretten, vurderer ledelsen resultatet som tilfredsstillende (…) Selskabet ud­betaler jævnfør bekendtgørelse nr. 267 bilag 5 i alt fem pct. af den indskudte ejerkapital i afkast for året 2023. Admini­strerende direktør og chefredaktør Anne-Marie Dohm fra­trådte sin stilling 1. oktober 2023, hvorefter en konstitueret ledelse blev indsat for den resterende del af året.”

Senest i maj var den statsfinansierede radiokanal gen­nem en omfattende fyringsrunde med lukning af de fle­ste faste radioformater.

Overordnet synes JFM koncernen kun at lykkes delvist med at skabe nye lønsomme forretninger uden for de tra­ditionelle avisaktiviteter, som forsat må anses for at være meget sårbare. Dels på grund af et fortsat vigende an­noncemarked, men også på grund af svære markedsvilkår for at sælge traditionelle dagsbladsabonnementer, som antageligt især trækkes af et ældre trofast printpublikum.

Den finansielle situation synes rimeligt solid med en kortsigtet finansiel gæld, antageligt til banker, på 164 mio. kr., i forhold til en likvid beholdning på 233 mio. kr.

Morten W. Langer

JFM har kun overskud udenfor moderselskabet

Ekspertkommentar fra Steffen Damborg, tidligere di­rektør på Jyllands-Posten og nu rådgiver og foredrags­holder om digitale strategier i medieverdenen.

JFM har gennem fusioner etableret sig som Danmarks markant største regionale/lokale mediehus. Rygterne går på, at man gerne samler yderligere op blandt de øvrige aktører i de to mediesegmenter.

Mest interessante fusioner ville være med Sjællandske Medier og Mediehusene Midtjylland. De tre mediehuse kender hinanden godt og deler bl.a. ejerskabet af eCom­merce-selskabet Deal.dk, hvor ledelserne for de tre me­diehuse mødes til bestyrelsesmøder.

En yderligere konsolidering i det regionale medieland­skab vil formodentlig kræve en yderligere forværring af det økonomiske klima for dagbladene, da ønsket om fort­sat selvstændighed vægter højt hos de implicerede parter.

JFMs markedspositioner er generelt udfordrede. Både på abonnementssiden og på annoncesiden er budgetter­ne skredet de seneste år. Dette har afstedkommet årligt tilbagevendende spareøvelser, der lige akkurat holder koncernen oven vande.

Selskabet står med to grundlæggende udfordringer:

1) Hvor længe kan man tilpasse sig den vigende efter­spørgsel og opretholde økonomisk bæredygtighed via besparelser og effektiviseringer på den klassiske avisfor­retning?

2) Digitaltransformation af lokale ugeaviser og regiona­le dagblade har vist sig særdeles svær. Den rent annonce­finansierede ugeavisforretning er grundlæggende umulig at transformere til et digitalt produkt, da kontaktprisen for ugeavisannoncering er astronomisk ift. de digitale annon­cetilbud, som tilbydes af tech-giganter som Facebook og Google.

Annonceforretningen for dagbladene lader sig ej heller transformere i tilstrækkelig grad. JFM skal således belave sig på at fremtidens indtjening hovedsageligt baserer sig på abonnementsforretningen. For de regionale dagblade er det i nogen grad muligt at transformere abonnements­forretningen til digitale produkter, omend aldersprofilen på selv rene digitale medieabonnementer er faretruende høj.

Ekspertkommentar fra Michael Dyrby, tidligere chef­redaktør for BT, og nu rådgiver for medievirksomhe­der om strategi og forretningsudvikling.

Generationsskiftet er så småt sat i gang for Jysk Fynske Medier, hvor et nyt medlem af bestyrelsen netop er ud­peget til det, der må være landets ældste mediebestyrelse med en gennemsnitsalder på 68 år. Espen Eigil Hansen er inviteret ind fra Norge, og han har den fornødne branche­indsigt med adskillige topjob i den norske medieverden.

Han er 58 år, så de er ikke gået planken ud hos JFM, der efterhånden er dansk presses svar på Joe Biden. Espen Egil Hansen er ny næstformand for JFM og udset til at bli­ve den nye formand i 2025. Fusionen mellem de mange jyske og fynske blade blev født med et rotationsprincip i bestyrelsen, hvor formandsposten er gået på omgang hvert andet år, og det har stået i vejen for en tilførsel af den nødvendige professionalisme i alle årene.

Resultaterne er heller ikke imponerende, og koncernen lider i den grad under manglende fornyelse. JFM’s forsøg på at digitalisere, samtidig med ønsket om at fastholde de mange lokale og regionale avisudgivelser, har vist sig van­skeligt. Den kommende formand for bestyrelsen kunne passende spørge direktionen, om digitaliseringen bliver gjort konsekvent nok og med den rette forretningsmodel.

Mediehuset har nemlig de seneste år stået bag den ene fyringsrunde efter den anden blandt de redaktionelle medarbejdere, og det er trods alt dem, der skaber værdi­en i koncernen. JFM taber som alle andre regionale me­diehuse på deres primære udgivelser. Men modsat f.eks. Nordjyske Mediehus og JP/Pol har JFM ingen nichemedier, der kan samle de nye brugere op, der er villige til at betale for specialiserede udgivelser.

Ved fusionens indgåelse for ti år siden skabte man lan­dets næststørste private mediehus, men resultaterne har været en skuffelse, og der skal ske noget dramatisk i de kommende år. Jysk Fynske Medier har dog stadig mange journalistiske medarbejdere og lokalredaktioner og der­med en spidskompetence. Men de får åbenlyst for lidt ud af det. Skal mediemanden fra Norge være redningsmand, får han travlt.

Kommentar til analysen fra CEO Jesper Rosener, der understreger, at han ikke ønsker at forholde sig til vurderingen af JFM’s bestyrelsesforhold, da det ikke henhører under direktionens ansvarsområde. Han skriver til Økonomisk Ugebrev i en kommentar til ar­tiklen:

Vi betragter JFM som en succes. Publicistisk, fordi vi sikrer kvalitetsjournalistik til store dele af Danmark – med sær­ligt fokus på det lokale og dermed bidrager til demokrati og sammenhængskraft. Og faktisk også økonomisk, idet vi med fusionen i 2015, købet af Midtjyske Medier i 2016 og Helsingør Dagblad, samt de lokale LIV-medier i Køben­havn i 2020 har bidraget til en konsolidering og til syner­gigevinster, der gør det muligt at drive vores virksomhed med sorte tal. Vi forøger løbende vores likviditet og er på den måde parate til at finansiere den digitale udvikling og i øvrigt gribe de muligheder i markedet, som måtte vise sig.

Vi er naturligvis udfordrede af den strukturelle foran­dring i den danske medieverden. Vi er Danmarks største aktør på printannoncer i dagblade og ugeaviser og vil der­for i absolutte tal naturligt også være hårdest påvirket af den vandring, både annoncører og læsere foretager fra papir til digitale platforme. Det er udfordringer, vores størrelse gør os i stand til at håndtere, så vi stadig har luft til løbende at udvikle særligt vores digitale produkter.

I den forbindelse er det helt centralt, at vores digita­le indholdssalg vokser markant. Vi øgede i både 2022 og 2023 vores antal af rent digitale abonnenter med 40 pct., og det vil også blive tilfældet i 2024. Det bliver helt afgø­rende, at vi i de kommende år fortsat kan hæve vores ind­tægt fra digitalt indholdssalg betydeligt.

Til det formål spiller vores brug af data en afgørende rolle. Det er også tilfældet for vores salg af annoncer. Vi har siden fusionens start investeret forholdsvis massivt i etableringen af et velfungerende datasetup, som vi bl.a. bruger til at målrette annoncørernes kampagner til det ønskede publikum, og her i efteråret er kontakttallet ud mod danskerne i vores datterselskab Step Network blevet Danmarks største.

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

artikelserie
Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank