Med effektive tiltag har Økonomisk Ugebrev opnået en positiv EBITDA på 0,2 mio. kr. Der forventes et markant forbedret driftsresultat i 2025. Her er et uddrag fra selskabets ledelsesberetning:
I 2024 har Økonomisk Ugebrev A/S konsolideret sin position som en lean skalérbar medievirksomhed med et stærkt fundament i nichebaseret kvalitetsindhold. Gennem målrettede strategiske tilpasninger har vi styrket vores kerneforretning inden for dybdegående journalistik og analytisk formidling til beslutningstagere i erhvervslivet, finanssektoren og den offentlige sektor samt erfarne privatinvestorer.
Virksomhedens fokus har været at transformere sig fra traditionelt mediehus til en agil vidensplatform, der både er relevant og robust i en omskiftelig verdensorden præget af geopolitisk uro, ustabilt aktiemarked, digital disruption og faldende annonceindtægter for mediebranchen.
Driftsmæssig transformation
Gennem en succesfuld omkostningstilpasning og en forenklet organisationsstruktur har ØU opnået en positiv EBITDA på 0,2 mio. kr. fra minus 0,3 mio. kr. i 2023. Dette er opnået ved at konvertere faste back office-roller til fleksible freelance- og timeløsningsmodeller og samtidig øge effektiviteten i systemunderstøttelsen af vores salgsog distributionsarbejde. Selve redaktionen er ikke blevet berørt af effektiviseringerne. Vi har dermed skabt en driftsmodel med lavt break-even-punkt, høj fleksibilitet og minimal kapitalbinding – ideel for fremtidig skalering eller integration med større medieaktører.
Markedsudvikling og abonnementsfokus
Omsætningen dykkede 10 pct. især på grund af faldende annonceindtægter som følge af selvvalgt mindre fokus på annoncesalg. I forbindelse med omlægning af salgsafdelingen til alene at omfatte freelance sælgere er det besluttet foreløbig at fokusere salgsressourcerne i andre retninger. Der planlægges fornyet fokus på annoncesalg, jobannoncer og annoncørbetalt indhold med en ny organisation især baseret på provisionsaflønning.
Salget af B2B-abonnementer udviklede sig positivt, og vi ser fortsat stigende efterspørgsel efter viden, der understøtter virksomheders behov for strategisk indsigt og benchmarking via analyser, databaserede ratings og emnespecifik journalistik.
Særligt vores redaktionelle fokus på store virksomheders klimarapportering, tax governance og økonomisk performance har tiltrukket stor interesse fra både private virksomheder og offentlige aktører.
Produktudvikling og nye målgrupper
I 2024 har vi gennemført en række relanceringer og nyskabelser:
- Aktietjenesten ØU Trader er relanceret med fokus på nye og uerfarne investorer – og produktet vil blive udviklet i samarbejde med den yngre generation som idemagere og content skabere
- Bestyrelsesguiden.dk er rebrandet og relanceret som betalingsunivers med ny visuel identitet – og der arbejdes med at videreudvikle platformen sammen med erfarne erhvervsfolk.
- Nye sites lanceret som Konferencer.ugebrev.dk og artikelarkivet ugebrev.Prenly.com.
- Printdistribution af vores publikation De 100 Rigeste via kioskdistribution gennem 7/11 er lanceret som ny kanal – og der er indgået aftale med partner, som har overtaget rettighederne til magasinets annoncedel mod et årligt vederlag.
Disse tiltag understøtter vores strategi om at aktivere nye målgrupper og styrke produkternes livscyklus gennem flerkanalsdistribution.
Strategisk alliancepotentiale
Vi har bevidst nedtonet investeringer i tung intern digital udvikling og i stedet fokuseret på strategiske partnerskaber, hvor vi kan koble vores unikke content-DNA med andres distributionsmotorer. I 2025 er der indgået test- og pilotalliancer med udvalgte partnere for at afprøve nye modeller for abonnementsvækst.
Samtidig har vi valgt at forholde os afventende over for det igangværende konsolideringsspil i mediebranchen og prioriteret positionering som uafhængig, specialiseret aktør, hvilket åbner døre til potentielle opkøb eller strategisk integration, når markedet modnes.
Fremadrettet fokus
I 2025 accelererer vi implementeringen af:
- Automatiserede kunderejser og leadscoring via ActiveCampaign
- Skalering af ØU Trader som entry-product til nye abonnenter
- Videreudvikling af Bestyrelsesguiden i samarbejde med profiler fra executive search-miljøet • Udvikling af nye nicheområder der dækker højaktuelle markedsdagsordner med konkrete tiltag til virksomheders navigation.
Vi forventer et markant forbedret driftsresultat i 2025, dels opnået gennem fortsatte effektiviseringer, dels fra øgede indtægter fra ikke-kerne produkter.
Morten W. Langer