Først den 6. februar ved aflæggelse af årsregnskabet kommer Pandora og selskabets ledelse op til den egentlige og afgørende eksamen. Den summariske formelding forleden om resultatet for 2017 kan rumme en langt mere negativ udvikling i USA, end de foreløbige regnskabstal afslører. Overskud og overskudsgrad skuffede, men var det på basis af superaggressive kampagner i julemåneden, spørger analytikere.
Selvom Pandora aktien på det seneste har gjort et solidt comeback, efter ledelsen fremlagde den fremtidige strategi og mere afdæmpede vækstforventninger, er usikkerheden for selskabet slet ikke ovre endnu. Der er mere tale om stilhed før stormen.
For den rigtige grundige analyse og hudfletning af ledelsens nedjustering kommer først samtidig med fremlæggelsen af årsregnskabet den 6. februar. Det er altså vigtigt at bemærke, at der på strategidagen slet ikke blev snakket om det foreløbige regnskabsresultat for 2017, og om baggrunden for nedjusteringen, som fortsat er en blackbox. I meddelelse n om foreløbige resultater for 2017 oplyses det blot, at ”based on unaudited financial numbers, PANDORA’s revenue for 2017 is expected to increase 12% compared to 2016 to DKK 22.8 billion. In local currency, revenue is expected to increase 15%, which compares to initial assumptions of a tailwind of around 1%. This translates into a negative revenue impact from currency of around DKK 0.8 billion compared to initial currency assumptions. Significantly impacted by the unfavourable currency development, revenue was marginally below PANDORA’s initial financial guidance of DKK 23-24 billion set in February 2017. In Q4 2017, likefor-like sales-out growth for PANDORA owned concept stores was 15%, mainly driven by a strong performance by the eSTORE. The EBITDA margin is expected to be 37.3% compared with PANDORA’s full year guidance of approximately 38%.”
Der gives altså ikke oplysninger om salgsudviklingen I USA, herunder like-for-like salget I de fysiske forretninger. Det oplyses at salget i estore trækker hovedparten af væksten, men det er ikke en nyhed i forhold til tidligere kvartaler. Og det understreger kun mistanken om, at like-for-like salget i de fysiske forretninger især i USA nu måske er direkte faldende.
Hertil kommer udbredt usikkerhed om omfanget af promotions, altså salgskampagner med store rabatter i julemåneden, måske for at kompensere for et svigtende salg.
Shortfonde har ikke givet op
Under alle omstændighederne vil analytikere og investorer forsøge at grave dybt i den underliggende salgsudvikling, især i USA, for at få en dybere forstå-else af den strukturelle udvikling i Pandora brandet. Så man skal forvente, at der vil blive gået benhårdt til Pandoras ledelse under analytikernes Q&A session, og hvor manglende eller uklare svar risikerer at blive hårdt straffet med et nyt pres på aktien, måske understøttet af de amerikanske shortfonde, som ikke ser ud til at have opgivet deres raid.
Ifølge strategiplanen skal Pandora i højere grad åbne egne butikker og overtage nuværende franchisetagere. En joker i dette spil bliver også, hvordan Pandora ikke taber momentum hos vigtige 3. partsforretninger, da der tidligere har været meldinger fremme om stigende utilfredshed med samarbejdet med Pandora.
Med til historien hører dog også, at Pandoras ledelse fik plusser i karakterbogen for den netop fremlagte strategiplan, ikke mindst ærlighed omkring en lavere langsigtet lønsomhed, og behovet for større strategiske forandringer.
Eksempelvis Nordea skriver i en analyse under overskriften ”A brutally honest diagnose of 2017 growth challenges”, at ”The board of directors and group management have undertaken a thorough strategic review of the accelerating growth challenges during 2016-17, which were largely driven by a lack of innovation and launches of real new product (platforms) since 2014 when the Disney and Rose collections were launched. However, the introduction of solid R&D action plans and a revamp of the overall O&O retailing platform support the 7-10% LCY growth target for 2018-22.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her