Børsnoterede forsikringsselskaber skal på den ene side værne om den etiske troværdighed overfor forsikringskunderne i markedet. På den anden side skal investorernes stigende krav om ESG-informationer – herunder også oplysningerne om forsikringsselskabernes ansvarlige investeringer – honoreres.
Det er to vidt forskellige øvelser, der ikke nødvendigvis hænger sammen.
Balancen mellem at prioritere de to tilgange er traditionelt faldet ud til fordel for et ansvarligt image gennem synlig tilstedeværelse på forsikringsmarkedet, hvor for eksempel Trygs slogan – ”Det handler om at være Tryg” – i mange år blev kridtet skarpt op gennem reklamer og events.
Det er stadigvæk forretningskritisk for samfundsansvaret at have etisk markedstilstedeværelse i målgruppen for at tiltrække nye kunder. En ansvarlig markedsprofil er afgørende. Men i de senere år er flere forsikringsselskaber, i takt med investorernes krav, begyndt at fokusere mere på ESG-rapporteringer. Det gælder også for Tryg, hvis CSR-rapportering til de finansielle markeder for blot få år siden var meget langt fra best-practice.
I en analyse på Økonomisk Ugebrev Samfundsansvar skrev vi således om Trygs CSR-rapportering for 2017, at ”både konkret indhold og format i Trygs netop offentliggjorte CSR-regnskab for 2017, baseret på en helt ny CSR-strategi, er langt fra prangende. Den svage præstation understøttes af beskedne vurderinger fra ESG-ratingbureauerne, der placerer Tryg blandt Danmarks 25 procent ringeste ESG ratede virksomheder.”
I dag er billedet anderledes med bl.a. en rapportering indeholdende mange ESG-nøgletal og flere ESG-analytikerrelevante oplysninger. Det kommer til udtryk i ESG-ratingbureauernes vurderinger, der samlet set det seneste år er løftet med fire procentpoint. Tryg placerer sig dermed aktuelt i 78 percentilen for industrien, mod en placering i 73 percentilen sidste år. Altså blandt de 22 procent bedste.
Tilbagegang hos Topdanmark og fremgang hos Sampo
Topdanmark går fire procentpoint tilbage, mens finske Sampo tildeles 12 flere procentpoint i forhold til sidste år. Netop Sampo, der i øvrigt ejer 47 procent af aktierne i Topdanmark, har det seneste år udviklet på CSR-indsatserne og ESG-rapporteringerne. Sampo har bl.a. placeret CSR under CFO’en, øget antallet af KPI’er for samfundsansvar samt integreret ESG-faktorer i investeringsstrategien. Det sidste rapporterer Sampo på i CSR-regnskabet og forsøger dermed at skabe sammenhæng mellem egne indsatser og de investeringer, de foretager.
Sampo placerer sig i 71 percentilen for branchen og har dermed ligesom Topdanmark et pænt stykke op til topperformerne, japanske Tokio og amerikanske Allstate Corp.
Isoleres rating-scoren til udelukkende at vise kategorien ”Community”, der blandt andet dækker over en virksomheds ansvarlighedsprofil på dens markeder samt indsatser på velgørenhed, donationer og frivillighed, står Tryg faktisk stærkt. De placerer sig på en andenplads lige efter Tokio. Men som bekendt er det den samlede ESG-ratingscore, der tæller. Hvis Tryg og Sampo skal blande sig helt i toppen kræver det bredere indsatser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.