CSR har de seneste år været en stor dagsorden i erhvervslivet. Hvordan vil det gå med det efter coronakrisen? Erhvervsredaktørerne for to store morgenaviser har vidt forskellige forventninger.
På Finans.dk. mener JP’s Steen Rosenbak, at der efter hjælpepakkerne vil blive stillet endnu større krav til samfundsansvar. I Berlingske mener Thomas Bernt Henriksen, at virksomhederne intet har at takke for. Vi må vente og se, hvem der får mest ret.
Men det kan også være, at virksomhederne vil blive bedømt på en helt anden skala. I Weekendavisen for et par uger siden argumenterer antropolog Karen Lisa Salamon for, at coronakrisen vil ændre vores måde at tænke på. Vi har vænnet os til at overlade et basalt ansvar til institutioner, men nu er vi f.eks. pludselig nødt til selv at forholde os til hygiejne, hvis vi vil undgå at smitte os selv og vores nære.
Og måske er det også sådan, virksomhederne skal tænke. De vil ikke blive bedømt på, om de formelt har fulgt et CSR-skema, men efter om de var der for deres nære, da det virkelig gjaldt