Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Morten W. Langer
Ansvarshavende chefredaktør

Velkommen til Økonomisk Ugebrev

Vores erfarne journalister stiller hver dag skarpt på ...

Finans

Danske Bank Q2 investor call oversat til dansk – med Q&A med analytikere

Morten W. Langer

fredag 17. juli 2026 kl. 15:17

Carsten Egeriis – CEO Danske Bank

Danske Banks investor call for Q2 bearbejdet til dansk:

Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:00:36

Tak, Claus. Jeg vil også gerne byde jer velkommen til vores Q2-telefonkonference, hvor jeg med glæde vil dele højdepunkterne fra Danske Banks finansielle resultater for årets første seks måneder.

Q2 var endnu et stærkt kvartal for Danske Bank. Vi leverede en solid indtjening. Vi fortsatte med at opbygge kommercielt momentum, og vi gennemførte disciplineret i forhold til vores strategiske prioriteter.

Det kommercielle momentum er bredt funderet og opmuntrende, idet kundeaktiviteten fortsat var sund på tværs af den nordiske forretning.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:01:07

Erhvervsudlånet voksede med 6 procent i forhold til året før, hvilket er særligt opmuntrende, fordi det omsættes til markedsandelsgevinster på tværs af Norden.

Det fortæller os, at vores relationsbaserede model og brancheekspertise vinder genklang hos erhvervskunderne.

Vi ser også fortsat positivt momentum inden for kapitalforvaltning med en stigning på 24 procent siden sidste år, understøttet af nettoindstrømning på næsten 15 mia. kr. i Q2.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:01:38

Vores finansielle resultater er stærke og af høj kvalitet, med en stigning i kerneindtægterne på 7 procent i forhold til året før og et nettoresultat i Q2 på 6,2 mia. kr., svarende til en egenkapitalforrentning på 14,8 procent.

Det er over vores målniveau for 2026 og er dermed også Danske Banks stærkeste kvartalsresultat i 20 år set ud fra egenkapitalforrentningen.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:02:03

Vores omkostningsprocent i Q2 var 43 procent, hvilket afspejler en stærk operationel gearing, fortsat omkostningsdisciplin og fremskridt i forhold til målet på 45 procent for 2026, som vi nu forventer at komme under.

Et vigtigt budskab i dag er, at vores vækst er bredt funderet og af høj kvalitet. Kundeaktivitet, volumenvækst på tværs af forretningsenhederne og modstandsdygtige marginer bidrager alle, samtidig med at kreditkvaliteten fortsat er stærk.

Det giver os tillid til indtjeningens holdbarhed. CET1-procenten på 17 procent er fortsat stærk.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:02:47

Vores kapitalgenerering er fortsat en klar styrke, idet vi fortsætter med at generere kapital, samtidig med at vi udvider balancen og foretager hensættelser i henhold til den nye udbyttepolitik, der blev offentliggjort i Q1.

På baggrund af de stærkere indtægtsudsigter som følge af højere kommerciel aktivitet og styringsrenter har vi hævet vores forventninger til nettoresultatet for 2026 fra 22-24 mia. kr. til 23-25 mia. kr.

Vi har fortsat fokus på lønsom vækst, disciplineret omkostningsstyring, stærk kreditkvalitet og attraktive afkast til aktionærerne.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:03:22

Kort sagt viser Q2 en stærkere lønsomhed i forretningen, som ligger over målniveauerne, og en fortsat kapitalmæssig fleksibilitet.

Vi er virkelig godt positioneret til resten af året.

Jeg vil nu give nogle få kommentarer til forretningsenhedernes resultater. Derefter giver jeg ordet videre til Cecile, som vil gennemgå de finansielle resultater.

Gå venligst til slide tre.

Når vi går fra koncernoversigten til vores forretningsenheder, er hovedbudskabet, at momentum er bredt funderet.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:03:52

På tværs af de tre forretningsenheder ser vi høj kundeaktivitet, god volumenudvikling og en modstandsdygtig indtægtsgenerering.

I Personal Customers er udviklingen fortsat konstruktiv. Kundeaktiviteten er sund, og vi ser fortsat vækst i udlån og indlån samt i detailkundernes investeringer.

Det fortæller os, at vi fastholder vores relevans for husholdningerne, både i forbindelse med deres daglige bankbehov og ved større finansielle beslutninger.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:04:21

Indtægterne er fortsat bevæget i den rigtige retning, understøttet af kundeengagement og en stærk indlånsbase.

Det er vigtigt, at lønsomheden fortsat er meget robust, og kreditkvaliteten fortsat er en klar styrke.

Business Customers viser også god kommerciel fremdrift og stærk vækst. Den underliggende tendens er dybere kunderelationer, således at kunderne benytter flere af vores løsninger, herunder daglige bankforretninger, cash management og bredere finansieringsprodukter.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:04:53

Både udlån og indlån peger på fortsat aktivitet blandt små og mellemstore virksomheder og erhvervskunder.

Gebyrindtægterne udvikler sig også godt, hvilket afspejler værdien af vores platforme og rådgivningskompetencer.

Det er en forretning, hvor dybden i kunderelationerne i stigende grad omsættes til indtjeningsmomentum.

I LC&I er aktiviteten fortsat solid, særligt inden for udlån og rådgivningsrelaterede områder. Vi fortsætter med at støtte store kunder på tværs af Norden med finansiering, adgang til kapitalmarkederne og strategisk rådgivning.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:05:30

Indlån i dette segment kan være mere sæsonbetonede og mere følsomme over for kundernes likviditetsstyring. Bevægelser fra kvartal til kvartal bør derfor fortolkes i den sammenhæng.

Kundernes efterspørgsel og aktivitetsniveauer er fortsat understøttende, og afkastene udvikler sig godt i forhold til vores ambitioner.

Konklusionen er, at forretningen præsterer stabilt på tværs af segmenterne. Vi ser kunder engagere sig med os på tværs af produkter og kanaler, og det understøtter volumener, indtægter og afkast.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:06:03

Bredden i dette momentum giver os tillid til vækstdagsordenen og til vores evne til fortsat at levere i forhold til vores mål for 2026.

Det er vigtigt, at gennemførelsen af vores Forward 2028-strategi fortsat leverer stærke resultater, og at vi er i stand til at investere i den teknologi- og AI-platform, som positionerer os godt for fremtiden, sådan som vi også beskrev nærmere ved vores strategiopdatering i april.

Særligt investeringerne i kunstig intelligens og de forventede resultater heraf udvikler sig som planlagt.

Gå derefter venligst til slide fire, hvorefter jeg giver ordet videre til Cecile.


Finansielle resultater

Cecile Hillary
Finansdirektør
0:06:41

Tak, Carsten.

Lad mig nu gå videre til resultatopgørelsen. Q2 var et stærkt kvartal med godt momentum i vores centrale indtægtsposter, fortsat omkostningsdisciplin og stærk kreditkvalitet.

For første halvår blev de samlede indtægter understøttet af vækst i nettorenteindtægterne og gebyrindtægterne, båret af kundeaktivitet og højere volumener.

Handelsindtægterne blev påvirket af markedsvolatilitet, mens andre indtægter nød godt af en engangseffekt på 231 mio. kr. i Q2.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:07:16

Sammenlignet med Q1 var nettorenteindtægterne fortsat modstandsdygtige, idet volumenvæksten opvejede lavere indtægter fra egenkapitalbasen og lidt højere finansieringsomkostninger.

Gebyrindtægterne blev forbedret inden for næsten alle gebyrkategorier, og både handels- og forsikringsindtægterne rettede sig efter et volatilt første kvartal.

Omkostningerne er fortsat i overensstemmelse med vores forventninger og afspejler en disciplineret gennemførelse.

Kreditkvaliteten er fortsat stærk med en velhensat portefølje og vedvarende kreditomkostninger under det normale niveau gennem konjunkturcyklussen.

Kvartalet viser en modstandsdygtig indtjeningskvalitet og god operationel kontrol.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:07:53

Jeg vil nu gennemgå de centrale poster mere detaljeret. Slide fem, tak.

Når vi ser på nettorenteindtægterne, leverede vi et solidt resultat i første halvår med en stigning i nettorenteindtægterne på 3 procent i forhold til året før.

Hovedbudskabet er, at udviklingen fortsat er modstandsdygtig, understøttet af en positiv volumenudvikling, konstruktive margintendenser og det stabiliserende bidrag fra vores strukturelle afdækning.

Ser vi på broen i forhold til året før, afspejler forbedringen en solid kreditefterspørgsel, mens den strukturelle afdækning fortsat ydede en vigtig modvægt, når man tager de fire rentenedsættelser i første halvår sidste år i betragtning.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:08:37

Det er den balance, vi forsøger at opnå: at drage fordel af det underliggende momentum i forretningen, samtidig med at vi opretholder stabilitet gennem disciplineret balancestyring.

Q2 viste igen en solid udvikling i nettorenteindtægterne. Volumenbidraget var fortsat understøttende, og marginudviklingen var generelt i overensstemmelse med vores forventninger.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:08:59

Posten »andet« omfatter effekter fra Treasury-allokeringer, og vi havde også en ikke-tilbagevendende korrektion. Jeg ville derfor ikke fortolke det som en ændring i den underliggende tendens.

Justeret for denne korrektion steg nettorenteindtægterne med 1 procent i forhold til Q1.

Vores strukturelle afdækning blev påvirket af højere korte renter i Q2, og vi så også lavere indtægter fra aktionærernes egenkapitalbase efter udbetalingerne i marts og maj.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:09:29

Den nominelle størrelse af den strukturelle afdækning, inklusive obligationer og derivater, blev holdt stort set stabil i Q2 på omkring 190 mia. kr.

Den strukturelle afdækning er derfor fortsat et centralt element i vores nettorenteindtægtsprofil.

Endelig er vores følsomhed over for nettorenteindtægterne uændret. Ved en opadgående rentebevægelse på 25 basispoint er effekten efter et år cirka plus 450 mio. kr., med yderligere effekter i år to og tre på henholdsvis omkring plus 300 mio. kr. og plus 100 mio. kr., alt andet lige.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:10:06

Den faktiske effekt vil naturligvis variere afhængigt af eksempelvis prisbeslutninger og kundeadfærd.

Sammenfattende betragter vi udviklingen i nettorenteindtægterne som solid. Kundernes volumener bidrager positivt, og med den seneste renteforhøjelse in mente understøtter dette vores forhøjede indtægtsforventninger til 2026.

For at adressere spørgsmål om forventningerne til nettorenteindtægterne i resten af året forventer vi nu, at nettorenteindtægterne vil være lidt over 38 mia. kr. for hele 2026.

Det drives af fortsat volumenvækst og er baseret på de nuværende markedsimplicitte renter.


Gebyrindtægter

Cecile Hillary
Finansdirektør
0:10:55

Slide seks, tak.

Når vi ser på gebyrindtægterne, var dette et stærkt kvartal.

Nettogebyrindtægterne steg med 13 procent i forhold til året før og med 4 procent i forhold til det foregående kvartal, drevet af kundeaktivitet og fortsat momentum i vores investeringstilbud.

Inden for daglige bankforretninger ser vi fortsat god efterspørgsel efter vores One Corporate-platform og cash management-løsninger.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:11:19

Den fortsatte vækst i antallet af hovedbankrelationer er en vigtig indikator for dybden og relevansen af vores erhvervskunderelationer.

Gebyrindtægterne fra udlån og garantier nød i forhold til året før godt af højere kundeaktivitet og fortsat efterspørgsel efter erhvervskreditter.

I forhold til det foregående kvartal var det lavere bidrag hovedsageligt knyttet til tidspunktet for refinansieringsauktioner for rentetilpasningslån og ikke til en ændring i den underliggende kundetendens.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:11:48

Gebyrerne fra kapitalmarkederne bidrog også positivt, understøttet af god aktivitet på tværs af forretningerne i kvartalet.

Investeringsrelaterede gebyrindtægter var fortsat en stærk drivkraft, understøttet af vækst i de forvaltede aktiver, positivt nettosalg og stigende aktivpriser, både i forhold til året før og det foregående kvartal.

Samlet set viser udviklingen i gebyrindtægterne bredden i kundeaktiviteten på tværs af forretningen og fordelen ved en diversificeret gebyrbase.

Slide syv, tak.


Handelsindtægter

Cecile Hillary
Finansdirektør
0:12:23

Når vi ser på handelsindtægterne, blev kvartalet påvirket af lidt lavere kundeaktivitet på de sekundære markeder og positive værdiansættelseseffekter i Group Treasury.

I LC&I var udviklingen i forhold til året før primært drevet af lavere kundeaktivitet inden for obligationer og renteprodukter.

I forhold til det foregående kvartal så vi dog en forbedring i kundeaktiviteten inden for renteprodukter, men dette blev opvejet af lavere aktivitet inden for valuta og aktier.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:12:50

I Group Functions afspejler bevægelserne hovedsageligt urealiserede markedsværdiændringer på cross-currency-swaps og andre balancebevægelser.

Disse poster skaber regnskabsmæssig volatilitet i Group Treasury og bør betragtes separat fra den underliggende kundeforretning.

Hovedbudskabet er, at handelsindtægtsposten blev påvirket af markedsaktivitet og værdiansættelseseffekter i kvartalet.

Vores bredere kommercielle momentum og kundeaktivitet er fortsat synlige i de centrale indtægtsposter.

Jeg går nu videre til omkostningsudviklingen. Slide otte, tak.


Omkostninger

Cecile Hillary
Finansdirektør
0:13:24

Når vi ser på omkostningerne, er vores omkostningsudvikling fortsat i overensstemmelse med forventningerne for hele året, og omkostningsprocenten i Q2 var 43 procent.

Det afspejler fortsat omkostningsdisciplin, samtidig med at vi fortsætter med at investere i de kompetencer og kapaciteter, der er nødvendige for vækst.

I forhold til året før var omkostningerne højere, hovedsageligt som følge af personaleomkostninger, herunder resultatbaseret aflønning.

Dette blev delvist opvejet af lavere omkostninger til FCRP og oprydningsaktiviteter, hvilket viser fortsatte fremskridt med at reducere historiske omkostningsposter.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:13:56

I forhold til det foregående kvartal var stigningen primært drevet af højere bidrag til afviklingsfonden, hvilket afspejler den højere indlånsbase.

Selv når denne effekt medregnes, er den underliggende omkostningsudvikling fortsat godt under kontrol.

Vi fortsætter med målrettede Forward 2028-investeringer i vores digitale platform og teknologiplatform.

Disse investeringer understøtter kunstig intelligens, fremtidig vækst og effektivitet.

Samtidig faldt antallet af fuldtidsansatte i koncernen med omkring 250 sammenlignet med Q1.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:14:27

For første halvår var omkostningsprocenten 44,4 procent, og vi fastholder vores forventninger til omkostningerne for hele 2026 på 26-26,5 mia. kr.

På baggrund af udviklingen indtil nu forventes omkostningsprocenten nu at være under 45 procent.

Det overordnede budskab er en disciplineret omkostningsgennemførelse, fortsatte investeringer i strategiske prioriteter, herunder teknologi og kunstig intelligens, samt en forbedret operationel effektivitet.

Jeg går nu videre til aktivkvaliteten. Slide ni, tak.


Kreditkvalitet og nedskrivninger

Cecile Hillary
Finansdirektør
0:15:03

Når vi ser på aktivkvaliteten, er billedet fortsat stærkt.

Vores diversificerede kreditportefølje med lav risiko understøtter fortsat kreditresultaterne, og vi er fortsat forsigtigt hensat i lyset af de makroøkonomiske og geopolitiske forhold.

I Q2 var nedskrivningerne under det normale konjunkturniveau med 0,3 mia. kr.

Vi fastholder vores forventning om nedskrivninger på omkring 1 mia. kr. for hele året, svarende til en kreditomkostning på cirka 5 basispoint.

Det afspejler både porteføljens kvalitet og vores disciplinerede tilgang til risikostyring.

De makroøkonomiske nedskrivninger er fortsat beskedne.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:15:39

Samtidig afspejler vores scenarier fortsat en forhøjet usikkerhed, herunder geopolitiske risici, toldsatser og handelsspændinger, så vi indregner den potentielle effekt af et mere alvorligt og langvarigt negativt økonomisk miljø.

Eftermodeljusteringerne udgjorde 5,2 mia. kr., inklusive modelrelaterede frigivelser på 160 mio. kr. i Q2.

Vi fortsætter med at anlægge en forsigtig tilgang i lyset af mulige forstyrrelser og usikkerhed.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:16:07

Det samlede tillæg på omkring 30 basispoint svarer til næsten fire års normaliserede kreditomkostninger.

Samlet set fortsætter aktivkvaliteten med at understøtte bankens indtjeningsprofil og kapitalgenerering.

Jeg går nu videre til kapital. Slide ti, tak.

Vores kapitalgenerering er fortsat meget stærk og understøtter CET1-procenten på 17 procent ved udgangen af Q2.


Kapital

Cecile Hillary
Finansdirektør
0:16:32

Niveauet på 17 procent skal ses i sammenhæng med udbetalingen på 5 mia. kr. ved begyndelsen af kvartalet og den yderligere periodisering, vi har foretaget som følge af den reviderede ordinære udbyttepolitik, der blev offentliggjort i april.

De risikovægtede eksponeringer steg med 11 mia. kr. i forhold til det foregående kvartal til 848 mia. kr.

Stigningen var hovedsageligt drevet af højere kreditrisikovægtede aktiver relateret til udlån, hvilket afspejler den fortsatte kommercielle aktivitet og væksten i balancen.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:17:00

Dette blev delvist opvejet af lavere markedsrisikovægtede aktiver, efterhånden som den rentevolatilitet, vi så i Q1, aftog i løbet af kvartalet.

Med hensyn til CET1-kravene så vi en mindre reduktion i Q2, primært som følge af reduktionen i den systemiske risikobuffer vedrørende eksponeringer mod erhvervsejendomme.

Som følge heraf udgør vores CET1-overdækning omkring 240 basispoint, hvilket giver os en komfortabel ledelsesmæssig buffer, der ligger over vores mål på 150-200 basispoint.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:17:36

Som en påmindelse forventer vi en lempelse af søjle 2-kravet på 3,5 mia. kr., svarende til omkring 40 basispoint, relateret til vores løste historiske sager.

Dette forventes inden udgangen af 2026, med forbehold for de årlige tilsynsprocesser.

Ser vi fremad, er vores udvikling fortsat i overensstemmelse med den nedtrapningsbane, vi har kommunikeret.

Vi sigter mod at ligge på omkring 17 procent ved udgangen af 2026 og på vores erklærede CET1-mål på omkring 16 procent i 2028.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:18:06

Det betyder, at vi fortsat er positioneret til at understøtte vækst og gennemføre vores plan for kapitaludlodninger.

Sammenfattende viser kvartalet en stærk kapitalgenerering, disciplineret balancestyring og en fortsat evne til både at levere vækst og foretage udlodninger.

Slide 11, tak.

Til sidst vil jeg gennemgå de finansielle forventninger til 2026.

Vi hæver vores forventninger og forventer nu et nettoresultat i intervallet 23-25 mia. kr., svarende til en egenkapitalforrentning på omkring 14 procent.


Forventninger til 2026

Cecile Hillary
Finansdirektør
0:18:40

Opjusteringen er udelukkende drevet af stærkere indtægtsforventninger.

Vi forventer nu, at de samlede indtægter vil være noget over 59 mia. kr., understøttet af højere kerneindtægter fra bankforretningen som følge af stærkere kundeaktivitet, voksende volumener og effekterne af de seneste og forventede forhøjelser af styringsrenterne.

Samtidig ser vi fortsat godt kommercielt momentum på tværs af forretningen, og vores prioriteter er fortsat i overensstemmelse med vores finansielle ambitioner.

Vi forventer fortsat, at driftsomkostningerne vil ligge i intervallet 26-26,5 mia. kr.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:19:18

Det afspejler vores fortsatte vækstambitioner og investeringsudgifter samt det samme vedvarende fokus på omkostningsstyring.

Samlet set forventer vi nu, at omkostningsprocenten vil være under 45 procent for hele 2026.

Vi forventer også fortsat nedskrivninger på udlån på omkring 1 mia. kr.

Det afspejler kreditporteføljens fortsatte styrke og den disciplinerede kreditgivning på tværs af banken.

Slide 12, tak, og tilbage til Claus.


Spørgerunden indledes

Claus Ingar Jensen
Chef for Investor Relations
0:19:45

Tak, Cecile.

Det var vores indledende kommentarer og budskaber.

Vi er nu klar til jeres spørgsmål. Begræns jer venligst til to spørgsmål.

Hvis I lytter til telefonkonferencen via vores hjemmeside, er I velkomne til at stille spørgsmål via e-mail.

En udskrift af denne telefonkonference vil blive tilføjet til vores hjemmeside inden for de næste par dage.

Operatør, vi er nu klar til spørgerunden.


Operatør
0:20:09

Tak.

Hvis du ønsker at stille et spørgsmål, skal du trykke stjerne et og et på din telefon og vente på, at dit navn bliver annonceret.

For at trække dit spørgsmål tilbage kan du trykke stjerne et og et igen.

Shrey Srivastava
Analytiker, Citi
0:20:34

Hej. Mange tak, fordi I tager mit spørgsmål.

Jeg fokuserer hovedsageligt på, hvor holdbar noget af denne forbedrede indtjening er frem mod 2027 og 2028.

Hvis jeg ser på de nuværende konsensusforventninger, ligger de på omkring 59 mia. kr. i indtægter for 2026.


Shrey Srivastava
Analytiker, Citi
0:20:51

Hvis vi antager, at dette afspejlede det, I tidligere tænkte, ser det ud til, at konsensus for nettorenteindtægterne stort set ligger på linje med det, I har sagt.

Det får mig til at tro, at opjusteringen i højere grad er drevet af gebyrindtægter.

Når man ser på fordelingen af opjusteringen mellem de forskellige indtægtsposter, er det så tilfældet? Er den hovedsageligt gebyrdrevet?

Hvis ikke, hvordan kan det så være, at stigningen i de højere markedsrenter ikke har ført til en større stigning i jeres forventninger til nettorenteindtægterne?

Tak.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:21:26

Mange tak for—


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:21:28

Ja. Lad mig tage dit spørgsmål.

Jeg vil begynde med de samlede indtægter og den reviderede forventning om noget over 59 mia. kr.

Jeg kan bekræfte, at den reviderede forventning i høj grad er drevet af kerneindtægterne fra bankforretningen. Det er nettorenteindtægter og gebyrindtægter.

Lad mig tage dem hver for sig.

Først nettorenteindtægterne. I har set det halvår, vi har haft.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:22:01

Jeg kan naturligvis bekræfte, at korrektionen fra kvartal til kvartal ikke påvirker halvåret.

Vi starter naturligvis med et stærkt kvartal, som især var kendetegnet ved lidt højere volumener, end vi havde forventet, særligt inden for erhvervsudlån. Det er det, vi har set i første halvår.

Ved udgangen af halvåret havde vi naturligvis renteforhøjelsen.

Ser vi fremad, vil tre forhold specifikt påvirke nettorenteindtægterne i andet halvår.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:22:36

Det ene er naturligvis den seneste renteforhøjelse, vi har haft, og også forhøjelsen i september, som er indregnet i de markedsimplicitte renter.

Det andet forhold er den fortsatte volumenvækst.

Her er vores antagelser om volumenvæksten.

Vi tager naturligvis udgangspunkt i, hvor vi stod ved udgangen af juni, hvor vi, som jeg nævnte, tydeligt så lidt højere volumenvækst end vores antagelser. Det er naturligvis positivt. Det er alt sammen lønsom vækst.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:23:05

Det, vi anvender, er antagelser om en udlånsvækst på 3-4 procent og en indlånsvækst på 1-2 procent fremadrettet i resten af året, sandsynligvis i den øvre ende af disse intervaller.

Det var væksten.

For det tredje skal man naturligvis ikke glemme, at vi har tre ekstra dage i andet halvår.

Derudover er der nogle få andre effekter, men jeg vil sige, at de er mindre væsentlige for nettorenteindtægterne.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:23:34

For eksempel har vi på indlånsmarginen haft en lidt lavere overvæltning, end vi nødvendigvis antog fra begyndelsen.

Men lad os naturligvis se, hvordan det fortsætter, især med den konkurrencemæssige dynamik og lignende.

Det er naturligvis også en mindre effekt.

Det er i praksis det, der driver vores forventning om nettorenteindtægter til lidt over 38 mia. kr.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:23:56

Når det gælder gebyrindtægterne, ser vi dem som meget modstandsdygtige og drevet af alle tre forretninger.

Hvis man ser på udviklingen i forhold til året før, er stort set alle gebyrkategorier faktisk vokset.

Det er en meget modstandsdygtig og meget solid gebyrindtægtspost, og Carsten kommenterede naturligvis på den meget betydelige vækst i de forvaltede aktiver.

På den baggrund vil jeg sige, at vi absolut ser dette som meget holdbart fremadrettet.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:24:25

Man skal naturligvis ikke glemme, at der også er et element af sæsonudsving, når det gælder resultatafhængige gebyrer i fjerde kvartal.

Jeg ville dog ikke nødvendigvis bruge fjerde kvartal sidste år som den rigtige skabelon. Det var usædvanligt stærkt.

Jeg synes, man bør se på det på et normaliseret grundlag.

Jeg mener, at jeg har givet nogle af elementerne vedrørende nettorenteindtægter og gebyrindtægter.

Når det gælder forventningerne til de øvrige indtægtsposter, vil jeg sige, at de ikke har ændret sig i forhold til det niveau, vi lagde til grund, da vi gav vores forventninger for hele året.


Shrey Srivastava
Analytiker, Citi
0:25:02

Tak.

Er den rigtige måde at læse det på, at I grundlæggende blot tager højde for en højere basiseffekt fra første halvår, mens alle de øvrige antagelser er uændrede, og at I også forventer, at en vis indlånsmarginkompression opvejer de højere renter?


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:25:19

Vi bliver naturligvis nødt til at se, hvordan volumenvæksten udvikler sig, både på udlåns- og indlånssiden.

Som jeg har nævnt, er det de antagelser, jeg anvender på nuværende tidspunkt.

Vi bliver naturligvis nødt til at se, hvordan dette udvikler sig i andet halvår i lyset af den styrke, vi har set i første halvår.

Ja. Og så er der naturligvis de tre ekstra dage og derudover de lidt yderligere effekter fra overvæltning og lignende.


Shrey Srivastava
Analytiker, Citi
0:25:48

Forstået. Tak.


Operatør
0:25:51

Tak.

Vi tager nu det næste spørgsmål. Det kommer fra Namita Samtani fra Barclays.

Værsgo.


Udlånsmarginer og den strukturelle afdækning

Namita Samtani
Analytiker, Barclays
0:26:01

Godmorgen, og tak, fordi I tager mine spørgsmål.

Mit første spørgsmål er, at det ikke ser ud til, at I oplever et stort pres på udlånsmarginerne, når man ser på den nettorentebro, I præsenterer, mens det ser ud til, at nogle af jeres konkurrenter i høj grad gør.

Jeg vil gerne høre, hvad I ser i markedet, og hvorfor det ser ud til, at I oplever betydeligt mindre pres på udlånsmarginerne end jeres konkurrenter.


Namita Samtani
Analytiker, Barclays
0:26:29

Mit andet spørgsmål er, at afdækningen var negativ i dette kvartal.

Forventer I, at indtægterne fra afdækningen i resten af året vil opveje denne negative modvind?

Jeg bemærkede, at I ikke fremhævede afdækningen som en af vækstdriverne for nettorenteindtægterne i år, men hovedsageligt volumener og renteforhøjelser.

Tak.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:26:50

Mange tak, Namita.

Jeg tager det første spørgsmål og giver derefter afdækningsspørgsmålet videre til Cecile.

Når det gælder konkurrencesituationen mere generelt, ser vi fortsat et konkurrencepræget miljø i Norden på tværs af alle markeder.

Det er det første, jeg vil sige.

Jeg vil ikke sige, at der er noget særligt i dette kvartal eller i de seneste kvartaler, som er markant anderledes, når det gælder konkurrencemiljøet.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:27:21

Som man også kan se på vores nettorentebro og marginerne, er de helt ærligt relativt stabile.

Der er naturligvis nogle bevægelige dele mellem indlåns- og udlånsmarginerne.

Vi ser naturligvis også på den samlede nettorentemargin.

Ja, vi ser marginerne som ret stabile, hvilket afspejler et konkurrencepræget miljø, som helt ærligt har eksisteret i længere tid.

Det er sådan, jeg vil karakterisere det, vi ser.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:27:55

Lad mig tage dit spørgsmål om indtægterne fra afdækningen, Namita.

Intet har ændret sig.

Som jeg nævnte, da vi gav forventningerne for hele året, og igen ved udgangen af Q1, er indtægterne fra afdækningen et væsentligt og vigtigt bidrag til vores nettorenteindtægter, og de løfter indtjeningen sammenlignet med sidste år.

Den strukturelle afdækning i 2026 giver et løft i forhold til 2025.

Når renterne og de markedsimplicitte renter stiger, bliver dette løft naturligvis lidt mindre, alt andet lige.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:28:29

Det giver dog fortsat et løft.

Lad mig nu kommentere på den udvikling, vi ser fra kvartal til kvartal.

Jeg ville ikke lægge for meget i udviklingen fra kvartal til kvartal.

En af årsagerne er, at der tydeligvis er genplaceringer og udløb, og indtægterne fra den strukturelle afdækning er ikke nødvendigvis lineære fra det ene kvartal til det næste.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:28:52

I dette tilfælde havde man også effekten af en lidt lavere egenkapitalbase som følge af udlodningen af udbytter.

Derudover havde man lidt højere finansieringsomkostninger som følge af de korte renter.

Samlet set giver indtægterne fra den strukturelle afdækning helt bestemt igen et stærkt bidrag i 2026 sammenlignet med 2025.


Namita Samtani
Analytiker, Barclays
0:29:19

Det er nyttigt. Mange tak.


Operatør
0:29:23

Tak.

Vi tager nu det næste spørgsmål. Det kommer fra Sofie Peterzéns fra Goldman Sachs.

Værsgo.


Nettorenteindtægter og virksomhedskøb

Sofie Peterzéns
Analytiker, Goldman Sachs
0:29:34

Mange tak. Det er Sofie fra Goldman Sachs.

For at vende tilbage til nettorenteindtægterne er det meget nyttigt, at I har givet en forventning om, at de vil ligge lidt over 38 mia. kr. i 2026.

Kan I måske drøfte, hvordan vi bør tænke på medvinden fra kvartal til kvartal og på de nettorenteindtægter, vi så i Q2?

Er der nogen poster, som vil vende tilbage i næste kvartal, og som vi bør være opmærksomme på?

Og desuden jeres vejledning om rentefølsomhed.


Sofie Peterzéns
Analytiker, Goldman Sachs
0:30:12

Jeg ved, at I giver meget detaljeret vejledning.

Skal vi forvente, at denne medvind slår fuldt igennem i andet halvår og derefter fortsætter med at slå igennem næste år?

Kan I måske drøfte udviklingen i nettorenteindtægterne fra kvartal til kvartal og de poster uden for volumener, som vi bør være opmærksomme på?


Sofie Peterzéns
Analytiker, Goldman Sachs
0:30:37

Det andet spørgsmål vedrører nogle overskrifter for omkring en måned siden om, at Danske Bank ønskede at foretage opkøb i Sverige.

Kan I måske opdatere os om jeres overvejelser om fusioner og opkøb og om kapitalprioriteterne?

Prioriterer I mindre tillægsopkøb frem for aktietilbagekøb og ekstraordinære udbytter?

Tak.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:31:04

Selvfølgelig. Tak, Sofie.

Når det gælder nettorenteindtægterne, synes jeg, at vi har givet en ret detaljeret vejledning om forventningerne til året.

Fra kvartal til kvartal i andet halvår bør man efter min mening blot forvente en gradvis vækst frem mod dette niveau for nettorenteindtægterne, hvor Q4 naturligvis vil være lidt højere end Q3.

Nej, man bør ikke mene, at der er nogen særlige bevægelige dele, som man skal være opmærksom på.

Vi har givet rentefølsomhederne, og der er ingen ændringer i forhold til dem, der blev givet i præsentationen.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:31:44

Når det gælder fusioner og opkøb, er det et konsekvent budskab fra min side.

Vi er fuldt fokuserede på vores organiske strategi. Vi prioriterer vækst og ser fortsat et godt vækstmomentum.

Vi undersøger også, om der er uorganiske muligheder.

Særligt Sverige er et interessant marked set fra vores side.

Der er dog intet konkret. Det afhænger naturligvis af de rigtige målvirksomheder og et strategisk match.

Jeg håber, at det besvarer spørgsmålene.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:32:23

Måske kan jeg blot berøre et aspekt, som du nævnte.

Der er igen intet i nettorenteindtægterne for første halvår, som vi ville fremhæve som ikke-tilbagevendende.

Den ikke-tilbagevendende post vedrører udelukkende bevægelsen fra Q1 til Q2. Den flytter ikke ind i andet halvår.


Sofie Peterzéns
Analytiker, Goldman Sachs
0:32:42

Okay. Det er meget klart.

Måske blot vedrørende fusioner og opkøb: Ville I overveje virksomhedskøb uden for Norden?


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:32:50

Nej.

Vi har et nordisk fokus og en nordisk strategi.

Jeg anser det for meget usandsynligt.


Sofie Peterzéns
Analytiker, Goldman Sachs
0:32:58

Okay. Meget klart. Tak.


Operatør
0:33:01

Tak.

Vi tager nu det næste spørgsmål. Det kommer fra Mathias Nielsen fra Nordea.

Værsgo.


Handelsindtægter

Mathias Nielsen
Analytiker, Nordea
0:33:11

Mange tak.

De fleste af mine spørgsmål er allerede blevet stillet, men jeg har stadig ét om handelsindtægterne.

Jeg ved, at det måske er et lidt detaljeret spørgsmål.

Jeg var blot lidt forundret over de normaliserede handelsindtægter, som I har talt om skulle ligge omkring 3 mia. kr., mens de over de seneste fire kvartaler har ligget på omkring 2 mia. kr.


Mathias Nielsen
Analytiker, Nordea
0:33:30

I dette kvartal ser vi også, at de stort set ligger på linje med konsensusforventningerne, mens stort set alle jeres konkurrenter har overgået forventningerne.

Hvad foregår der med handelsindtægterne?

Hvad overser vi på den anden side, eller hvad overser I internt?

Er der noget, der har ændret sig fra 3 mia. kr. til et lavere løbende niveau, eller hvordan bør vi tænke på det?


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:33:53

Nej, ikke noget særligt.

Som vi tidligere har sagt, var Q1 et svagt kvartal.

Hvis man annualiserer Q2, kommer man naturligvis tættere på 3 mia. kr., men stadig under 3 mia. kr.

Lige nu, og sandsynligvis også siden vores strategiopdatering, har vi reduceret risikoen en smule.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:34:23

Det har vi gjort med bedre afkast og med vores handelsforretning meget tydeligt fokuseret på at understøtte kundeaktiviteten.

Jeg vil ikke sige, at vi ændrer synet på, at et annualiseret niveau på 3 mia. kr. retningsmæssigt er rigtigt.

Det ligger dog sandsynligvis lidt under dette niveau i lyset af det, vi har set i de seneste par år, siden vi foretog strategiopdateringen.


Mathias Nielsen
Analytiker, Nordea
0:34:51

Okay.

Måske kan I sige noget mere om handelsindtægterne.

Historisk var de ret følsomme over for realkreditspændene i Danmark.

Det ser ud til, at I har elimineret dette.

Hvad er det egentlig, der driver handelsindtægterne?

Kan I give en nogenlunde fordeling mellem kundeaktiviteter og market making samt det, I har på egne bøger, og hvordan det spiller sammen?


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:35:14

Det er helt korrekt.

Det er netop det, vi har gjort: Vi har optimeret vores handelsbeholdning, så den understøtter kundeaktiviteten.

Det gælder ikke mindst efter de ganske betydelige rentebevægelser, vi så tilbage i sommeren 2022, og det efterfølgende forhold mellem risiko og afkast på realkreditsiden.

Forretningsmodellen er fokuseret på at understøtte kundeaktivitet og kundestrømme, hvor de dominerende indtægtsdrivere er rente- og obligationsområdet samt valutaområdet.


Mathias Nielsen
Analytiker, Nordea
0:36:02

Okay. Mange tak.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:36:04

Tak.

Riccardo Rovere
Analytiker, Mediobanca
0:36:18

Tak. Godmorgen alle sammen, og tak fordi I tager mit spørgsmål.

Jeg har ét spørgsmål, hvis jeg må.

Cecile, når du nævner, at eftermodeljusteringerne udgør 30 basispoint af porteføljen, tager du så hele de 5,2 mia. kr. med, som I viser på jeres slide?


Riccardo Rovere
Analytiker, Mediobanca
0:36:39

I 2019, før covid og før overlays og eftermodeljusteringer begyndte at eksistere, lå de statistiske hensættelser allerede på 4 mia. kr.

Ville det ikke være mere forsigtigt at sige, at de overlays, I faktisk anvender, udgør 1,2 mia. kr., altså forskellen mellem de 5,2 mia. kr. og de 4 mia. kr., der allerede eksisterede i 2019?

Det ville dække, jeg ved ikke, ét år eller halvandet år af jeres normaliserede kreditrisiko.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:37:21

Tak, Riccardo.

Jeg vil blot komme med to kommentarer til det.

Den første er, at vores kreditrisiko naturligvis fortsat er ekstremt stærk, og vores forretning er naturligvis anderledes nu, end den var for fem til ti år siden.

Det er det første punkt.

Når jeg siger fire år, er det udelukkende, fordi vi giver en forventning om kreditomkostninger på otte basispoint, og vi har denne beholdning af eftermodeljusteringer på i praksis 30 basispoint.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:37:53

Den anden og mere væsentlige kommentar er, at vi gennem vores modeller forsøger at indarbejde flere af følsomhederne og den faktiske dækning i selve modellen.

Det er naturligvis i overensstemmelse med hele udviklingen omkring modeller, som banker, og ikke kun os, har arbejdet med i hele Europa, herunder sammen med vores tilsynsmyndigheder.

Eftermodeljusteringerne er i sig selv faktisk et overlay.

Jeg ønsker ikke at gå for meget ind i semantikken, og igen ville jeg ikke lægge for meget i de 30 basispoint og de fire år.

Det var blot for at give jer en fornemmelse af, hvor forsigtig vi mener, vores tilgang er.


Riccardo Rovere
Analytiker, Mediobanca
0:38:32

Tak. Tak for det.

Måske et hurtigt opfølgende spørgsmål, hvis jeg må.

De risikovægtede aktiver stiger. Kreditrisikoen stiger, hvis jeg forstår det korrekt, med 16 mia. kr., hvilket mere eller mindre svarer til stigningen i porteføljen.

Jeg ser på den samlede portefølje i balancen på konsolideret niveau, som er steget lidt mere end det.

Det ser ud til at være en forholdsvis stor stigning i de kreditrisikovægtede aktiver.

Jeg ville høre, hvad der ligger bag det, og om I kan belyse det lidt nærmere.

Tak.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:39:09

Ja, absolut.

Det er meget ligetil.

Når det gælder de risikovægtede aktiver, er det i meget høj grad væksten i vores udlån, der driver udviklingen.

Det er virkelig det, der øger de risikovægtede aktiver.

Faktisk er markedsrisikoen faldet en smule i forhold til det foregående kvartal.

Som jeg nævnte, har vi set udlånsvækst.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:39:32

Udlånsvæksten har sandsynligvis været lidt højere, end vi selv forventede ved årets begyndelse.

Men det er lønsom vækst og vækst af høj kvalitet.

Som jeg nævnte, har vi fra kvartal til kvartal set en vækst på 1,5 procent i vores erhvervssegmenter og lige under 1 procent i Personal Customers.

Det blev naturligvis afspejlet i de risikovægtede aktiver.

Jeg vil sige, at det er fuldstændig i overensstemmelse med vores vækststrategi inden for rammerne af Forward 2028.


Riccardo Rovere
Analytiker, Mediobanca
0:40:09

Har den nye produktion ikke en højere risikovægt end den eksisterende portefølje?


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:40:13

Nej.

Risikoen ved den nye produktion og produktionens karakteristika er fuldstændig på linje med resten af vores portefølje.

Vores kreditstandarder og lignende er ikke blevet ændret.


Riccardo Rovere
Analytiker, Mediobanca
0:40:25

Okay. Mange tak.


Operatør
0:40:29

Tak.

Vi tager nu det næste spørgsmål.

Det kommer fra Max Jacob Kruse fra Bernstein Autonomous.

Værsgo.


Den finske forretning

Max Jacob Kruse
Analytiker, Bernstein Autonomous
0:40:40

Hej. Tak.

Det er Jacob fra Autonomous.

Det er måske et lidt utraditionelt spørgsmål, men må jeg spørge til den finske forretning?

Det virker, som om den i høj grad er ude af fokus, selv om den er forholdsvis stor.

Kan I fortælle lidt om, hvad jeres strategi er der?

I har en klar strategi for Sverige og Danmark, men jeg er lidt usikker på, hvad planen er for den finske forretning.

Er den en kerneforretning, eller er det noget, I kunne overveje at afhænde?

Eller er der initiativer, som I arbejder med i øjeblikket?

Tak.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:41:19

Hej, Jacob. Mange tak.

Finland er i meget høj grad en del af vores kernestrategi.

Vi sagde også meget tydeligt, da vi lancerede vores Forward 2028-strategi, at vi fokuserer på at opbygge en førende wholesale- og erhvervsbank på tværs af Norden og derefter en førende privatkunde- og private banking-forretning i Danmark og Finland.

Vi er meget tydelige om, at Finland indgår i alle vores strategiske ambitioner, hvis man kan sige det sådan.

Finland er i høj grad kernen i vores strategi.

Vi har en full-service-bank i Finland inden for privatkunder, erhvervskunder og investment banking.

Det finske marked er naturligvis lidt mere trægt.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:42:03

Set fra et markedspositionsperspektiv har vi klaret os ganske godt og vundet markedsandele.

Det gælder faktisk både på privatkundesiden, hvor vi har set gode markedsandelsgevinster på realkreditområdet, og på erhvervssiden i Business Customers og LC&I.

Vi er tydeligvis også en af de førende wholesale-banker i Finland og har deltaget i mange af de relevante transaktioner, der har fundet sted i Finland.

Vi fortsætter med at fokusere på Finland og investere i Finland.


Max Jacob Kruse
Analytiker, Bernstein Autonomous
0:42:39

Okay. Mange tak.


Operatør
0:42:43

Tak.

Vi tager nu det næste spørgsmål.

Det kommer fra Martin Gregers Birk fra SEB.

Værsgo.


Rentefølsomhed og indlånsbeta

Martin Gregers Birk
Analytiker, SEB
0:42:53

Mange tak.

For blot at følge op på spørgsmålene om nettorenteindtægterne.

Jeg er opmærksom på, at I har jeres følsomhed på 450 mio. kr.

Så vidt jeg forstår, er det baseret på et parallelt skift i alle de markeder, hvor I er eksponeret.


Martin Gregers Birk
Analytiker, SEB
0:43:11

I øjeblikket ser vi en stejling i den korte ende af rentekurven.

Jeg ville antage, at indlånsbetaen ved de første 25 basispoint, 50 basispoint og måske endda 75 basispoint vil være meget lav.

Det kunne føre til, at I væsentligt overgår jeres nuværende følsomhed for nettorenteindtægterne.

I betragtning af at markedet nu indregner yderligere to renteforhøjelser, hvordan ser I så nettorenteindtægterne udvikle sig ved de første to eller tre forhøjelser?

Tak.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:43:48

Ja, absolut.

Martin, tak for dine spørgsmål.

Jeg vil begrænse mine kommentarer til 2026, fordi vi naturligvis ikke giver vejledning efter 2026.

I bør betragte vores følsomhedstabel som korrekt og passende.

Det er ikke blot en teoretisk tabel. Den er bestemt valideret af forretningerne.

De 450 mio. kr. for en renteforhøjelse på 25 basispoint i år ét er korrekte, og det er naturligvis lineært.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:44:21

Hvis man lægger alle renteforhøjelserne sammen, er den, vi ser på, naturligvis den i september.

Vi ser ikke på yderligere renteforhøjelser i de kommende år på nuværende tidspunkt.

Du har ret i at påpege, at det er for et parallelt skift.

Vi har set en lidt stejlere kort ende af rentekurven.

Det øger naturligvis også nogle af finansieringsomkostningerne ved den strukturelle afdækning.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:44:45

Der er naturligvis også elementet med en lidt lavere egenkapitalbase, som man skal tage højde for.

Indlånsbetaen har faktisk været lidt lavere end vores antagelser om overvæltning.

Hvis man tager den korte ende af rentekurven, indlånsbetaen og samler alle disse effekter, er det ikke en væsentlig effekt på nettorenteindtægterne.

I bør i høj grad lægge vægt på følsomhedstabellen, som vi mener er en meget god vejledning til, hvad I bør forvente.


Martin Gregers Birk
Analytiker, SEB
0:45:20

Okay.

Kan du uddybe, hvilken form for indlånsbeta I antager i disse følsomheder, særligt ved de første par renteforhøjelser?


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:45:32

Jeg beklager, Martin, men det offentliggør vi ikke.


Martin Gregers Birk
Analytiker, SEB
0:45:35

Okay. Det er fair nok.

Mit andet spørgsmål handler om udlånsvæksten.

Kan I måske uddybe udlånsvæksten lidt mere?

På divisionsniveau ser man alt fra 1 til 10 procents udlånsvækst.

Det ser ud til at være lidt over det hele.

Hvis man blot fokuserer på væksten på 1 procent i den danske privatkundebank, ser det ud til, at der er sket en ganske pæn fremgang i kvartalet, både i forhold til det foregående kvartal og året før.

Samtidig har I en nogenlunde flad udvikling i alle de øvrige divisioner.

Kan I hjælpe mig med at forstå, hvad der går op og ned her?


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:46:17

Tak, Martin.

Jeg mener faktisk, at udlånsvæksten i høj grad er, som vi forventede.

Vi gav en samlet forventning om en udlånsvækst på 3-4 procent.

Vi sagde, at vi ville se størstedelen af udlånsvæksten komme fra erhvervsområdet og en mere afdæmpet vækst i privatkundebanken.

Det er præcis det, vi ser.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:46:40

Når vi ser på resten af året, mener vi fortsat, at det sandsynligvis er den rigtige antagelse og vejledning.

Vi ser fortsat en ganske stærk pipeline og en forholdsvis robust efterspørgsel på erhvervssiden.

Boligmarkedet tog lidt til i Q2 og understøttede derfor også væksten.

Man bør fortsat forvente en lidt højere vækst på erhvervssiden og en lidt lavere vækst på privatkundesiden.


Martin Gregers Birk
Analytiker, SEB
0:47:16

Okay.

Hvad er dynamikken i privatkundebanken?

Pludselig ser man i den danske privatkundebank en ganske pæn stigning fra kvartal til kvartal.

Man ser, at Global Private Banking ikke rigtig leverer noget.

Man ser ikke rigtig noget fra Finland.

Man ser ikke rigtig noget fra Sverige.

Bør vi læse noget ind i det, eller er det blot kvartalsvise udsving?


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:47:40

Nej.

Dynamikken er, at vi først og fremmest inden for private banking faktisk ser en meget god udvikling mere generelt.

Investeringer og forvaltede aktiver er steget ganske betydeligt, og vi har stærke kundestrømme.

Der mener jeg ikke, at man bør lægge for meget i udlånsudviklingen fra kvartal til kvartal.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:47:56

Den er lidt mere volatil, men den underliggende private banking-forretning og resultatudvikling ser god ud.

Det fremgår også af investeringsstrømmene og kundestrømmene.

Når det gælder udlån fra kvartal til kvartal, er det korrekt, som jeg nævnte, at efterspørgslen efter realkreditlån steg i Q2.

Det er derfor, man ser en ganske sund bevægelse mellem Q2 og Q1, men stadig på forholdsvis lave vækstniveauer.


Martin Gregers Birk
Analytiker, SEB
0:48:29

Okay. Tak.


Claus Ingar Jensen
Chef for Investor Relations
0:48:32

Operatør, jeg tror, vi er klar til det sidste spørgsmål.


Operatør
0:48:37

Tak.

Spørgsmålet kommer fra Alexander Vilstrup-Jørgensen fra DNB Carnegie.

Alexander Vilstrup-Jørgensen
Analytiker, DNB Carnegie
0:48:47

Ja. Godmorgen, og tak fordi I tager mine spørgsmål.

For det første, kan I kommentere på den nuværende sammensætning af jeres afdækning?

Hvor stor er jeres udlånsafdækning eksempelvis?

Forventer I, at afdækningen vil have en positiv effekt næste år?

For det andet, fastholder I stadig jeres uformelle forventning om nettoindtægter fra forsikringsforretningen på omkring 1,4-1,6 mia. kr. om året?


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:49:11

Ja. Tak.

Når det gælder Danica, fastholder vi fortsat denne forventning, men i øjeblikket ser vi på den øvre ende af intervallet.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:49:21

Ja. Jeg tager sammensætningen af afdækningen.

Afdækningen består fortsat af to dele.

Den ene er det, vi typisk kalder obligations- og nu også derivatafdækningen, som udgør 190 mia. kr.

Som I ved, begyndte vi i januar at anvende derivater i vores strukturelle afdækning som følge af forbedringen og etableringen af mulighederne for hedge accounting på dette område.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:49:50

Af de 190 mia. kr. består omkring 10 procent nu af derivater.

Efterhånden som obligationerne udløber, erstatter vi dem delvist med derivater, og vi mener, at porteføljen fortsat vil bestå af begge dele.

Vi har holdt den nominelle størrelse af den strukturelle afdækning stabil, som jeg tidligere har vejledt om, og vi mener, at vi er godt afdækket.

Den anden del af den strukturelle afdækning er udlånsafdækningen.

Denne udlånsafdækning er lidt over 200 mia. kr.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:50:24

Den har en kortere gennemsnitlig løbetid.

Obligations- og derivatafdækningen har en gennemsnitlig løbetid på lidt over tre år, mens udlånsafdækningen har en gennemsnitlig løbetid på omkring to år.

Udlånsafdækningen er ikke en perfekt afdækning.

Der er en vis optionalitet som følge af nogle af de produkter, der indgår.

Den er naturligvis en integreret del af den strukturelle afdækning.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:50:45

Jeg vil ikke fremhæve større ændringer i hverken afdækningens størrelse eller sammensætning, bortset fra denne gradvise indfasning af derivater, som naturligvis er positiv i forhold til gennemførelsen.

Du spurgte til afdækningens profil.

Den er ikke anderledes end det, jeg nævnte ved helårsresultatet og igen gentog i Q1.

Indtægterne fra den strukturelle afdækning vil være højere i 2026 end i 2025.


Cecile Hillary
Finansdirektør
0:51:21

Særligt i lyset af de markedsimplicitte renter og det nuværende renteniveau vil bidraget derefter aftage og falde noget.

Det vil fortsat give fordele, men vil falde noget i 2027 og derefter.

Vi må naturligvis se, hvad der sker med renterne fremadrettet.


Alexander Vilstrup-Jørgensen
Analytiker, DNB Carnegie
0:51:39

Okay. Tak.


Carsten Egeriis
Administrerende direktør
0:51:41

Mange tak til jer alle for jeres interesse i Danske Bank og for jeres spørgsmål her til morgen.

Som altid er I meget velkomne til at kontakte vores Investor Relations-afdeling, hvis I har yderligere spørgsmål.

Mange tak, og rigtig god sommer.


original investor call

Claus Ingar Jensen

Head of Investor Relations

0:00:00

Good morning, everyone. Welcome to the conference call for Danske Bank’s financial results for the first half of 2026. My name is Claus Ingar Jensen, and I’m Head of Danske Bank’s Investor Relations. With me today, I have our CEO, Carsten Egeriis, and our CFO, Cecile Hillary. We aim to keep this presentation at around 25 minutes. After the presentation, we will open up for a Q&A session as usual. Afterwards, feel free to contact the investor relations department if you have any more questions. I will now hand over to Carsten. Slide two, please.

Carsten Egeriis

CEO

0:00:36

Thanks, Claus. I would also like to welcome you to our Q2 conference call, where I’m pleased to share the highlights of Danske Bank’s financial results for the first six months of the year. Q2 was another strong quarter for Danske Bank. We delivered solid earnings. We continued to build commercial momentum, and we executed with discipline against our strategic priorities. Commercial momentum is broad-based and encouraging as customer activity remained healthy across the Nordic franchise.

Carsten Egeriis

CEO

0:01:07

Corporate lending grew 6% year-on-year, which is especially encouraging because it is translating into market share gains across the Nordics. That tells us that our relationship-led model and sector expertise are resonating with corporate clients. We also continue to see positive momentum in asset management with an increase of 24% since last year, supported by net inflows of almost DKK 15 billion in Q2.

Carsten Egeriis

CEO

0:01:38

Our financial performance is strong and high quality with core income up 7% year-on-year with a Q2 net profit of DKK 6.2 billion corresponding to a return on equity of 14.8%. This is above our 2026 target level and also consequently is the strongest quarterly result for Danske Bank in 20 years from an ROE perspective.

Carsten Egeriis

CEO

0:02:03

Our Q2 cost income ratio was 43%, reflecting strong operating leverage, continued cost discipline, and progress versus the 45% target for 2026, which we now expect to be below 45%. An important message today is that our growth is broad-based and high quality. Customer activity, volume growth across business units, and resilient margins are all contributing while credit quality remains strong. This gives us confidence in the sustainability of earnings. The CET1 ratio of 17% remains strong.

Carsten Egeriis

CEO

0:02:47

Our capital generation remains a clear strength as we continue to generate capital while growing the balance sheet and accruing for the new dividend policy announced in Q1. Given the stronger income outlook from higher commercial activity and policy rates, we have raised our 2026 net profit outlook from DKK 22 billion-DKK 24 billion to DKK 23 billion-DKK 25 billion. We remain focused on profitable growth, disciplined cost management, strong credit quality, and attractive shareholder returns.

Carsten Egeriis

CEO

0:03:22

In short, Q2 demonstrates a stronger franchise profitability that’s ahead of target levels and a continued capital flexibility. We’re really well-positioned for the remainder of the year. I’ll now give a few comments on the business units’ performance. Then I’ll hand over to Cecile for the financials. Please turn to Slide three. Moving from the group overview to our business units, the main message is that momentum is broad-based.

Carsten Egeriis

CEO

0:03:52

Across the three business units, we’re seeing high customer activity, we’re seeing good volume development, and we’re seeing resilient income generation. In personal customers, the trend remains constructive. Customer activity is healthy, and we continue to see growth in lending and deposits and also in retail investments. That tells us we’re maintaining relevance with households in their everyday banking needs, as well as in larger financial decisions.

Carsten Egeriis

CEO

0:04:21

Income has continued to move in the right direction, supported by customer engagement and a strong deposit base. Importantly, profitability remains very robust and credit quality continues to be a clear strength. Business Customers is also showing good commercial traction and strong growth. The underlying trend is one of deeper relationships, so customers are using more of our solutions, including everyday banking, cash management, and broader financing products.

Carsten Egeriis

CEO

0:04:53

Lending and deposits both point to continued activity in the SME and corporate client base. Fee income is also developing well, which reflects the value of our platforms and advisory capabilities. This is a business where relationship depth is increasingly translating into earnings momentum. In LC&I, activity remains solid, particularly in lending and advisory-related areas. We continue to support large clients across the Nordics with financing, capital markets access, and strategic advice.

Carsten Egeriis

CEO

0:05:30

Deposits in this segment can be more seasonal and more sensitive to client liquidity management, so quarter-to-quarter movements should be interpreted in that context. Client demand and activity levels remain supportive, and returns are tracking well against our ambitions. The takeaway is that the franchise is performing consistently across segments. We’re seeing customers engage with us across products and channels, and that is supporting volumes, income, and returns.

Carsten Egeriis

CEO

0:06:03

This breadth of momentum gives us confidence in the growth agenda and in our ability to continue delivering against our 2026 targets. Importantly, the execution of our Forward 2028 strategy continues to deliver strong results, and we’re able to invest in the technology and AI platform that position us well for the future, as we also detailed at our strategy update in April. In particular, AI investments and their expected outcomes are progressing as planned. Then please go to slide four, and then I’ll hand over to Cecile.

Cecile Hillary

CFO

0:06:41

Thank you, Carsten. Let me now turn to the income statement. Q2 was a strong quarter with good momentum in our core income lines, continued cost discipline, and strong credit quality. For the first half, total income was supported by growth in net interest income and fee income, underpinned by customer activity and higher volumes. Trading income was affected by market volatility, while other income benefited from the DKK 231 million one-off in Q2.

Cecile Hillary

CFO

0:07:16

Compared with Q1, NII remained resilient as volume growth offset lower equity base income and slightly higher funding costs. Fee income improved within almost all fee categories, and both trading and insurance recovered from a volatile first quarter. Costs remain in line with our guidance and reflect disciplined execution. Credit quality continues to be strong with a well-provisioned portfolio and sustained below-cycle cost of risk. The quarter shows resilient earnings quality and good operating control.

Cecile Hillary

CFO

0:07:53

I will now go through the key lines in more detail. Slide five, please. Turning to net interest income, we delivered a solid result in the first half with NII up 3% year-over-year. The key message is that the trajectory remains resilient, supported by positive volume development, constructive margin trends, and the stabilizing contribution from our structural hedge. Looking at the year-on-year bridge, the improvement reflects solid credit demand, while the structural hedge continued to provide an important offset, keeping in mind the four rate cuts we saw in the first half of last year.

Cecile Hillary

CFO

0:08:37

This is the balance we look to achieve, benefiting from underlying franchise momentum while maintaining stability through disciplined balance sheet management. Q2, again, showed a solid NII trajectory. Volume contribution remained supportive, and the margin development was broadly consistent with our expectations.

Cecile Hillary

CFO

0:08:59

The other line includes treasury allocation effects, while we also had a non-recurring correction, so I would not read that as a change in the underlying trend. Adjusting for this correction, NII was up 1% from Q1. Our structural hedge was impacted by higher short-term rates in Q2, and we also saw lower income from the shareholder equity base following the March and May payouts.

Cecile Hillary

CFO

0:09:29

The notional of the structural hedge, including bonds and derivatives, was kept broadly stable in Q2 at around DKK 190 billion, and as such, the structural hedge remains the key feature of our NII profile. Finally, our NII sensitivity is unchanged. For a 25 basis points upward move, the year-on impact is approximately +DKK 450 million, with additional impacts in years two and three of around +DKK 300 million and +DKK 100 million respectively, all else equal.

Cecile Hillary

CFO

0:10:06

The actual effect will naturally differ depending, for example, on pricing decisions and customer behaviors. In summary, we see the NII trajectory as solid. Customer volumes are contributing positively, and with the recent rate hike in mind, this supports our raised income expectations for 2026. With a view to addressing questions about expectations for NII for the rest of the year, we now expect NII to be slightly above DKK 38 billion for full-year 2026, driven by continued volume growth and based on current market-implied rates.

Cecile Hillary

CFO

0:10:55

Slide six, please. Turning to fee income, this was a strong quarter. Net fee income was up 13% year-on-year and 4% quarter-on-quarter, driven by customer activity and continued momentum in our investment offering. In daily banking, we continue to see good demand for our One Corporate platform and cash management solutions.

Cecile Hillary

CFO

0:11:19

The continued growth in house bank mandates is an important indicator of the depth and relevance of our corporate relationships. Lending and guarantee fee income benefited year-on-year from higher customer activity and continued corporate credit demand. Quarter-on-quarter, the lower contribution was mainly linked to the timing of refinancing auctions of adjustable rate mortgages, rather than a change in the underlying customer trend.

Cecile Hillary

CFO

0:11:48

Capital markets fees also contributed positively, supported by good activity across businesses during the quarter. Investment fee income remained a strong driver, supported by growth in assets under management, positive net sales, and rising asset prices, both year-on-year and quarter-on-quarter. Overall, the fee income development demonstrates the breadth of customer activity across the franchise and the benefit of a diversified fee base. Slide seven, please.

Cecile Hillary

CFO

0:12:23

Turning to trading income, the quarter was affected by slightly lower customer activity in secondary markets and positive valuation effects in group treasury. In LC&I, the year-on-year development was primarily driven by lower customer activity in fixed income. Quarter-on-quarter, however, we saw an improvement in fixed income customer activity, but this was offset by lower activity in FX and equities.

Cecile Hillary

CFO

0:12:50

In group functions, the movements mainly reflect unrealized market value adjustments on cross-currency swaps and other balance sheet movements. These items create accounting volatility in group treasury and should be viewed separately from the underlying customer franchise. The key message is that the trading income line was impacted by market activity and valuation effects in the quarter. Our broader commercial momentum and customer activity remain visible in the core income lines. I will now move on to the expense developments. Slide eight, please.

Cecile Hillary

CFO

0:13:24

Turning to expenses, our cost trajectory remains in line with the full-year guidance, and the Q2 cost-to-income ratio was 43%. This reflects continued cost discipline while we keep investing in the capabilities needed for growth. Year-on-year, expenses were higher, mainly due to staff costs, including performance-based compensation. This was partly offset by lower FCRP and remediation costs, showing continued progress in reducing legacy cost items.

Cecile Hillary

CFO

0:13:56

Quarter-on-quarter, the increase was primarily driven by higher resolution fund fees, reflecting the higher deposit base. Even including that effect, the underlying cost development remains well controlled. We continue to make targeted Forward 2028 investments in our digital and technology platform. These investments support AI, future growth, and efficiency. At the same time, group FTEs were down by around 250 compared with Q1.

Cecile Hillary

CFO

0:14:27

For the first half, the cost-to-income ratio was 44.4%, and we reaffirm our full-year 2026 cost outlook of DKK 26 billion-DKK 26.5 billion. Based on the performance so far, the cost-to-income ratio is now expected to be below 45%. Overall, the message is disciplined cost execution, continued investment in strategic priorities, including tech and AI, and improving operating efficiency. I will now move on to asset quality. Slide nine, please.

Cecile Hillary

CFO

0:15:03

Turning to asset quality, the picture remains strong. Our diversified and low-risk credit portfolio continues to underpin credit performance, and we remain prudently provisioned given the macro and geopolitical backdrop. In Q2, impairment charges were below cycle at DKK 0.3 billion. We maintain our full-year impairment guidance of around DKK 1 billion, corresponding to approximately 5 basis points cost of risk. This reflects both the quality of the portfolio and our disciplined approach to risk management. Macroeconomic charges remain modest.

Cecile Hillary

CFO

0:15:39

At the same time, our scenarios continue to reflect elevated uncertainty, including geopolitical risks, tariffs, and trade tensions, so that we capture the potential impact of a more severe and prolonged adverse environment. Post-model adjustments stood at DKK 5.2 billion, including model-related releases of DKK 160 million in Q2. We continue to take a prudent approach in light of potential disruptions and uncertainty.

Cecile Hillary

CFO

0:16:07

The total overlay of around 30 basis points is equivalent to almost four years of normalized cost of risk. Overall, asset quality continues to support the earnings profile and capital generation of the bank. I will now move on to capital. Slide 10, please. Our capital generation remains very strong, underpinning the CET1 ratio of 17% at the end of Q2.

Cecile Hillary

CFO

0:16:32

That 17% level should be seen in the context of the DKK 5 billion payout at the beginning of the quarter and the additional accrual we have taken following the revised ordinary dividend policy announced in April. Risk exposure amounts increased by DKK 11 billion quarter-on-quarter to DKK 848 billion. The increase was mainly driven by higher lending-related credit risk REA, reflecting continued commercial activity and balance sheet growth.

Cecile Hillary

CFO

0:17:00

This was partly offset by lower market risk REA as the interest rate volatility we saw in Q1 moderated during the quarter. With respect to the CET1 requirements, we saw a slight reduction in Q2, primarily due to the reduction in the systemic risk buffer related to commercial real estate exposures. As a result, our CET1 headroom stands at around 240 basis points, which gives us a comfortable management buffer in excess of our target of 150 basis points-200 basis points.

Cecile Hillary

CFO

0:17:36

As a reminder, we expect DKK 3.5 billion of Pillar 2 relief, equivalent to around 40 basis points that relates to our solved legacy cases. This is expected prior to year-end 2026, subject to annual supervisory processes. Looking ahead, our trajectory remains consistent with the glide path we have communicated. We aim to be at around 17% by the end of 2026 and at our stated CET1 target of around 16% by 2028.

Cecile Hillary

CFO

0:18:06

This keeps us positioned to support growth and execute our capital distribution plan. In summary, the quarter demonstrates strong capital generation, disciplined balance sheet management, and continued ability to deliver on both growth and distribution. Slide 11, please. Finally, turning to the financial outlook for 2026, we are raising our expectations and now expect net profit in the range of DKK 23 billion-DKK 25 billion, corresponding to a return on equity of around 14%.

Cecile Hillary

CFO

0:18:40

The upgrade is solely driven by stronger income expectations. We now expect total income to be somewhat above DKK 59 billion, supported by higher core banking income from stronger customer activity, growing volumes, and the effects of recent and expected policy rate hikes. At the same time, we continue to see good commercial momentum across the franchise, and our priorities remain consistent with our financial ambitions. We continue to expect operating expenses to be in the range of DKK 26 billion-DKK 26.5 billion.

Cecile Hillary

CFO

0:19:18

This reflects our continued growth ambitions and investment spend, and the same sustained focus on cost management. Overall, we now expect the cost-to-income ratio to be below 45% for full year 2026. We also continue to expect loan impairment charges to be around DKK 1 billion. This reflects the continued strength of the credit portfolio and discipline underwriting across the bank. Slide 12, please, and back to Claus.

Claus Ingar Jensen

Head of Investor Relations

0:19:45

Thank you, Cecile. Those were our initial comments and messages. We are now ready for your questions. Please limit yourself to two questions. If you are listening to the conference call from our website, you are welcome to ask questions by email. A transcript of this conference call will be added to our website within the next few days. Operator, we are now ready for the Q&A session.

Operator

0:20:09

Thank you. If you would like to ask a question, you will need to press star one and one on your telephone and wait for your name to be announced. To withdraw your question, you can press star one and one again. We will now go ahead with our first question. This is from Shrey Srivastava from Citi. Please go ahead. Your line is open.

Shrey Srivastava

Analyst

0:20:34

Hi. Thank you very much for taking my question. I guess I’m just focused around the sustainability of some of this improved income going forward into 2027 and 2028. If I look at current consensus expectations, they’re at around DKK 59 billion in income for 2026.

Shrey Srivastava

Analyst

0:20:51

If we were to assume that this reflected what you previously were thinking, it looks like consensus for net interest income is pretty much in line with what you’ve said, which leads me to believe that the upgrade is more fee driven. Just looking at the breakdown of the guidance upgrades between the various lines, is that the case? Is it mainly fee driven? If not, how come the increase in higher market rates has not translated into a greater increase in your net interest income expectations? Thank you.

Carsten Egeriis

CEO

0:21:26

Thanks a lot to-

Cecile Hillary

CFO

0:21:28

Yeah. Let me take your question. I’ll start with indeed, the total income, the revised guidance to somewhat above DKK 59 billion. I can confirm that really that revised guidance is driven by the core banking income. That’s NII, and that’s fee income. Let me take both separately. Firstly, starting from NII. You’ve seen the half year that we’ve had.

Cecile Hillary

CFO

0:22:01

Obviously, I can confirm that the correction quarter-on-quarter doesn’t affect the half year. We start, obviously, with a strong quarter, which was defined in particular by slightly higher volumes that we expect, in particular in corporate lending. That’s what we looked at for H1. Of course, we had at the end of the half year, the rate hike. Looking forward, three items specifically will impact NII in the second quarter.

Cecile Hillary

CFO

0:22:36

One is obviously the recent rate hike that we’ve had and also the September one that is embedded in market-implied rates. The second aspect is the continued volume growth. Here are our assumptions on the volume growth. We obviously start with where we are at the end of June, which clearly, as I mentioned, we saw slightly higher volume growth than our assumptions. Obviously, a good thing. All profitable growth.

Cecile Hillary

CFO

0:23:05

What we apply is our assumptions of 3%-4% lending growth and 1%-2% deposit growth going forward for the rest of the year, probably at the higher end of these ranges. That’s on growth. Thirdly, obviously, don’t forget that we’ve got three extra days in H2. Separately, there are a few other effects, but I would say they’re less material on the NII.

Cecile Hillary

CFO

0:23:34

For instance, on the deposit margin, we’ve had a slightly lower pass-through than we’re necessarily assuming at the outset, but let’s see, obviously, how this continues, particularly with competitive dynamics and the like. Obviously, that is also a slight effect. That’s effectively what drives our NII guidance to slightly above DKK 38 billion.

Cecile Hillary

CFO

0:23:56

On the fee income, we see our fee income as very resilient, driven by all three businesses. Really all categories of fee lines, if you look at it year-on-year, have actually grown. Very resilient, very solid fee income line, and obviously Carsten commented on the growth in AUM that you’ve seen that is very significant. On that, I would say, we absolutely see this as very sustainable going forward.

Cecile Hillary

CFO

0:24:25

Of course, don’t forget that we’ve got also an element of seasonality when it comes to performance fees in the fourth quarter, though, obviously, I wouldn’t use Q4 of last year as necessarily the right template. It was exceptionally strong. I think you should look at it in a normalized fashion. I think I’ve given you some of the elements on the NII and fee income. As far as the guidance for other income lines, I would say, this is not changing versus where we were when we gave the full year guidance.

Shrey Srivastava

Analyst

0:25:02

Thank you. Is the right way to read that this is basically just taking into account a higher base effect from the first half, all the other assumptions are unchanged, and you’re also expecting some deposit margin compression to offset the higher rates?

Cecile Hillary

CFO

0:25:19

Obviously, clearly, we’ll have to see what volume growth does, both on the lending and deposit side. As I’ve mentioned the assumptions that I’m using right now, of course, we’ll have to see how this develops in the second half given the strength we’ve seen in the first half. Yes. Then, of course, the three extra days, and then the slightly additional effects from pass-throughs, et cetera.

Shrey Srivastava

Analyst

0:25:48

Understood. Thank you.

Operator

0:25:51

Thank you. We’ll now take our next question. This is from Namita Samtani from Barclays. Please go ahead.

Namita Samtani

Analyst

0:26:01

Morning, thank you for taking my questions. The first question I have is, it doesn’t look like you’re experiencing a lot of lending margin pressure just based on the NII bridge that you present, and it looks like some of your peers really are. I just wondered what you’re seeing in the market, and why is it that it seems that you’re all experiencing a lot less lending margin pressure than your peers.

Namita Samtani

Analyst

0:26:29

My second question is, the hedge was negative this quarter, but do you expect that for the rest of the year, the hedge income will offset this negative headwind? I just noticed you didn’t call out the hedge as being one of the growth drivers of NII this year, but mainly volumes and rate hikes. Thank you.

Carsten Egeriis

CEO

0:26:50

Thanks a lot, Namita. I’ll take the first one, and then I’ll hand over the hedge question to Cecile. I think just on the competitive situation more generally, we continue to see a competitive environment in the Nordics across all markets. That’s the first thing I would say. I would not say that there is anything in particular in this quarter and not in the last quarters that is markedly different in terms of the competitive environment.

Carsten Egeriis

CEO

0:27:21

Therefore, as you can also see on our NII bridge and page margins, frankly, are relatively stable, and there’s, of course, a little bit of moving parts between deposit and lending margins. Obviously, we also look at the overall NIM. Yeah, we see margins as pretty stable, reflecting what is a competitive environment, and frankly, has been for a longer period of time. That’s how I would characterize what we see.

Cecile Hillary

CFO

0:27:55

Let me take your hedge income question, Namita, things haven’t changed. As I mentioned, when we gave the full year guidance, and again at the end of Q1, the hedge income is a significant and important contribution to our NII, and it is a lift compared to last year. 2026 structural hedge income provides a lift versus 2025. Of course, as rates and market-implied rates increase, that lift is a little bit reduced, all things being equal.

Cecile Hillary

CFO

0:28:29

However, it still provides a lift. Let me comment now on the development that we’re seeing quarter on quarter. I wouldn’t read too much into the development in quarter on quarter. One of the reasons is that clearly you’ve got rollovers and maturities, structural hedge income is not necessarily linear from one quarter to another.

Cecile Hillary

CFO

0:28:52

Also, in this instance, you had the effect of obviously a slightly lower equity base from the distribution of the dividends. You had, as well, slightly higher funding costs coming from the short-term rates. Overall, Namita, definitely a strong contribution from the structural hedge income again in 2026 versus 2025.

Namita Samtani

Analyst

0:29:19

That’s helpful. Thanks very much.

Operator

0:29:23

Thank you. We’ll now take our next question. This is from Sofie Peterzéns from Goldman Sachs. Please go ahead.

Sofie Peterzéns

Analyst

0:29:34

Thanks a lot. Here is Sofie from Goldman Sachs. Just going back to net interest income, it’s very helpful that you have given the guidance that it’s going to be slightly above DKK 38 billion in 2026. Could you maybe just discuss how we should think about the quarter-on-quarter tailwinds and of the net interest income that we saw in Q2, any of the items that will reverse next quarter that we should just be mindful of, and also your rate sensitivity guidance?

Sofie Peterzéns

Analyst

0:30:12

I know you give very detailed guidance. Should we expect that tailwind to fully materialize in the second half of the year and then continue to materialize next year? If you could maybe just discuss a little bit the quarter-on-quarter net interest income evolution and what we should be mindful of kind of items outside of volumes.

Sofie Peterzéns

Analyst

0:30:37

The second question, there were some headlines a month ago or so about Danske wanting to make some acquisitions in Sweden. Maybe if you could just update us on your thinking around M&A and the capital priorities. Do you prioritize bolt-ons over share buybacks and special dividends? Thank you.

Carsten Egeriis

CEO

0:31:04

Sure. Thanks, Sofie. Look, on the NII piece, I think we’ve given some pretty detailed guidance on expectations for the year, I think quarter-on-quarter in the second half you should just expect sort of a gradual growth towards that NII. Clearly Q4 being slightly higher than Q3. No, you shouldn’t think that there is any specific moving parts that you should be cognizant of. The rate sensitivities we’ve given, no changes to those given in the presentation.

Carsten Egeriis

CEO

0:31:44

On M&A, look, I think it’s a consistent message from my side, that is that we’re fully focused on our inorganic strategy, we prioritize growth and continue to see good growth momentum. We’re also looking to see if there are inorganic opportunities. Particularly Sweden is an interesting market from our side. However, there is nothing concrete, it’s obviously subject to the right targets and strategic fit. I hope that sort of answers the questions.

Cecile Hillary

CFO

0:32:23

Maybe just if I can touch on one aspect that you mentioned. Again, there is nothing in the NII for the first half that we would call out as non-recurring. The non-recurring item is purely from Q1 to Q2, it doesn’t shift into the second half of the year.

Sofie Peterzéns

Analyst

0:32:42

Okay. That’s very clear. Just maybe on M&A, would you consider any M&A outside of the Nordics?

Carsten Egeriis

CEO

0:32:50

No. We have a Nordic focus and a Nordic strategy. I see that highly unlikely.

Sofie Peterzéns

Analyst

0:32:58

Okay. Very clear. Thank you.

Operator

0:33:01

Thank you. We’ll now take our next question. This is from Mathias Nielsen from Nordea. Please go ahead.

Mathias Nielsen

Analyst

0:33:11

Thank you very much. Most of my questions has been asked already, but I still have one on trading income. I know it’s a bit detailed question maybe. I was just a bit puzzled about the normalized trading income you have talked about being around DKK 3 billion, and then when you look over the past year, for the last four quarters it’s been around DKK 2 billion.

Mathias Nielsen

Analyst

0:33:30

This quarter we also see it being basically in line with expectations, consensus expectations, while all your peers has basically been beating expectations. What is going on on this trading income? What are we missing on the other side, or what are you missing internally? Is there anything that has changed from the DKK 3 billion to a lower run rate, or how should we think about that?

Carsten Egeriis

CEO

0:33:53

No, I think. Thanks. No, not particular. Obviously, as we’ve said before, Q1 was a soft quarter and clearly if you sort of annualize Q2, you are closer towards the DKK 3 billion, but still below the DKK 3 billion. I think right now, and probably also since we did the strategy update, we have taken a little bit of risk off the table.

Carsten Egeriis

CEO

0:34:23

With better returns and clearly our sort of trading franchise very much focused on supporting client activity. I wouldn’t say that we’re changing sort of the view that an annualized level of DKK 3 billion is directionally right, but it’s probably slightly below that given what we’ve seen in the last couple of years since we did the strategy update.

Mathias Nielsen

Analyst

0:34:51

Okay. On the trading income, maybe if you could say something. Back in history, it used to be quite sensitive to the mortgage spreads in Denmark. That seems like you have eliminated that. What is actually driving the trading income? If you can give a bit of a split of customer activities versus the market making and what you have on the books and how that plays out.

Carsten Egeriis

CEO

0:35:14

That’s exactly right. That’s exactly what we have been doing is optimizing our trading inventory to support customer activity, not least also after the quite significant interest rate moves we saw back in the summer of 2022 and the subsequent risk reward on the mortgage side of things. The business model is focused on supporting customer activity, customer flows, with a predominant income drivers being the fixed income and the FX side of the business.

Mathias Nielsen

Analyst

0:36:02

Okay. Thanks a lot.

Carsten Egeriis

CEO

0:36:04

Thank you.

Operator

0:36:07

Thank you. We will now take our next question. This is from Riccardo Rovere from Mediobanca. Please go ahead.

Riccardo Rovere

Analyst

0:36:18

Thanks. Good morning, everybody, and thanks for taking my question. One, if I may. Cecile, when you mention that post-model adjustments account for 30 basis points of the book, you are taking into account the whole DKK 5.2 billion that you show in your slide.

Riccardo Rovere

Analyst

0:36:39

In 2019, before COVID and before overlays and post-model adjustment started to exist, statistical provisions were already at DKK 4 billion. Wouldn’t it be more prudent to say that the overlays that you are actually using amount to DKK 1.2 billion, the difference between the DKK 5.2 and the DKK 4 billion that existed already in 2019? It would be covering, I don’t know, one year, one year and a half of your normalized credit risk.

Cecile Hillary

CFO

0:37:21

Well, thank you, Riccardo. Just I would make two comments on that. The first one is that our credit risk obviously remains extremely strong, and obviously, our business now is different from what it was 5-10 years ago. That’s the first point. Really, when I say four years, it’s purely because we guide to eight basis points cost of risk, and we’ve got this effectively 30 basis points stock of PMAs.

Cecile Hillary

CFO

0:37:53

The second, more substantial comment is that through our models, and that is something that is obviously aligned with all the development around model that banks, and not just us, have been doing across Europe, including with our regulators. We aim to embed more of the sensitivities and the actual coverage in the model itself. The PMAs in themselves are indeed an overlay. Now, I don’t want to go too much into semantics, and again, I wouldn’t read too much into the 30 basis points and the four-year, but it was just to give you a sense of what we feel is the prudency of our approach.

Riccardo Rovere

Analyst

0:38:32

Thanks. Thanks for that. Thanks. Maybe a quick follow-up, if I may. On risk-weighted assets go up, credit risk, if I understand, go up by DKK 16 billion, which more or less matches the increase in the book. I’m looking at the overall book in the balance sheet on a consolidated basis, which is up a little bit more than that. It looks fairly large, the increase in credit risk RWA. Was wondering what’s behind that, if you could shed a little bit of light. Thanks.

Cecile Hillary

CFO

0:39:09

Yeah, absolutely. That’s very straightforward. Actually, on RWA, it’s really driven in a large majority by the growth in our lending. That’s really what increases RWA. As a matter of fact, market risk has slightly decreased quarter-on-quarter. We’ve seen, as I mentioned, lending growth.

Cecile Hillary

CFO

0:39:32

Lending growth probably a little bit above what we even expected at the beginning of the year, but that’s profitable growth and high-quality growth. As I mentioned, quarter-on-quarter, we’ve seen growth in our corporate segments, in particular of 1.5% just for that quarter, and just short of 1% in Personal Customers. Obviously, that was reflected in RWA. I would say it’s completely aligned with what our growth strategy is in the context of Forward 2028.

Riccardo Rovere

Analyst

0:40:09

The new production doesn’t have higher risk weight than the back book?

Cecile Hillary

CFO

0:40:13

No, the risk of the new production and the characteristics of the production is completely aligned with the rest of our book, and our underwriting criteria, et cetera, have not changed.

Riccardo Rovere

Analyst

0:40:25

Okay. Thank you very much.

Operator

0:40:29

Thank you. We’ll now take our next question. This is from Max Jacob Kruse from Bernstein Autonomous. Please go ahead.

Max Jacob Kruse

Analyst

0:40:40

Hi. Thank you. It’s Jacob from Autonomous. I guess, just a bit of a left field question, but can I ask the Finnish business, it seems to be very much out of focus. It’s relatively large. Could you just talk a little bit about what your strategy is there? You have a clear strategy for Sweden, Denmark. I’m a little bit unclear on what the plan is for the Finnish business. Is that core, or is it something you might consider disposing of, or are there initiatives you’re doing at the moment? Thank you.

Carsten Egeriis

CEO

0:41:19

Hey, Jacob. Thanks a lot. Finland is very much part of our core strategy. We also clearly said when we did our Forward 2028 strategy that we’re focused on building a leading wholesale bank and corporate bank across the Nordics, and then a leading personal and private bank in Denmark and in Finland. We are very clear that Finland is incorporated in all sort of our strategic ambitions, if you will. Finland is very much at the core of our strategy. We have a full-service retail, commercial, and investment bank in Finland. Clearly, the Finnish market is a little bit more sluggish.

Carsten Egeriis

CEO

0:42:03

From a market positioning perspective, we’ve been performing pretty well and taking market shares, both in fact on the personal side and seen good market share gains on the mortgage side, but also on the corporate side in BC and LC&I, and we’re clearly also one of the top wholesale banks in Finland and have also been involved in a lot of the relevant transactions that have gone on in Finland. We continue to focus on Finland and invest in Finland.

Max Jacob Kruse

Analyst

0:42:39

Okay. Thank you very much.

Operator

0:42:43

Thank you. We will now take the next question. This is from Martin Gregers Birk from SEB. Please go ahead.

Martin Gregers Birk

Analyst

0:42:53

Thank you so much. Just following up on the questions on NII. I appreciate that you have your DKK 450 million sensitivity out there. As far as I understand it, that’s a parallel shift in all markets that you are exposed to.

Martin Gregers Birk

Analyst

0:43:11

Currently, we see a steepening in the short end of the curve. I would assume that the deposit beta for the first 25 basis points, 50 basis points, maybe even 75 basis points is going to be very low, leading you to a material overshoot on your current NII sensitivity. Given that current market is pricing in another two hikes by now, how would you see your NII moving on these first two, three hikes? Thanks.

Cecile Hillary

CFO

0:43:48

Yeah, absolutely. Martin, thank you for your questions. I will limit my comments on 2026, because obviously we don’t provide any guidance beyond 2026. You should see our sensitivity table as correct and as appropriate. It’s not just a theoretical table, it is definitely validated by the businesses. The +DKK 450 million for one rate hike of 25 basis points in year one, and obviously, it’s linear.

Cecile Hillary

CFO

0:44:21

If you add all the rates, the one that we’re looking at, obviously, is one in September, right? We’re not looking at further hikes in future years at this stage. You’re right to point out that it is for a parallel shift. We’ve seen a slightly steepened short end of the curve. That also obviously increases some of the funding costs on the structural hedge.

Cecile Hillary

CFO

0:44:45

There’s the elements, obviously, of the equity base that’s slightly lower, which you have to take into account. Deposit beta has been indeed a bit lower than necessarily our pass-through assumptions. I think if you take the short end of the curve, the deposit beta, you compound all these effects, this is not a material impact on the NII. Really, you should rely on the sensitivity table, which we feel is a very good guide to what you should expect.

Martin Gregers Birk

Analyst

0:45:20

Okay. Could you please elaborate on what kind of deposit beta do you assume in those sensitivities, especially for the first couple of hikes?

Cecile Hillary

CFO

0:45:32

I’m sorry, Martin, but we don’t disclose this.

Martin Gregers Birk

Analyst

0:45:35

Okay. All right. That’s fair enough. Second question goes on loan growth. If you perhaps could elaborate a little bit more on loan growth. On divisional basis, you see anything from 1%-10% loan growth. It seems to be a bit all over the place. If you go into just focusing in on the 1% in the Danish retail bank, it seems to deliver quite a pickup in the quarter, both Q-on-Q and year-over-year lending, while you have sort of a flattish development in all the other divisions. Could you please help me to unpack what’s up and down on this?

Carsten Egeriis

CEO

0:46:17

Thanks, Martin. I think the loan growth is actually very much as we expected. We gave an overall loan growth 3%-4%, and we said we’d see most of the loan growth coming from the corporate area and more muted growth in the retail banking area, and that’s exactly what we’re seeing.

Carsten Egeriis

CEO

0:46:40

As we look to the rest of the year, we actually continue to feel that that is probably the right assumption and guidance to have. That we continue to see a pretty strong pipeline and fairly robust demand on the corporate side, with the housing market having picked up a little bit in Q2 and therefore also supporting growth. I think you should still see as slightly higher growth on the corporate side and slightly lower growth on the retail side.

Martin Gregers Birk

Analyst

0:47:16

Okay. On the retail bank, what’s the dynamics here? All of a sudden, in the Danish retail bank, you see a pretty nice jump Q-on-Q. You see a global private banking that is not really delivering anything. You don’t really see anything out of Finland. You don’t really see anything out of Sweden. Should we read anything into this, or is this just quarterly bumps?

Carsten Egeriis

CEO

0:47:40

No. The dynamic is, well, first of all, on the private banking, we see actually a very good dynamic more generally with investments and AUM up quite significantly and with strong customer flow. There, I don’t think you should put too much into quarter-on-quarter lending.

Carsten Egeriis

CEO

0:47:56

It’s a bit more volatile, but the underlying private banking franchise and performance is looking good again, as also seen by the investment flows and customer flows. On the lending quarter-on-quarter, it is right, as I mentioned that mortgage demand has picked up in Q2, so that’s why you’re seeing sort of a pretty healthy movement between Q2 versus Q1, but still at relatively low growth levels.

Martin Gregers Birk

Analyst

0:48:29

All right. Thanks.

Claus Ingar Jensen

Head of Investor Relations

0:48:32

Operator, I think we are ready for the last question.

Operator

0:48:37

Thank you. Question comes from Alexander Vilstrup-Jørgensen from DNB Carnegie. Please go ahead.

Alexander Vilstrup-Jørgensen

Analyst

0:48:47

Yes. Good morning, and thank you for taking my questions. First, could you comment on your current hedge composition? How big is your loan hedge, for instance? Do you expect your hedge to have a positive impact next year? Second, do you still maintain your soft guidance for net income from insurance business of around DKK 1.4 billion-DKK 1.6 billion a year?

Carsten Egeriis

CEO

0:49:11

Yep. Thank you. Just on Danica, we still maintain that guidance, but currently we’re looking at the higher end of that guidance.

Cecile Hillary

CFO

0:49:21

Yep. I’ll take the hedge composition. The hedge continues to be comprised from two parts, right? One is what we typically call the bond, and now derivative hedge, which is DKK 190 billion. As you know, we started in January, given the improvement of an establishment of hedge accounting capabilities in that respect. We started to use derivatives in our structural hedge.

Cecile Hillary

CFO

0:49:50

Out of this DKK 190 billion, around 10% is now comprised of derivatives, and effectively, as bonds roll out, we replace them partly with derivative, and we think that the portfolio will continue to be comprised of both. We’ve kept the notion of the structural hedge stable, as I had guided, and we see ourselves as well hedged. The second part of the structural hedge is indeed the loan hedge. That loan hedge is a bit above DKK 200 billion.

Cecile Hillary

CFO

0:50:24

It’s a shorter average life, whereas the bond and derivative hedge is, call it, three average life, a bit above three year. The loan hedge is more around the two-year average life. That loan hedge is not a perfect hedge. There is some optionality given some of the products involved there. Obviously, it’s an integral part of the structural hedge.

Cecile Hillary

CFO

0:50:45

I wouldn’t call out major changes either in the size or the composition of the hedge apart again from this rollout of the derivatives, which is obviously a positive thing when it comes to the execution. You asked me about the profile of the hedge, and again, the profile of the hedge is no different from what I had mentioned at the full year, and again reiterated in Q1, which is that the structural hedge income will be a lift in 2026 versus 2025.

Cecile Hillary

CFO

0:51:21

Especially given markets’ implied rates and where rates are, it will tail off in which it will come down somewhat. Will continue to provide benefits, but will come down somewhat in 2027 and beyond. Of course, we have to see what happens with rates going forward.

Alexander Vilstrup-Jørgensen

Analyst

0:51:39

Okay. Thank you.

Carsten Egeriis

CEO

0:51:41

Thank you very much, everyone, for your interest in Danske Bank and for your questions this morning. As always, please do reach out to our investor relations department if any other questions. Thanks a lot and have a great summer.

2 md. adgang for

2 x 49 kr.

straks adgang til denne artikel og derefter 2 måneder til alle artikler på ugebrev.dk

Tilbuddet gælder til 31. juni 2026. Abonnement fortsætter til normalpris på 249 kr. efter bindingsperiode på to måneder. Opsig når du vil - til udgang af den anden måned. Tilbud gælder kun, hvis du ikke har haft abonnement på ØU udgivelser de seneste tre måneder

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Økonomichef til Børne-og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune
Region Hovedstaden
Kontorchef med ansvar for kredittilsynet i de største danske koncerner
Region Hovedstaden
Head of Finance til Ahlsell Danmark A/S
Region Hovedstaden
Udløber snart
Direktør til Revisorgruppen Danmark
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank